SCF 2017: rośnie znaczenie małych miast. Duże możliwości dla najemców i inwestorów

panel-scf-2017

60 proc. umów najmu w centrach handlowych zlokalizowanych w dużych ośrodkach handlu to umowy niestandardowe. W mniejszych miastach te umowy są powtarzalne i łatwiej nimi zarządzać – mówił podczas SCF 2017 Jarosław Lipiński, dyrektor ds. najmu i rozwoju, TK Development

Perspektywy rozwoju rynku centrów handlowych w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców to jeden z tematów poruszanych podczas wiosennej edycji Shopping Center Forum 2017. Inwestorzy prosperujący w tego typu lokalizacjach wspólnie zastanawiali się jak skomponować tent mix centrów handlowych, by spełniał oczekiwania klientów oraz władz lokalnych i jednocześnie przynosił zysk deweloperowi.

Tenant mix obiektów handlowych w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców

– Rozrywka w centrum handlowym to ważny element, ale niestety generujący spore koszty. Oczywiście zapewniając taką ofertę łatwiej jest przekonać władze miasta i lokalną społeczność do inwestycji. Z kolei patrząc z perspektywy inwestora projekt musi się „spinać” i zawsze patrzymy na inwestycje przez pryzmat cyfr. Stąd interesy mieszkańców, władz miasta i nasze nie zawsze są zbieżne – mówił Wojciech Pietrzak, Członek Zarządu, Tower Investments.

Podobnego zdania był Grzegorz Pękalski, Prezes Zarządu spółki Retail Concept, która inwestuje przede wszystkim w miastach od 12 tys. do 50 tys. mieszkańców. – Wszystko zależy od profilu dewelopera. Jeśli inwestor myśli krótkofalowo czyli zamierza wybudować obiekt, a następnie go sprzedać, to inwestycje w ofertę rozrywkową są zbędne. Jeśli natomiast zamierza zostawić projekt w swoim portfolio, to dobrze, by obiekt tworzył tkankę miejską – podkreślał Grzegorz Pękalski.

Spółka Dekada SA jest przykładem inwestora, który rozbudowuje swoje portfolio i nie zbywa swoich projektów. Obecnie sieć centrów handlowych pod szyldem Dekada tworzy 11 obiektów. – Zależy nam, by najemcy robili w naszych centrach obroty nawet wyższe od oczekiwań. Gdy oni będą mieli obrót, to my będziemy mieć czynsz – podkreślał Wojciech Nowakowski, Dyrektor ds. Rozwoju Dekada SA.

scf-2017

Wpływ rosnącego znaczenia sprzedaży on-line na tradycyjne centra handlowe

Podczas panelu nie zabrakło także dyskusji o współczesnym i ciągle zmieniającym się rynku sprzedaży. – Jaki wpływ na obiekty handlowe ma rosnące znaczenie sklepów interentowych – zadał pytanie deweloperom Piotr Karpiński, Director, Asset Services, CBR, który był moderatorem dyskusji.

Zebrane grono deweloperów zgodnie uznało, że sprzedaż on-line nie zagraża tradycyjnemu handlowi, a wręcz go wspiera. – Wiele sieci handlowych nie zaistniałoby na rynku gdyby nie tradycyjne centra handlowe. Ponadto obiekty handlowe to nie tylko zakupy, ale także miejsce spotkań, co ma niebagatelne znaczenie szczególnie w mniejszych miastach – podsumował Jarosław Lipiński, dyrektor ds. najmu i rozwoju, TK Development.

Panel pt. Perspektywy rozwoju rynku centrów handlowych w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców był zwieńczeniem merytorycznego programu wiosennej edycji Shopping Center Forum 2017. 

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.