Dekady stawiają na centra miast

Handel wraca do śródmieścia – zyskają na tym nie tylko konsumenci, ale też najemcy oraz lokalni przedsiębiorcy  – mówi dla Retailnet. pl Aleksander Walczak, Prezes Zarządu spółki Dekada SA.

– Centra handlowe zlokalizowane w śródmieściach wzmacniają rozwój miast. Obiekty handlowe przez wiele lat lokowano na peryferiach, ale obecnie obserwujemy tendencję odwrotną: handel powoli wraca do serc miast, czyli tam, gdzie się narodził. Zyskują na tym nie tylko konsumenci, którzy nie muszą już podróżować na obrzeża miasta, ale również najemcy i lokalni przedsiębiorcy, dlatego większość naszych obiektów lokujemy właśnie w centrach – podkreśla Aleksander Walczak.

Dekady w formacie convenience

Realizowane przez spółkę Dekada obiekty to sieć galerii i centrów handlowych typu convenience. W skład obecnego portfela Grupy wchodzą nowoczesne obiekty handlowe o powierzchni od kilku do kilkunastu tysięcy mkw., w tym m.in. śródmiejskie galerie handlowe w Skierniewicach, Sieradzu, Żyrardowie i Malborku. Dekada Nysa, jeden z najnowszych projektów spółki, umiejscowiona będzie również w śródmieściu. Obiekt powstanie w sercu 50-tysięcznej Nysy. Jego otwarcie zaplanowano na ostatni kwartał 2018 roku.

Nowoczesne, dobrze zaprojektowane obiekty w centrum miasta przyciągają dużą liczbę klientów, co wpływa pozytywnie na zmiany w strukturze handlu i usług w danym mieście.

– Tego typu obiekty ulokowane w centrum umożliwiają lokalnym przedsiębiorcom prowadzenie własnej działalności na terenie galerii (często w formie wysp) lub w bezpośrednim sąsiedztwie galerii, dzięki ruchowi generowanemu przez klientów dużego obiektu handlowego. Nowy obiekt powoduje ożywienie gospodarcze najbliższej okolicy – ci sami klienci korzystają z punktów handlowo-usługowych czy gastronomicznych zlokalizowanych w pobliżu. Często pojawienie się nowej i nowoczesnej powierzchni handlowej przyczynia się również do obniżenia cen najmu lokali przy głównych ulicach handlowych, a to sprzyja rozwojowi lokalnego biznesu, który korzysta z tańszych lokali   – komentuje A. Walczak.

Obecność galerii handlowych w śródmieściach jest korzystna dla wielu stron, również dla mieszkańców i włodarzy miast. Z jednej strony zapobiega wyludnianiu się centrów miast, które pozbawione handlu i usług, tracą na atrakcyjności, z drugiej zaś jest szansą na rewitalizację okolicznych ulic i miejsc zabytkowych.

Dekada w Nysie

– Śródmiejskie galerie wpływają pozytywnie na rozwój miast – pełnią rolę centrotwórczą. Dzięki nim zwiększa się ruch pieszy w centrum miasta, które tętni życiem, a często wcześniej było wyludnione ze względu na obiekty handlowe na peryferiach. W mniejszych miastach galerie handlowe są często jedynymi przestrzeniami publicznymi i atrakcyjnymi miejscami spędzania wolnego czasu  – mówi A. Walczak.

– Galerie handlowe powstające w historycznych śródmieściach miast są dobrym pretekstem do rewitalizacji zniszczonych zabytków i tym samym do nadania nowego charakteru okolicy. Jedna z naszych najnowszych inwestycji, Dekada Nysa, będzie stała w sercu miasta, tuż za zabytkowym ogrodzeniem  XIX-wiecznej Gazowni Miejskiej, które przy okazji zostanie odrestaurowane – dodaje A. Walczak.

Galeria Dekada w Nysie będzie dwupoziomowym budynkiem o powierzchni liczącej przeszło 20  tys. mkw. GLA, na której zlokalizowanych zostanie ponad 90 sklepów, restauracje i kawiarnie oraz strefa rozrywki z czteroekranowym multipleksem kinowym. Dla wygody klientów w galerii powstanie podziemny parking na ponad 440 miejsc. Obiekt usytuowany będzie w ścisłym centrum Nysy, pomiędzy Rynkiem a dworcami PKS i PKP, tuż przy głównej arterii komunikacyjnej miasta. Za komercjalizację obiektu odpowiada BOIG Property Consulting.

Jedenaście obiektów sieci pod wspólną nazwą Dekada działa już w Brodnicy, Ciechanowie, Grójcu, Krakowie, Myślenicach, Malborku, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Planowane są także inwestycje w Nysie oraz, we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim. Docelowo sieć ma liczyć co najmniej 20 obiektów w całej Polsce.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.