vecto bezpieczenstwo online

Konsumenci w całej Europie są zainteresowani wykorzystaniem biometrii w płatnościach. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Visa, ponad dwie trzecie (68 proc.) jest chętnych do stosowania biometrii jako metody uwierzytelniania płatności w różnych sytuacjach – czy to w warunkach domowych, czy w punktach handlowo-usługowych.

Autoryzacja biometryczna stwarza też dużą szansę dla sprzedawców internetowych – co trzeci badany deklaruje, że ze względu na obecny proces zapewniania bezpieczeństwa płatności zrezygnował z zakupu internetowego.

Ponad połowa (51 proc.) Europejczyków uważa, że uwierzytelnianie biometryczne – gdzie tożsamość danej osoby jest potwierdzana poprzez dokonanie weryfikacji jej charakterystycznych cech, takich jak układ linii papilarnych czy obraz tęczówki oka – przyspieszy i ułatwi płatności w większym stopniu niż zabezpieczenia tradycyjne. Jednej trzeciej (33 proc.) badanych podoba się to, że przy uwierzytelnianiu biometrycznym ich dane pozostają bezpieczne nawet w wypadku zgubienia lub kradzieży urządzenia.

Biometria szansą na rozwój e-commerce

Badanie – przeprowadzone na próbie 14 tys. europejskich konsumentów – pokazuje również, że znajomość metod biometrycznych i bezpośredni kontakt z nimi to ważny czynnik wpływający na ich upowszechnienie. Wraz z pojawieniem się płatności mobilnych za najlepszą formę uwierzytelniania biometrycznego uznawane jest skanowanie linii papilarnych – ze względu na łatwość użycia i bezpieczeństwo tej metody. Pytani o bezpieczeństwo jedynie biometrycznych metod uwierzytelniania, konsumenci mają największe zaufanie do weryfikacji linii papilarnych (81 proc.), przed skanowaniem obrazu tęczówki oka (76 proc.).

– Identyfikacja i weryfikacja biometryczna wywołuje spore zainteresowanie w świecie płatności, ponieważ daje możliwość poprawy jakości obsługi konsumenta. Wyniki naszych badań pokazują, że wraz z postępującą znajomością funkcjonowania biometrii na własnych urządzeniach, konsumenci coraz częściej uznają ją za zaufaną metodę uwierzytelniania – mówi Jonathan Vaux, dyrektor zarządzający ds. innowacji w Visa.

– Biometria to jednak również wyzwania – jedno z nich dotyczy sytuacji, w której jest ona jedyną stosowaną metodą uwierzytelniania. Może wówczas dojść do pomyłki, zarówno przy autoryzacji jak i odrzuceniu płatności, ponieważ biometria – w przeciwieństwie do kodu PIN, który może być wprowadzony tylko poprawnie albo niepoprawnie – nie jest binarnym systemem weryfikacji a uwierzytelnianiem opartym na prawdopodobieństwie dopasowania. Dlatego biometria najlepiej działa w powiązaniu z innymi zabezpieczeniami – np. umieszczonymi w urządzeniach czy z metodami geolokacyjnymi – lub dodatkową metodą uwierzytelniania. Za najlepsze uważamy więc podejście całościowe, wykorzystujące szeroką gamę rozwiązań technologicznych usprawniających cały proces – od otwarcia rachunku karty, poprzez dokonywanie zakupu, aż do sprawdzania salda – dodaje.