Rozwijamy się otwierając przede wszystkim wyspy handlowe. Wybieramy prestiżowe galerie, dobrze prosperujące, znane i lubiane w danym regionie. Głównie celujemy w miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, ale nie skreślamy zupełnie mniejszych miejscowości – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Katarzyna Marczuk, kierownik ds. ekspansji sieci NeoNail w spółce Cosmo Group

Początki sieci NeoNail związane były ze sprzedażą online

Spółka Cosmo Group Sp. z o.o. Sp.K, która jest właścicielem marki NeoNail powstała na bazie firmy fit4fun założonej w 2006 roku, ale w galerii handlowej pierwszy raz zaistnieliśmy w 2010 roku, kiedy otworzyliśmy wyspę w Factory Luboń k. Poznania. Marka NeoNail rozwija się na wielu płaszczyznach, ale wszystko zaczęło się od naszej obecności w internecie. Sklep internetowy www.neoinail.pl był podstawą rozwoju, a dzięki doskonałej strategii i wytężonej pracy szybko zyskał ogromną popularność. Obecnie tworzymy sieć 62 wysp handlowych, z czego 17 z nich to wyspy prowadzone przez naszych franczyzobiorców.

Jakie lokalizacje w galerii wybierają Państwo dla swoich punktów handlowych?

Rozwijamy się otwierając przede wszystkim wyspy handlowe. Wybieramy prestiżowe galerie, dobrze prosperujące, znane i lubiane w danym regionie. Głównie celujemy w miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, ale nie skreślamy zupełnie mniejszych miejscowości. Po pierwsze, coraz częściej zauważamy, że w nich tkwi ogromny potencjał, a po drugie mają dużą siłę nabywczą. Oczywiście nie wszystkie, ale to zawsze wnikliwie rozpatrujemy. Analizujemy każdą lokalizacje i nasz rozwój sprzed kilku lat i miesięcy, porównujemy statystki. W ostatnich miesiącach zaczęliśmy się bardzo dynamicznie rozwijać, dzięki nowym formom reklamy jakim jest facebook czy blogosfera oraz innowacyjnej formule lakieru do paznokci.

Nie przeszkadza Państwu obecność innych marek z tego sektora w sąsiedztwie wysp NeoNail?

Wręcz przeciwnie. Nie unikamy obecności w sąsiedztwie innych marek kosmetycznych, jak Douglas czy Sephora bo to marki oferujące głównie produkty do pielęgnacji ciała i twarzy, a my koncentrujemy się tylko na pielęgnacji dłoni. Oferujemy akcesoria i kosmetyki do pielęgnacji, zdobień i przedłużania paznokci. Sprzedajemy produkty jedynie w tym segmencie. Stąd obecność innych marek z sektora beauty nie może być w naszym przypadku rozpatrywana w kategorii konkurencji. Bardzo często jest to najlepsza dla nas lokalizacja bo skupia kobiecą część klienteli.

W ostatnim czasie NeoNail mocno stawia także na rozwój w oparciu o system franczyzowy? Jak wygląda współpraca z Wami?

Chętnie rozwijamy sieć franczyzową i zachęcamy potencjalnych franczyzobiorców do kontaktu. Mamy sporo zapytań o ten format współpracy. Jesteśmy otwarci na propozycje. Potencjalny franczyzobiorca ma u nas solidne wsparcie jeśli chodzi o analizę i wybór lokalizacji. Wspieramy także w rozmowach i negocjacjach z galeriami handlowymi. Ponadto warto zaznaczyć, że każdy franczyzobiorca, przez cały okres współpracy, jest pod naszą opieką, zarówno pod względem wsparcia marketingowego jak i wsparcia w zakresie jakości świadczonych usług. Rozwija naszą markę więc szczególnie dbamy o to, by zachować standardy i świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Doskonale wiemy, iż pierwszy krok jest zawsze najtrudniejszy dlatego nie wymagamy opłaty licencyjnej, ani prowizji od obrotu. Nie wymagamy raportowania wyników. Proponujemy różne warianty kosztowe naszym potencjalnym franczyzobiorcom, a najkorzystniejszy zakłada wkład własny już na poziomie 36 tys. zł brutto. Kwota ta pokrywa koszt mebla i pierwszego zatowarowania. Oferujemy naszym franczyzobiorcom cykliczne szkolenia produktowe i sprzedażowe. Naszym priorytetem jest by zarówno wyspy własne jak i franczyzowe stanowiły jednolitą sieć sprzedażową.

Jak wygląda aranżacja wyspy handlowej NeoNail w galerii?

