beacony

Beacony w sektorze handlu detalicznego przestały być jedynie nowością technologiczną, a stały się efektywnym sposobem na wyróżnienie na tle konkurencji. Analitycy z Google odnotowują, że do końca 2016 roku 85 proc. topowych firm działających w sektorze handlu detalicznego ma zamiar wdrożyć w swoich przedsiębiorstwach technologie oparte na działaniu beaconów.

Co więcej, zgodnie z prognozami ABI Research, do 2019 roku na rynek dostarczonych ma być 60 mln urządzeń wyposażonych w technologię BLE (Bluetooth Low Energy). Potencjał rozwoju oparty na ich wykorzystaniu w biznesie jest niezaprzeczalny. Gdzie jednak rzeczywiście upatrywać szans związanych z beaconami i jak za ich pomocą zwiększać sprzedaż w szczególnie ważnym dla detalistów okresie przedświątecznym? Odpowiedzi są co najmniej dwie: analityka i remarketing.

Technologia oparta na sygnale pochodzącym z beaconów udostępnia detalistom dane, które do tej pory zarezerwowane były jedynie dla branży e-commerce. Jej działanie można porównać do kodów śledzenia Google Analytics dla stron www – umożliwia ona pozyskiwanie informacji na temat ruchu klientów w sklepie stacjonarnym.

Beacony a analiza zachowań klientów w sklepie

Zbieranie danych na temat ruchu klientów po placówce stacjonarnej to źródło cennych informacji dla wszystkich detalistów, którzy pragną zwiększyć sprzedaż i zoptymalizować pod tym względem nie tylko przestrzeń, ale i asortyment.

W pomiarach ruchu coraz częściej wykorzystywane są beacony, które w połączeniu z technologiami analitycznymi pozwalają na gromadzenie danych statystycznych o zachowaniach grupy docelowej. Z takich analiz dowiadujemy się m.in. jak klienci poruszają po danej przestrzeni, ile czasu w niej spędzają, ile czasu spędzają w konkretnym dziale, jaka jest konwersja z klientów przechodzących na wchodzących czy z wchodzących na podejmujących określone działanie w obiekcie. Takie zestawienia oferuje detalistom platforma analityczna Cluify, dzięki której przedsiębiorcy mogą w przejrzysty sposób przeanalizować i poznać wzorce zachowań swoich klientów, a także skorzystać z opcji remarketingu.

Segmentacja klientów

Dane na temat ruchu klientów w placówce mogą być wykorzystane przede wszystkim do segmentacji grupy docelowej. Ich analiza pozwala na określenie zainteresowań odbiorców i w efekcie zbudowanie ich profili. Taka wiedza przydatna jest m. in. w optymalizacji asortymentowej i dopasowaniu charakterystyki zatowarowania do preferencji naszych klientów. To także informacja służąca do zwiększenia skuteczności komunikacji mobilnej. Kierując do każdego z wyszczególnionych segmentów dopasowaną pod względem zainteresowań reklamę, zwiększamy jej skuteczność, a tym samym wskaźnik ROI prowadzonych działań.

Podstawą efektywnie przeprowadzonych kampanii remarketingowych jest właściwy dobór komunikatu do konkretnej grupy klientów. Zgodnie z raportem agencji Walker Sands, 70 proc. konsumentów zgodzi się na śledzenie ich ruchu w sklepie i mobilne powiadomienia, o ile będzie to skutkować właściwie dobranymi komunikatami. Posługując się danymi demograficznymi oraz danymi na temat ruchu w obrębie placówki, jesteśmy w stanie spełnić ten postulat, osiągając główne cele: zwiększając zaangażowanie klientów, budując ich lojalność i w efekcie zapewniając sukces kampanii.