Inwestorzy coraz bardziej zainteresowani formatem centrów outletowych

Rośnie polski rynek centrów wyprzedażowych. Inwestorzy doceniają ten format handlowy i planują nowe inwestycje m.in. w Rzeszowie, Gliwicach czy Bydgoszczy.

Dotychczas na polskim rynku działa kilkanaście obiektów handlowych w formacie outlet. Pierwsze tego typu inwestycje zaczęli realizować Neinver oraz Peaksied Property, otwierając centra wyprzedażowe Factory Outlet i Fashion House w największych miastach w Polsce. Szybko ten dobrze sprawdzający się format outletów i niszę w tej kategorii dostrzegli kolejni inwestorzy i polska mapa outletów powiększyła się o nowe projekty w Lublinie czy Białymstoku.

Potencjał rynku outletowego

Analitycy rynku dobrze oceniają ten format handlowy i zgodnie podkreślają, że rynek outletów w Polsce ma jeszcze spory potencjał.

Jednym z nowych projektów tego typu będzie Silesia Outlet. Potencjał komercyjny Silesia Outlet potwierdzają najemcy i agencja badawcza JLL. Bliskość autostrady A4 i retail parku oraz duża strefa zasięgu zagwarantują sukces obiektu.

Silesia Outlet będzie największym centrum wyprzedażowym na Górnym Śląsku. Na powierzchni 20 tys. mkw. GLA znajdzie się ponad 120 salonów znanych i cenionych marek odzieżowych oraz obuwniczych, oferujących produkty w cenie co najmniej 30 proc. niższej niż w regularnych galeriach handlowych. Przy centrum zaparkuje blisko 950 pojazdów. Deweloperem obiektu jest 6B47 Polska. Za projekt koncepcyjny odpowiada jedno z największych i najbardziej renomowanych biur architektonicznych w Polsce – IMB Asymetria. Prace budowlane rozpoczną się w tym roku, a otwarcie zaplanowano na rok 2018.

Kluczowa lokalizacja

Kluczem do komercyjnego powodzenia Silesia Outlet jest lokalizacja obiektu na południu kraju, przy autostradzie A4 Kraków-Wrocław (węzeł Gliwice-Bojków).

Codziennie tę trasę pokonuje aż 50 tys. pojazdów. Zalety usytuowania obiektu podkreślają zgodne opinie agencji badawczej Jones Lang LaSalle oraz najemców, m.in. z branży sportowej.

Marki w formacie outlet

– Inwestor Silesia Outlet na Górnym Śląsku, z naszego punktu widzenia, wykorzysta ostatnie wolne miejsce na mapie Polski z tak dużym potencjałem na budowę centrum outletowego. Nowy outlet w okolicach Gliwic w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady A4 oraz istniejącego już CH Auchan idealnie wpisze się w potrzeby zakupowe mieszkańców Katowic, Gliwic, Zabrza, Bytomia, Tarnowskich Gór, Mikołowa, Kędzierzyna-Koźla, Opola czy Rybnika i okolicznych miast – komentuje Paweł Trepczyński, dystrybutor marek takich jak Adidas, New Balance, Reebok i Puma.

13 outletów w Polsce

Pod koniec ubiegłego roku na terenie Polski funkcjonowało 13 outletów, stanowiących 1,9 proc. całkowitej powierzchni handlowej GLA. Średnie nasycenie powierzchnią outletową w kraju wyniosło 5 mkw./1 tys. mieszkańców. Format centrów handlowych typu outlet zyskuje na popularności zarówno wśród deweloperów, jak i konsumentów.

Według przewidywań BNP Paribas do roku 2018 rynek powierzchni komercyjnej zwiększy się o 22 tys. mkw. w postaci nowych outletów.

Według raportu JLL Silesia Outlet to bardzo dobra lokalizacja dla obiektu outletowego. Wzorcowo tego typu budynek komercyjny powinien być usytuowany na przedmieściach miasta, przy skrzyżowaniu głównych dróg dojazdowych, tak by łatwo dojechały do niego nawet osoby bardziej odległych miejscowości.

W strefie oddziaływania Silesia Outlet – do 1,5 godz. jazdy samochodem znajdzie się blisko 6,5 mln klientów – co jest jednym z najwyższych wskaźników dla tego typu obiektów.