Wyspa o optymalnych dla nas wymiarach ma powierzchnię ok. 10 mkw., ale jesteśmy w tej kwestii elastyczni. Możemy dopasować projekt wyspy do wymogów zarządcy danego centrum handlowego. Każda galeria ma swoje wytyczne, oczekuje określonego koloru, designu, a bywa, że nawet określonych materiałów z których wyspa jest wykonana. My jesteśmy tutaj bardzo otwarci. Aranżacja nie stanowi dla nas problemu czy ograniczenia. Jesteśmy w stanie przeprojektować wyspę o dowolnym kształcie, ale zawsze z zachowaniem estetyki i charakterystycznej dla NeoNail stylistyki.

Jakie są plany ekspansji sieci NeoNail?

Chcielibyśmy by rok 2017 był dla nas rokiem przełomowym. Obecnie skupiamy uwagę głównie na wschodniej i północnej części Polski i tam intensywnie kontynuujemy ekspansję. Wynika to z faktu, że tam na dzień dzisiejszy mamy niezbyt mocno rozwiniętą sieć dystrybucji, a tkwi w nich ogromny potencjał. Przykładem takich lokalizacji  są wschodnie rejony i takie miasta jak Białystok, Lublin, Suwałki gdzie funkcjonują już jedne z lepiej prosperujących punktów NeoNail. Na liście naszych priorytetów jest również chęć szerszego rozwoju w centralnej Polsce. Myślę, że na przestrzeni 1-2 miesięcy nasi warszawscy klienci będą mogli nas odwiedzić w trzech kolejnych lokalizacjach. Mamy bowiem bardzo ambitne plany.

Na co zwracają Państwo uwagę wybierając galerię handlową?

Poza oczywistymi kryteriami, jak odwiedzalność, format obiektu, ważna jest dla nas komunikacja obiektu z resztą miasta i profil typowego klienta, który odwiedza daną galerię. Naszym klientem docelowym jest kobieta w wieku 16 – 36 lat i to dla tej grupy staramy się najlepiej dostosować ofertę NeoNail, która staje się coraz bogatsza i progresywna na tle konkurencji. Ważna jest również globalna oferta galerii handlowej i potencjalne otoczenie naszej wyspy.

Biorąc pod uwagę lokalizacje stawiają Państwo na obiekty już działające i o ugruntowanej pozycji, czy dajecie szansę nowym inwestycjom?

Nie wykluczamy i nie zamykamy się na nowo powstające projekty. Przykładem może być Galeria Północna powstająca w Warszawie.  Jeśli tylko proces komercjalizacji wejdzie w fazę, gdzie będą już dobierani najemcy do powierzchni wspólnych czyli np. wysp handlowych, to bardzo chętnie podejmiemy negocjacje.

Czy wyspy NeoNail to format stworzony tylko dla prestiżowych, dużych galerii handlowych?

Nie tylko. Mamy swoje punkty w outletach i parkach handlowych i muszę przyznać, że one świetnie się sprawdzają. Sklepy w tych lokalizacjach generują jedne z lepszych obrotów, ale nasz koncept jest odpowiedzią na potrzeby klientów o różnej zasobności portfela dlatego równie chętnie otwieramy lokale w najbardziej prestiżowych galeriach jak i outletach.

Jak kształtują się stawki czynszu w galeriach dla takiego formatu jak NeoNail?

Stawki czynszu uzależnione są od wielu czynników. Trudno tu generalizować. Przeciętny koszt wynajęcia powierzchni handlowej w galerii jest równy kilku tysiącom złotych. Bardzo dużo jednak zależy od nas – czyli najemcy i od tego jak szybko zapada decyzja o chęci wynajmu. W spółce Cosmo Group ten proces nie trwa długo. Wybierając galerię, w której przedkładamy ofertę mamy określone wytyczne co do lokalizacji. Warunkiem jest oczywiście akceptacja stawki czynszu, ale na podstawie projekcji finansowych jesteśmy w stanie oszacować przewidywalne obroty i sumę kosztów jakie jesteśmy w stanie unieść i tym samym możemy przyspieszyć negocjacje. Bywa, że w ciągu tygodnia dochodzimy do porozumienia z wynajmującym.

Jaki jest koszt uruchomienia wyspy i kiedy punkt zyskuje rentowność?

Koszt uruchomienia wyspy jest zależny od wielkości dostępnej powierzchni a co za tym idzie wielkości zatowarownia, którą determinuje rozmiar mebla. Przewidujemy, że punkt powinien zyskać rentowność w terminie od 4 do 6 miesięcy od uruchomienia. Po tym czasie decydujemy czy dana lokalizacja pozostaje w naszym portfolio.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz