8 na 10 osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy, jednorazowo wydając średnio ponad 240 PLN. Centra wyprzedażowe w Polsce różnią się od tych w Europie Zachodniej, ale cieszą się dużą popularnością wśród klientów i mają przed sobą korzystne perspektywy, ponieważ ich oferta jest „szyta na miarę” krajowego rynku handlowego.

Wsparciem dla dalszego rozwoju będzie wprowadzanie funkcji komplementarnych i usług towarzyszących, które podniosą komfort zakupów i zwiększą atrakcyjność outletów – wynika z raportu Colliers International “Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce”, który powstał przy współpracy z firmą IQS.

Colliers International jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2017 CEE Edition. Z przedstawicielami firmy będzie można porozmawiać podczas Forum na stoisku 5.6

Największy ruch w weekendy

Klienci odwiedzają centra wyprzedażowe przeciętnie 3-4 razy w roku i jednorazowo zostawiają w nich średnio ponad 240 PLN. Chętniej korzystają z ich oferty mieszkańcy mniejszych miast. Klienci najczęściej odwiedzają sklepy z odzieżą, dlatego wśród najemców centrów wyprzedażowych nie powinno zabraknąć marek modowych. Tego rodzaju sklepy, będące filarem centrów outletowych odwiedza aż 90 proc. klientów.

Centrum wyprzedażowe jest dla większości klientów (70 proc. respondentów) miejscem na ogół zaplanowanych zakupów, choć wielu klientów – szczególnie z mniejszych miast – pozwala sobie na spontaniczne zakupy. Największy ruch i największe obroty w sklepach działających w centrach wyprzedażowych odbywają się podczas weekendu (po ok. 40 proc. w sobotę i niedzielę), a jedynie ok. 20 proc. w ciągu tygodnia. Według autorów raportu, ewentualne wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę bardzo negatywnie wpłynie na ten segment rynku – byłby to cios dla sklepów działających w formule outletowej.

Przyciągnąć klienta

Z raportu wynika również, że centra wyprzedażowe w Polsce najprawdopodobniej jeszcze długo nie będą podobne do tych z krajów Europy Zachodniej. Główne przyczyny to niewystarczająca „masa krytyczna” handlu oraz wyraźnie niższa niż na zachodzie siła nabywcza mieszkańców powodująca brak na rynku marek z sektora „premium”. Niemniej, polskie centra wyprzedażowe korzystają z doświadczeń europejskich, aby kreować modę na „polowanie na okazje”. Autorzy raportu szacują, że na polskim rynku działa ok. 60-80 sieci handlowych z wystarczającą ilością sklepów i nadwyżką towarów do zagospodarowania, aby otwierać punkty w centrach wyprzedażowych w największych ośrodkach miejskich w kraju.

– Centra wyprzedażowe czekają rozbudowy o funkcje zdolne przyciągnąć konsumentów. W zależności od lokalizacji i specyfiki rynku będą to wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze i niespożywcze, kina lub inne funkcje uzupełniające. Poza rozbudowami obserwować będziemy także wprowadzanie do centrów wyprzedażowych rozwiązań, w tym nowych technologii, podnoszących komfort zakupów — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Stan rynku

W Polsce obecnie funkcjonuje 14 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni najmu ok. 250 tys. mkw. Są to obiekty małe i średniej wielkości (10 tys. – 25 tys. mkw. powierzchni najmu brutto), które zwykle powstawały w fazach. Obecnie działa w nich ponad 380 najemców, prowadzących ok. 1 150 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Każde z centrów wyprzedażowych oferuje średnio 90 – 100 lokali, a średnia wielkość sklepu wynosi 150-200 mkw. Największą grupę najemców w centrach wyprzedażowych stanowią podmioty z sektorów: moda mix (55 podmiotów) oraz kawiarnie i restauracje (45 podmiotów).

Istniejące w Polsce centra wyprzedażowe na ogół są ulokowane na obrzeżach największych aglomeracji. W ostatnich latach podjęte zostały także inwestycje w miastach regionalnych, takich jak: Białystok (Outlet Center Białystok, Outlet Białystok), Bydgoszcz (Outlet Center Bydgoszcz, Metropolitan Outlet) i Lublin (Outlet Center Lublin). W wyniku repozycjonowania jednego z centrów w Rzeszowie powstaje kolejny obiekt tego typu (Outlet Graffica).

Średnia długość najmu powierzchni w centrach wyprzedażowych wynosi od 3 do 10 lat. Stawki czynszowe dla lokali o powierzchni 100-250 mkw. wahają się między 7 a 27 EUR/mkw./miesiąc.

Badanie konsumenckie przeprowadzono techniką CAWI w lutym i marcu br. na próbie klientów centrów handlowych w wieku 18 lat i więcej, mieszkańców miast i aglomeracji, w których w okresie prowadzonych badań działały centra wyprzedażowe. Respondenci byli uczestnikami panelu internetowego IQS OPINIE.PL.