ios konta android urzadzenia mobilne

Wejście Android Pay na polski rynek stwarza nowe możliwości dla branży handlowej – przekonuje Rafał Galiński, Dyrektor Rozwoju Produktów w First Data Polska.

Android Pay wystartował w Polsce 17 listopada. Jest dostępny dla klientów wybranych banków, którzy mogą płacić tą metodą w sklepach z terminalami zbliżeniowymi. Warto odnotować, że Polska jest drugim krajem regionu EMEA po Wielkiej Brytanii, w którym pojawił się system płatności spod znaku zielonego robota.

Fakt ten, nasza branża handlowa i finansowa powinna poczytywać sobie za dowód uznania dla innowacyjności polskiego rynku płatności. W oficjalnych komunikatach Google podkreśla, że zdecydowała liczba terminali zbliżeniowych i poziom penetracji wykorzystania kart zbliżeniowych. Słowem Polacy polubili płatności zbliżeniowe, a skala ich stosowania plasuje nas w światowej czołówce.

Potencjał Android Pay w Polsce

first data rafal gapisnki
Rafał Galiński, Dyrektor Rozwoju Produktów w First Data Polska

Jaki jest potencjał rynkowy dla Android Pay? Takie pytanie zada sobie każdy przedsiębiorca, który rozważa wprowadzenie tego systemu płatności. Sięgnijmy do danych. Android stał się najpopularniejszym system operacyjnym dla smartfonów. Jego udział w sprzedaży tych urządzeń sięgał 88 proc. w II kwartale 2016 roku. Android Pay działa na telefonach z systemem 4.4 lub wyższym – udział tych urządzeń to blisko 84 procent.

Wymagany do płatności zbliżeniowych jest także moduł NFC. Liczba telefonów z NFC według prognoz może sięgnąć 1,025 mld sztuk w 2016, 1,44 mld sztuk w 2017, 1,9 mld w 2018. To szacunki dotyczące wszystkich systemów operacyjnych, ale przykładając udział Androida to telefonów z Androidem i NFC już jest na pewno kilkaset milionów. W Polsce udział systemu Android we wszystkich wersjach jest na poziomie 75 proc. (dane za 2015).

Mobile robi różnicę

Google opracował Android Pay przede wszystkim z myślą o mobilnych zakupach w sieci i trudno się temu dziwić – internet to jego naturalne środowisko. Fakt, że jest zarówno twórcą systemu operacyjnego Android jak i systemu płatności umożliwia ich pełną integrację, co przekłada się na funkcje i usługi niedostępne w konkurencyjnych rozwiązaniach. Na przykład: płatność za zakup w mobilnej aplikacji domyślnie przez Android Pay.

Taka integracja sprawia, że zakupy tzw. jednym klikiem staną się faktem. Reszta procesu płatności przebiega w tle. To także korzyść klienta, który szybko i łatwo dokona zakupów na swoim smartfonie – bez szukania portfela i przepisywania danych karty do formularza na ekranie. Dzięki temu zyskuje także sprzedawca. Dostarczając wygodny sposób zakupów zachęca klientów do ponownego użycia aplikacji. Zgodnie z komunikatem Google, pierwsze aplikacje zintegrowane z Android Pay udostępnią m.in. Allegro, Ceneo, Uber czy iTaxi.

Drugi przejaw głębokiej integracji systemów to fakt, że płatności Android Pay będą dostępne w mobilnej wersji przeglądarki Chrome, w której klienci będą odwiedzać sklep internetowy na swoim smartfonie.

Autorem tekstu jest Rafał Galiński, Dyrektor Rozwoju Produktów w First Data Polska. Całość zostanie opublikowana w najbliższym numerze Shopping Center Poland Magazine.