Sąsiedztwo outletów

Tereny, na których powstanie outlet, jednoznacznie kojarzą się mieszkańcom aglomeracji śląskiej z zakupami. W bezpośrednim sąsiedztwie istnieją już dwa obiekty parku handlowego, hipermarket Auchan i market budowlano-dekoracyjny Leroy Merlin, które odwiedza rocznie około 4,5 mln osób. Handlowy charakter obszaru przyczynia się do wzmocnienia potencjału lokalizacji Silesia Outlet.

– Mając na uwadze liczbę mieszkańców ww. miast, detaliści, którzy zdecydują się na najem powierzchni handlowej w Silesia Outlet, powinni czuć się w pełni bezpiecznie. Nasza firma zdecydowała się na współpracę w projekcie Silesia Outlet, reprezentując marki takie, jak: Adidas, New Balance, Reebok oraz Puma – dodaje Paweł Trepczyński.

Gliwice, Rzeszów, Bydgoszcz na celowniku deweloperów

Pobliże Gliwic to świetna lokalizacja dla outletu nie tylko ze względu na bliskość sieci komunikacyjnej i duży zasięg oddziaływania, ale również na rosnący poziom zamożności gliwiczan, którzy są coraz bardziej skłonni do częstszych zakupów. Jak pokazują dane z GUS, stopa bezrobocia w mieście na koniec 2015 roku wynosiła 5,5 proc., czyli o ponad 4 proc. mniej niż w kraju. Na przestrzeni 11 lat średnie wynagrodzenie brutto wzrosło prawie o 2 tys. zł, z 2611 zł do 4726 zł. Ponadto Gliwice przyciągają mieszkańców z okolic – liczba osób przyjeżdżających do pracy codziennie wynosi ponad 20,5 tys.

Za komercjalizację Silesia Outlet odpowiada The Blue Ocean Investment Group (BOIG), agent specjalizujący się w wynajmie powierzchni komercyjnych w obiektach różnego typu, m.in. w outletach.

– Komercjalizacja Silesia Outlet przebiega szybciej, aniżeli zaplanowaliśmy – tenant mix obiektu stworzą znane marki odzieżowe, obuwnicze i sportowe. Niewątpliwym atutem obiektu jest ogromna strefa zasięgu oraz siła nabywcza w regionie, która jest porównywalna z innymi centrami outletowymi w dużych miastach, z której doskonale zdają sobie sprawę firmy zainteresowane wynajęciem powierzchni handlowej w outletcie – komentuje Ewa Ściubidło, associate director w BOIG.

Potencjał lokalizacji

Potencjał lokalizacji odkrył jej inwestor, 6B47 Poland, spółka z grupy 6B47 Real Estate Investors AG.

– Od lat wiemy, że Górny Śląsk zasługuje na centrum outletowe zlokalizowane po zachodniej stronie aglomeracji.

Cieszymy się, że udało nam się znaleźć idealną, klasyczną lokalizację outletową tuż przy zjeździe z autostrady A4 Kraków-Wrocław i blisko skrzyżowania z autostradą A1. To obok Strykowa najważniejsze skrzyżowanie autostrad w Polsce. Silesia Outlet będzie największym centrum wyprzedażowym na Górnym Śląsku – mówi Mirosław Januszko, CEO 6B47 Real Estate Investors Poland.

Nowe projekty w przygotowaniu

Potencjał rynku outlet dostrzegają także inni inwestorzy. Już w marcu 2017 roku zostanie otwarte pierwsze centrum outletowe w Rzeszowie. Projekt Outlet Graffica Rzeszów realizuje Star Europa Holding. Outlet Graffica Rzeszów będzie miał ok. 80 sklepów i punktów outletowych na 17 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej GLA, przy 22 tys. mkw. powierzchni całkowitej. Zapewni klientom 450 miejsc parkingowych.

Inwestycję o podobnym charakterze planuje także Carrefour Polska, który we wrześniu 2016 roku otrzymał pozwolenie na budowę Metropolitan Outlet w Bydgoszczy. Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej, przestronnej przestrzeni handlowej wraz z kompleksowo zmodernizowanym hipermarketem Carrefour. Dotychczasowy obiekt przejdzie gruntowną przebudowę. Po zakończeniu inwestycji powstanie wysokiej jakości przestrzeń handlowa o powierzchni 17 tys. mkw. z ofertą ponad 60 marek outletowych – modowych, sportowych, obuwniczych i wyposażenia wnętrz.

Facebook
LinkedIn
NAJNOWSZE INFORMACJE
REKLAMA
PARTNERZY PORTALU
SCF DATABASE
Scroll to Top