Tomasz Malicki, prezes zarządu Gino Rossi SA.
Tomasz Malicki, prezes zarządu Gino Rossi SA.

Miniony rok określić należy jako udany pomimo wymagającego otoczenia biznesowego, w jakim funkcjonujemy, szczególnie w odniesieniu do segmentu odzieży damskiej. To był najlepszy rok w naszej historii – mówi Tomasz Malicki, Prezes Zarządu Gino Rossi S.A.

Na poziomie przychodów ze sprzedaży skorygowanych o sprzedaż materiałów spółka Gino Rossi zanotowała wzrost o 5 proc. do 264,4 mln zł (całkowite przychody, bez wyłączenia komponentów wyniosły 284,7 mln zł), a EBITDA w minionym roku wyniosła 22,1 mln zł. W całym roku spółka osiągnęła 5,9 mln zł zysku netto. Warto podkreślić, że już 12 proc. sprzedaży w ub.r. pochodziło z rynków zagranicznych.

Czwarty kwartał 2016 najlepszy w historii Gino Rossi

– Chciałbym się również odnieść do poziomu wyników finansowych Grupy osiągniętych w samym czwartym kwartale, który jest dla naszej branży najistotniejszym biznesowo okresem roku. Był on również rekordowy. Przychody skorygowane o sprzedaż materiałów wyniosły w tym czasie 84,2 mln zł, a EBITDA 12,2 mln zł, po kilkudziesięcioprocentowym wzroście r/r. Ponadto wypracowaliśmy 5,9 mln zł zysku netto i wygenerowaliśmy ponad 25 mln zł cash flow operacyjnego. W wynikach finansowych 2016 roku widoczne są pozytywne efekty realizowanego przez nas konsekwentnie programu poprawy marżowości w Grupie. Chociaż baza porównawcza była już istotnie wyższa, niż w roku 2015, przez 14 miesięcy z rzędu, począwszy od listopada 2015, notowaliśmy w Gino Rossi poprawę marż w ujęciu rok do roku. Także marka Simple przez niemal cały 2016 pokazywała wyższe marże, mimo że z racji ich poziomu, a także wymagającego rynku, dynamiki nie były tak spektakularne, jak w segmencie obuwniczym – podkreśla Malicki.

W 2016 roku spółka relokowała niektóre sklepy, powiększała je do optymalnych rozmiarów, a także reorganizowała je pod kątem coraz lepszej ekspozycji towaru. – Prace te będą dalej realizowane w roku 2017. Wzmacnianie wizerunku i siły naszych marek, poprzez budowanie pozytywnych doświadczeń konsumenckich jest kluczowe w naszej strategii. Do realizacji wspomnianego celu niezbędna jest nam efektywna sieć sklepów stacjonarnych. Właśnie element efektywności i rentowności jest kluczowy w odniesieniu do działań, które w przypadku tego kanału realizujemy – mówi Malicki.

Plany ekspansji Gino Rossi i inwestycje w omnichannel

– Mając na uwadze aktualną wielkość naszej sieci sprzedaży, w Polsce do otwarć podchodzimy selektywnie, przewidujemy natomiast otwarcia w bardzo dobrze funkcjonującym dla nas rynku czeskim. W aspekcie wsparcia wzrostów przychodu koncentrujemy się również na rozwoju zintegrowanej sprzedaży e-commerce i ogólnie – nowych technologii w handlu. Wdrożyliśmy omnichannel, czyli system integracji kanałów sprzedaży online i offline, którego stosowanie przynosi nam coraz lepsze efekty w obliczu strukturalnej migracji klientów do kanału internetowego. Sprzedaż internetowa Gino Rossi stanowiła w ub.r. już 10 proc. przychodów ze sprzedaży detalicznej, a w Simple 18 proc. Mamy coraz wyższe wskaźniki konwersji w naszych e-sklepach i coraz liczniejsze grono lojalnych Klientów w Klubie Gino Rossi, dla których organizujemy specjalne akcje promocyjne zgodne z trendami w handlu detalicznym. Jesteśmy przekonani, że Grupa jest dobrze przygotowana do dalszych wzrostów w kanale nowoczesnym, a także do pełnego wykorzystania synergii, jakie dzięki omnichannel uzyskujemy pomiędzy e-sklepami a sklepami stacjonarnymi (m.in. w dziedzinie identyfikacji i dostępności produktów, odbiorów i zwrotów, płatności mobilnych etc.). W odpowiedzi na zmieniające się trendy na rynku retailowym w styczniu 2017 roku wdrożyliśmy wielokanałową strategię rozwoju. W naszej opinii postępująca dywersyfikacja kanałów sprzedaży Grupy i oparcie jej o 3 główne „filary” – klasyczny stacjonarny, e-commerce i b2b – daje solidne podstawy do wzrostu w kolejnych latach – podsumowuje Malicki, Prezes Zarządu Gino Rossi S.A.