Opcje wyszukiwania wpływają na satysfakcję klientów

oro lupa

Jak wskazują wyniki jednego z badań poświęconych opcjom wyszukiwania stosowanym obecnie w obszarze eCommerce, jedynie 40 proc. stron internetowych oferuje możliwość nawigacji fasetowej, a w 70 proc. przypadków znalezienie poszukiwanej informacji możliwe jest dopiero po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego – pisze Wojciech Krzyżowski, Solutions Architect w firmie Oro Inc., wystawcy Shopping Center Forum.

Nie brzmi to zbyt zachęcająco, zwłaszcza że dobrze działająca funkcja wyszukiwania ma znaczący wpływ na poziom satysfakcji klienta i pozwala rozwijającym się firmom zyskać przewagę konkurencyjną.

Znaczenie funkcji wyszukiwania w segmencie eCommerce B2B

W porównaniu z segmentem B2C, katalogi produktów wykorzystywanych w sklepach internetowych segmentu B2B są na ogół obszerniejsze, zawierają większą liczbę produktów i kodów SKU. Z punktu widzenia przedsiębiorcy zróżnicowana oferta jest atutem, jednak bez zaawansowanych opcji wyszukiwania jej przeglądanie może być dla klienta kłopotliwe. Klientom zależy na szybkim odnalezieniu poszukiwanych produktów. Brak takiej możliwości skutkuje nie tylko spadkiem poziomu ich satysfakcji, ale też większą skłonnością do skorzystania z oferty konkurencji. Z tego powodu funkcja wyszukiwania ma kluczowe znaczenie przy ocenie platform do obsługi segmentu eCommerce B2B.

Tworząc naszą aplikację, wzięliśmy pod uwagę typowe dla klientów biznesowych wzorce zachowań związanych z przeglądaniem stron internetowych i wyszukiwaniem informacji, dlatego przystosowaliśmy ją do obsługi najczęstszych zapytań o produkty. OroCommerce w wersji Enterprise Edition wyposażona jest także w ulepszoną wyszukiwarkę ElasticSearch. Pozwala to na szybsze wyświetlanie wyników wyszukiwania oraz przetwarzanie nawet najobszerniejszych baz danych i najbardziej złożonych zapytań, zapewniając sprawne funkcjonowanie firmom z segmentu B2B.

Przyjrzyjmy się zatem opcjom wyszukiwania dostępnym w OroCommerce pod kątem ich wpływu na zwiększenie satysfakcji klienta.

Najpopularniejsze zapytania obsługiwane przez OroCommerce

1. Wyszukiwanie według konkretnych słów kluczowych

To najprostsze z zapytań służy do wyszukania określonego produktu poprzez wpisanie do wyszukiwarki konkretnej nazwy, modelu lub kodu SKU (np. piekarnik Gorenje K 57375 ABR).

2. Wyszukiwanie według opisu problemu

Klienci sklepów internetowych zazwyczaj dobrze wiedzą, co chcą kupić, jednak zdarza im się nie pamiętać konkretnej nazwy czy typu produktu. Próba odszukania tych produktów na podstawie opisu problemu, który mają rozwiązać (np. plamy z oleju, usuwanie zardzewiałych zszywek), może nastręczać pewnych trudności. Chociaż ta opcja wyszukiwania nie znajduje zastosowania we wszystkich obszarach eCommerce, niektórzy klienci biznesowi, np. w aptekach czy sklepach z artykułami przemysłowymi, z pewnością docenią tę możliwość.

3. Wyszukiwanie według cech

Klienci sklepów internetowych często potrzebują konkretnych produktów i wyszukują je według takich cech jak materiał, kolor, marka, rozmiar i inne parametry jakościowe (np. śruby o konkretnych wymiarach czy strój w określonym kolorze czy modelu). W takim przypadku kupujący chcą szybko odnaleźć interesujący ich produkt, uwzględniając w składanym zapytaniu jego cechy. Funkcję tę można zastosować w postaci filtrów wbudowanych w stronę wyników, dzięki którym użytkownik może wybrać dogodny dla siebie zakres poszukiwań, zaznaczając tylko odpowiednie kwalifikatory.

4. Wyszukiwanie według deskryptorów

Niektóre cechy, kategorie lub opisy produktów uwzględniane w zapytaniach bywają ogólnikowe, dotyczą ich planowanego zastosowania, odnoszą się do jakiegoś wydarzenia bądź okazji lub są w mniejszym lub większym stopniu subiektywne (np. wygodne krzesło biurowe, mocny reflektor). Nabywcy pracujący w określonych gałęziach przemysłu szukają czasem produktów sezonowych (np. męski fartuch laboratoryjny na lato jako odzież medyczna). Skuteczna obsługa funkcji wyszukiwania tematycznego wymaga poszerzenia zakresu interpretacji dla każdego produktu oraz uwzględnienia większej liczby opcji tagowania tematycznego tak, by uzyskiwane wyniki były trafne nawet wówczas, gdy słowa użyte w zapytaniu nie są słowami kluczowymi ani nazwami produktów.

Autorem tekstu jest Wojciech Krzyżowski, Solutions Architect w firmie Oro Inc.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.