Tkalnia, Pabianice
Tkalnia, Pabianice

Potencjał miast do 100 tys. mieszkańców jest naprawdę duży – mają na niego wpływ korzystne wskaźniki ekonomiczne, wysoki popyt na nową powierzchnię handlową oraz mniejsza konkurencyjność niż w aglomeracjach, czy dużych miastach– mówi Adrian Majsterek, inwestor i współwłaściciel spółki A&A, która inwestuje w nowy obiekt handlowy w Pabianicach.

W 2016 roku nasycenie powierzchnią handlową w Polsce osiągnęło 293 mkw. na 1000 mieszkańców, a łączne zasoby w całym kraju przekroczyły 11 mln mkw. W ubiegłym roku oddano do użytku ponad 463 tys. mkw. – o 187 tys. mkw. mniej niż w roku 2015. Czy to oznacza, że w Polsce nie ma już miejsca na nowe obiekty handlowe?

Inwestorzy celują w takie miasta jak Pabianice, Mysłowice czy Ciechanów

Deweloperzy podczas poszukiwania miejsc na nowo powstające inwestycje w kraju wypatrują tak zwanych białych plam. To obecnie przede wszystkim miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, które są atrakcyjne ze względu na mniejszą konkurencyjność, niższe koszty pracy oraz popyt na nowoczesną powierzchnię handlowo-rozrywkową. Aktywność deweloperska w Pabianicach, Mysłowicach czy w Ciechanowie zdaje się potwierdzać ten trend.

Z potencjału lokalizacji chce skorzystać m.in. inwestor spółki A&A, planując budowę Centrum Handlowo-Rozrywkowego Tkalnia w Pabianicach. Jest to drugie pod względem liczby mieszkańców miasto w aglomeracji łódzkiej. Stabilna polityka budżetowa, wzrost wydatków na edukację, czy ponadprzeciętne wykształcenie mieszkańców, pozwalają oczekiwać jego szybkiego rozwoju w najbliższym czasie. Powierzchnia najmu obiektu wyniesie blisko 13 tys. mkw. GLA. Znajdzie się w nim 40 sklepów i bogata oferta rozrywkowa. W ramach inwestycji powstaną uliczki z restauracjami, kawiarniami i sklepami otaczającymi miejski plac – z fontanną, rynkiem i zielenią. Obecnie prowadzone są zaawansowane rozmowy z najemcami zainteresowanymi ulokowaniem się w centrum. Dogodne usytuowanie Tkalni oraz doskonała infrastruktura drogowa, m.in. bliskość dróg szybkiego ruchu S8, S14 oraz autostrad A1 i A2, spowodują, że komfortowy dojazd do centrum będą mieli nie tylko mieszkańcy Pabianic, ale także okolicznych miejscowości.

Nowe centrum handlowe Tkania powstanie w Pabianicach

Decyzja o zainwestowaniu w Centrum Handlowe w Pabianicach wynikała z dwóch czynników: potencjału miasta oraz lokalnego patriotyzmu. Pabianice to miejsce, które jest mi bliskie. Dobrze orientuje się w potrzebach rynku lokalnego i wiem jak zaspokoić oczekiwania mieszkańców. Potencjał miast do 100 tys. mieszkańców jest naprawdę duży – mają na niego wpływ korzystne wskaźniki ekonomiczne, wysoki popyt na nową powierzchnię handlową oraz mniejsza konkurencyjność niż w aglomeracjach, czy dużych miastach– komentuje Adrian Majsterek, inwestor i współwłaściciel spółki A&A.

W 2017 roku głównym kierunkiem rozwoju rynku handlowego będzie rozbudowa istniejących centrów handlowych oraz inwestycje w małych i średnich miastach. Nowe obiekty mają szansę na powstanie i dobre prosperowanie, ale należy znaleźć niewykorzystany potencjał na mapie nieruchomości komercyjnych.

– Nowo powstające projekty, aby zbudować mocną pozycję na konkurencyjnym rynku będą musiały wyróżnić się czymś więcej niż bogatą ofertą handlową. Tego typu obiekty mają szansę zaistnieć m.in. dzięki ofercie gastronomicznej, rozrywkowej i usługowej a także innowacjom architektonicznym. Tkalnia w Pabianicach wpisuje się w aktualnie obowiązujące trendy w branży retail i wierzymy, że będzie głównym punktem spędzania wolnego czasu dla mieszkańców – podkreśla Adrian Majsterek.