M-commerce przyciąga lojalnych klientów

Prawie 50 proc. użytkowników gazetek online wykazuje lojalność zakupową i uczestniczy w akcjach konkursowych organizowanych przez marki. W ocenie ekspertów, tego rodzaju aktywność będzie rosła, wraz ze wzmacnianiem perswazji sprzedażowej i rozwojem rynku smartfonów – tak wynika z raportu „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017” przeprowadzonego przez Mobile Institute.

Spośród wszystkich ankietowanych internautów 76 proc. odpowiedziało przecząco na pytanie, czy należy do programu lojalnościowego lub posiada kartę lojalnościową jakiejś marki. 24 proc. udzieliło odpowiedzi twierdzącej. Według Katarzyny Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzającej Mobile Institute, to dość wysoki wskaźnik przywiązania klientów do producentów, biorąc pod uwagę, że większość programów lojalnościowych zapewnia niewielkie zniżki. Jak zauważa ekspert, zwykle nie przekraczają one nawet 10 procent. Natomiast, z przeprowadzonego badania wynika, że respondenci oczekują ich na poziomie 30-50 procent.

– W innych społeczeństwach, znacznie starszych w konsumpcji masowej, tj. Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, lojalność zakupowa jest obecnie dużo większa, niż na polskim rynku. Nasz brak przywiązania do danego sklepu wynika z niemal permanentnej wojny cenowej we wszystkich kategoriach produktowych, większej, niż np. w Europie Zachodniej. Najczęściej jesteśmy wierni markom, których artykuły walczą same ze sobą u różnych dystrybutorów, cenami, warunkami ofertowymi i dodatkowymi premiami, wymuszanymi przez sprzedawców – zwraca uwagę dr Maria Andrzej Faliński, ekspert rynku detalicznego.

Popularność programów lojalnościowych

Jak podkreśla Dawid Firkowski z Grupy AdRetail, z programów lojalnościowych korzysta 49 proc. użytkowników gazetek online, sprawdzających promocje w Internecie, m.in. za pomocą komputera. Badanie wykazało również, że tego typu działania marketingowe trafiają do 40 proc. konsumentów mobilnych, czyli osób, które posługują się urządzeniami przenośnymi. Ta grupa internautów coraz więcej działań wykonuje przy użyciu smartfonów czy tabletów. Jak zauważa ekspert, na co dzień odbiorcy gazetek mobilnych starają się optymalizować swoje wydatki. Chętnie należą do programów lojalnościowych, bo one oferują pojedyncze zniżki lub większą ilość artykułów w dużo niższych cenach. Czasem, po przekroczeniu określonej liczby zakupów, klienci otrzymują też darmowe produkty.

Mobilni klient to wierny klient

– W grze lojalnościowej coraz istotniejsze okazują się wygodne i bezpieczne systemy płatności mobilnych, które często są powiązane komunikacyjnie z promowanymi produktami. Możliwość zaciągnięcia szybkiego kredytu w celu dokonania określonego zakupu powoduje wzrost lojalności konsumentów wobec sklepów i marek, połączonych z tymi systemami. Ponadto, stałe obcowanie z urządzeniami przenośnymi zapewnia nam powtarzalność przekazów. Te czynniki istotnie podnoszą sprzedaż mobilną wśród lojalnych klientów – stwierdza dr Faliński.

Raport Grupy AdRetail wykazał, że aż 85 proc. użytkowników systemów płatności mobilnych bierze udział lub popiera programy lojalnościowe. Wynika to z tego, że marki mają swoje aplikacje mobilne, za pośrednictwem których udostępniają klientom oferty. Jak wyjaśnia Anna Nowacka z Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK, konsumenci korzystają z oprogramowań działających na urządzeniach przenośnych, a tym samym z programów lojalnościowych. Dzięki nim otrzymują m.in. unikatowe produkty, których atrakcyjność potrafi zarówno przyciągać uwagę, jak i budować lojalność klientów wobec danego producenta.

– Marki wysyłają klientom coraz więcej komunikatów, w tym konkursowych, na urządzenia mobilne. Umieszczają je w swoich aplikacjach i na fanpagach w czasie rzeczywistym. Dzięki temu, mobilizują odbiorców do działania praktycznie natychmiast. Proponowane zadania są zwykle łatwe i szybkie do realizacji. Dlatego, użytkownicy mogą je wykonywać, np. jadąc autobusem do pracy lub szkoły. Popularność konkursów wśród konsumentów będzie rosła w kolejnych lat, wraz z rozwojem rynku smartfonów – przewiduje Dawid Firkowski.

Badanie zostało przeprowadzone przez Mobile Institute na zlecanie Grupy AdRetail. Partnerem przedsięwzięcia był Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK. Dane zostały zebrane metodą CAWI, czyli za pomocą elektronicznych, responsywnych ankiet emitowanych w Internecie, w dniach 23-29 maja br. W badaniu wzięło udział ponad 2800 osób w wieku powyżej 15 roku życia, w tym 40 proc. kobiet i 60 proc. mężczyzn.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.