Michał Skowronek, prezes Telakces.com
Michał Skowronek, prezes Telakces.com

– Jesteśmy obecnie najszybciej rozwijającą się siecią sprzedaży produktów GSM w Polsce. Aktualnie otwieramy średnio 4 lokalizacje miesięcznie i planujemy utrzymać ten kierunek – podkreśla w rozmowie z Retailnet Michał Skowronek, prezes sieci sklepów Telakces.com, strategicznego partnera Virgin Mobile w Polsce.

Do jakich lokalizacji w największym stopniu pasuje Państwa koncept – ulicy handlowej, centrum handlowego?

Koncept działalności branży GSM, zarówno Telakces.com jak i operatora telekomunikacyjnego Virgin Mobile, najlepiej wpisuje się w funkcjonowanie galerii handlowych. Atrakcyjna lokalizacja z dogodnym  parkingiem  i stały przepływ klientów – to główne czynniki sprawiające, iż zdecydowanie lepiej wygląda handel w centrach handlowych aniżeli na ulicy handlowej w miastach.

Jaka jest dla Państwa optymalna lokalizacja w centrum handlowym? Jakie obecnie lokalizacje wybierają Państwo w centrach  handlowych?

Klienci naszej branży, to osoby, które robią zakupy impulsywne. Zatem sklep w części usługowej, bądź też w linii kas to dla nas optymalna lokalizacja.

Czy obecnie spółka skupia się na rozwoju salonów własnych czy franczyzowych?

Telakces.com od początku swojej działalności, skupiał się jedynie na rozwoju sieci franczyzowej. Doświadczenie kadry zarządzającej w branży GSM, pozwoliło na stworzenie koncepcji, która może być powielana i rozwijana w całym kraju, ale również poza jej granicami. Franczyza daje pewność, że punkty w całym kraju, prowadzone bezpośrednio przez franczyzobiorców utrzymują najwyższy standard na jakim zależy Telakces.com – jako franczyzodawcy.

Czy planują Państwo poszerzać asortyment  marki?

Analizując branżę i chcąc podążać za aktualnymi trendami zdecydowaliśmy się powołać do życia markę Top Case. Nasz nowy brand to przestrzeń dla najbardziej wymagającego klienta. Top Case jest obecny w CH Avenida w Poznaniu  i w CH Manufaktura w Łodzi . W najbliższym czasie planujemy kolejne otwarcia. Chcemy aby produkty premium pod marką Top Case były dostępne dla jak największej ilości klientów.

Czy jesteście poszukiwanym najemcą – jak poszukujecie nowych lokalizacji? Czy zgłaszają się do Państwa zarządcy obiektów, czy Państwo samodzielnie poszukujecie?

To proces dwutorowy. Mając obecnie 130 sklepów jesteśmy znani już na rynku i dostajemy propozycje, które zawsze szczegółowo rozpatrujemy. Niemniej jednak sami również szukamy, bo wiemy czym jesteśmy zainteresowani. Często zdarza się również tak, że franczyzobiorca pyta nas o konkretną lokalizację i wówczas my zgłaszamy swój akces do wybranej galerii.

Jak finansują  Państwo swój rozwój – ze środków własnych, z kredytów?

W większości finansowanie rozwoju sieci odbywa się dzięki środkom własnym.

Jakiego rzędu inwestycją jest uruchomienie jednego salonu?

Stawki kształtują się między 30 a 200 tys.zł w zależności od rodzaju punktu (wyspa czy salon), jego wielkości, lokalizacji i zatowarowania. Tym samym kwoty za czynsz są również zróżnicowane, bo zależne od powyższych czynników.

Co myśli Pan o rozwoju sieci poprzez franczyzę? Czy w placówkach franczyzowych udaje się utrzymać sieciowe standardy?

W roku 2016, Telakces.com i Virgin Mobile zostali uhonorowani nagrodą „Złotej Siódemki Inwestycji i Prodkutów dla Bizensu 2016, kategoria Franczyza GSM. Jak widać franczyza jako model biznesowy, sprawdza się bardzo dobrze. Pozwala na szybki rozwój. W naszym przypadku za szybkim rozwojem, idzie utrzymanie wysokich standardów, gdyż większość naszych sklepów otwieramy z naszym partnerem strategicznym Virgin Mobile w Polsce. Nie możemy sobie tym samym pozwolić na nietrzymanie lub obniżanie standardów, dodatkowo jako sieć musimy być ujednoliceni i tak samo dobrze kojarzyć się w każdej galerii. Ponadto galerie same narzucają poziom i chcąc utrzymać się na rynku, należy się po prostu dostosować. Dobieramy tak podwykonawców, żeby mieć gwarancję staranności wykonania mebli, kasetonów, oklein dla wysp i lokali, współpracując ze stałymi podmiotami.

Jaka jest optymalna powierzchnia handlowa dla sklepu Telakces.com?

Optymalne gabaryty dotyczące wyspy handlowej kształtują się między 6 -12 m2, natomiast salony między 20 a 40 m2. Nie ulega wątpliwości, że zdecydowanie dominujące biznesowo są wyspy handlowe niż salony z uwagi choćby na to, iż część ekspozycyjna jest zdecydowanie większa, również dostęp do takiego punktu wydaje się znacznie prostszy.

Jakie są plany marketingowe Telakces.com?

Telakces.com to coraz większa liczba punktów i franczyzobiorców. Tym samym, musimy dbać o synergię oraz dobrą komunikację wewnętrzną i zewnętrzną firmy. Mamy z czym się pokazać, więc poprzez media społecznościowe, artykuły prasowe oraz gazetki firmowe, docieramy do dużej grupy odbiorców.  Naszych franczyzobiorców wspieramy materiałami promocyjnymi, ale również nagradzamy. Organizujemy eventy w galeriach a także w nich partycypujemy. Wierzymy, że w grupie siła i ten kierunek chcemy w coraz większym stopniu rozwijać. W drugim kwartale planujemy Dużą niespodziankę dla naszych klientów, coś co w ogromnym stopniu odróżni nas od konkurencji i będzie dostępne wyłącznie w salonach Telakces.com/Virgin Mobile. Z pewnością ten zabieg wzmocni naszą dominującą pozycję na rynku w naszym segmencie GSM.

Ile nowych salonów przewidujecie Państwo otworzyć w najbliższym czasie i jakie są plany ekspansji?

W roku 2016, Telakces.com wraz z Virgin Mobile niemal o połowę powiększył liczbę punktów, a od początku 2017 roku otwarło się już 12 sklepów w naszych barwach. To wskazuje, iż jesteśmy obecnie najszybciej rozwijającą się siecią GSM w Polsce. Aktualnie otwieramy średnio 4 lokalizacje miesięcznie i planujemy utrzymać ten kierunek. Pod względem jakościowym w symbiozie z Virgin Mobile, jesteśmy zdecydowanie najlepsi w branży GSM. Do końca 2018 roku planujemy mieć największą ilość jednostek franczyzowych w Polsce w segmencie GSM.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz