ios konta android urzadzenia mobilne

Android Pay wystartował w Polsce 17 listopada. Stwarza to nowe możliwości dla branży handlowej – uważa Rafał Galiński, Dyrektor Rozwoju Produktów w First Data Polska.

Decyzję internetowego giganta o starcie Android Pay w Polsce można także odczytać jako pozytywną recenzję stopnia rozwoju płatności HCE po kilkunastu miesiącach od ich uruchomienia. Na koniec 2016 roku można mówić nawet o 200 tysiącach wydanych kart. Usługę uruchomiło już 7 komercyjnych banków i 2 zrzeszenia banków spółdzielczych. Kolejne dwa banki zapowiedziały wdrożenie w 2017 roku. To oznacza, że klienci będą częściej i więcej płacić telefonem zbliżając go do terminala w sklepie.

Mobilny duet

Można uznać, że HCE przetarło szlak dla Android Pay, dzięki takiej samej zasadzie działania. Bez zagłębiania się w szczegóły architektury informatycznej, można powiedzieć, że obydwa systemy mają takie same wymagania technologiczne – system Android 4.4 i późniejsze, moduł NFC, specjalna aplikacja mobilna, obsługa kart Visa i Mastercard.

first data rafal gapisnki
Rafał Galiński, Dyrektor Rozwoju Produktów w First Data Polska

Różnice tkwią w implementacji systemów w bankach, ale dla sklepów nie jest to istotne. Dla nich liczy się to, że terminal, dostarczony przez agenta rozliczeniowego, prawidłowo obsługuje zbliżeniowe płatności smartfonem.

Wchodzą beacony

Od strony biznesowej, dla sklepów ważne jest to, że klient wykorzystuje do płatności aplikację mobilną, wykorzystującą do komunikacji Bluetooth i NFC. Oto dlaczego. Aplikacja może odbierać komunikaty nadawane przez beacony – niewielkie nadajniki wykorzystujące energooszczędną technologię Bluetooth Low Energy (BLE).

W ten sposób, prosto do klienta trafiają informacje o promocjach, akcjach specjalnych, kuponach rabatowych, które można zrealizować, płacąc smartfonem za zakupy w terminalu płatniczym. Otwiera to kolejny kanał interakcji z klientem – marketing mobilny w czasie rzeczywistym, spersonalizowane oferty, usługi oparte na dokładnej lokalizacji.

Koncepcja nie jest nowa, ale naszym zdaniem dopiero teraz szansa na jej realizację wzrosła znacząco, przede wszystkim większemu zaangażowani banków, które udostępniają klientom płatności mobilne. Połączenie sił banku, sieci handlowej oraz agenta rozliczeniowego pomoże stworzyć rozwiązanie, które da klientom rzeczywistą wartość dodaną. Z oferty, którą otrzymają w sklepie na aplikację mobilną, będą mogli skorzystać płacąc w terminalu. Realizacja będzie tu i teraz, bez zbędnych czynności absorbujących klientów. Taki scenariusz ziści się zarówno w przypadku płatności HCE jak i Android Pay. Zielony robot pozwala jednak na jeszcze więcej.

Autorem tekstu jest Rafał Galiński, Dyrektor Rozwoju Produktów w First Data Polska. Całość zostanie opublikowana w najbliższym numerze Shopping Center Poland Magazine.