jll centra handloe omnichannel

Badanie Visa wykazało, że konsumenci – zwłaszcza przy zakupach o wysokiej wartości – korzystają jednocześnie z internetowych i tradycyjnych kanałów sprzedaży.

70 proc.  europejskich konsumentów przyznaje się do praktyki określanej angielskim terminem „showrooming”, czyli poprzedzania zakupu online wizytą w sklepie tradycyjnym w celu zapoznania się z towarem. Niemal tyle samo (66 proc. ) stosuje „webrooming” – najpierw szuka najlepszych ofert cenowych online, a dopiero potem kupuje dany produkt w sklepie.

Pomimo wzrostu sprzedaży internetowej w okresie przedświątecznym handel tradycyjny pozostaje istotnym elementem zwyczajów zakupowych konsumentów. 60 proc.  kupujących wciąż docenia możliwość porozmawiania ze sprzedawcą i bezpośredniego przyjrzenia się potencjalnemu upominkowi.

Rosnące znaczenie kanałów mobilnych

Technologie zbliżeniowe i mobilne współtworzą nowe zwyczaje zakupowe w okresie przedświątecznym. Upowszechnienie kart zbliżeniowych wywiera również istotny wpływ na popularyzację innych metod płatności. W całej Europie użytkownicy takich kart częściej korzystają z urządzeń mobilnych przy płaceniu w sklepach tradycyjnych (52 proc.  użytkowników kart zbliżeniowych wobec 32 proc.  pozostałych użytkowników kart), przy dokonywaniu zakupów poprzez aplikację detalisty (49 proc.  wobec 31 proc. ) lub przy zapłacie za posiłek (50 proc.  wobec 30 proc.).

Odnosząc korzyści z płatności zbliżeniowych, konsumenci jednocześnie poznają zalety innych nowych sposobów płacenia. Wg badania Visa w 2016 r. mobilnymi aplikacjami płatniczymi posługiwało się już 44 proc.  respondentów, wobec 38 proc.  w ubiegłym roku. Niemal połowa (46 proc. ) zgadza się z opinią, że dzięki możliwości dokonywania płatności za pośrednictwem urządzenia mobilnego lub ubieralnego łatwiej jest kupić potrzebny artykuł.

Elektroniczne portfele w modelu omnichannel

Ta dodatkowa wygoda przyczynia się również do upowszechnienia usług portfela elektronicznego w różnych kanałach zakupowych. Konsumenci europejscy zainteresowani są stosowaniem portfeli elektronicznych przy zakupach bezpośrednich (37 proc. ), w aplikacji (51 proc. ) i w internecie (56 proc. ). Wśród uzyskiwanych korzyści najczęściej wymieniana jest większa wygoda (61 proc. ) oraz możliwość płacenia w dowolnym czasie i miejscu (59 proc. ).

– Rosnąca popularność kart zbliżeniowych wśród europejskich konsumentów skutkuje stopniowym upowszechnianiem się płatności mobilnych i innych płatności cyfrowych. W nadchodzącym okresie przedświątecznym za prezenty gwiazdkowe, ozdoby na choinkę czy produkty na dania wigilijne płacić będziemy na wiele różnych sposobów. Konsumenci mają obecnie do dyspozycji mnóstwo nowych metod płacenia, na przykład z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Przekłada się to na szeroki wybór szybkich, łatwych i bezpiecznych sposobów dokonywania zakupów w sklepach tradycyjnych. W obecnym sezonie świątecznym sukces detalisty zależy więc od tego, czy udostępnił kupującym preferowane przez nich metody płatności – komentuje Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.