Anna Hofman, associate w Dziale Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield

Polski rynek powierzchni handlowych jest już dojrzały, a zatem dość wymagający dla wszystkich uczestników. Stawia głównie duże wyzwania deweloperom planującym kolejne centra handlowe. Kluczową kwestią jest tu znajomość rynku oraz potrzeb klienta, a więc umiejętność znalezienia odpowiedniej niszy na rynku lokalnym, jak również zaproponowanie takiej skali obiektu, oferty oraz dodatkowych funkcji i usług, które byłyby najlepiej dostosowane do wymagań coraz bardziej świadomego konsumenta.

W tym roku będziemy świadkami otwarcia największych planowanych galerii handlowych: Galerii Północnej 64 tys. mkw. w Warszawie (GTC), Galerii Wroclavia 64 tys. mkw. we Wrocławiu (Unibail Rodamco), Galerii Serenada 42 tys. mkw. w Krakowie (Mayland) oraz Gemini Parku 36 tys. mkw. w Tychach (Gemini Holding). W 2018 roku do tej grupy dołączą jeszcze Forum Gdańsk 62 tys. mkw. w Gdańsku (Multi Develoment / Blackstone), Galeria Młociny 67 tys. mkw. w Warszawie (Echo Investment) oraz Galeria Libero 45 tys. mkw. w Katowicach (Echo Investment). Spodziewana łączna podaż nowej powierzchni handlowej w Polsce w latach 2017-2018 to ok. 600 tys. mkw.

Nowy kierunek rozwoju

Wraz z rosnącą podażą coraz większa liczba międzynarodowych najemców, dostrzegając wielkość rynku i stabilną gospodarkę naszego kraju, zaczyna poważnie rozważać wejście na polski rynek. Świadczy o tym rosnąca liczba przedstawicieli międzynarodowych marek pojawiających się na lokalnych targach branżowych.

Jednocześnie, malejąca dostępność działek deweloperskich pod nowe obiekty ogranicza możliwość tworzenia projektów w dogodnych lokalizacjach w centrum miasta. Poza odpowiednio zróżnicowaną i dopasowaną do wymagań klientów ofertą, centralna lokalizacja jest warunkiem koniecznym do osiągnięcia sukcesu.

Tak konkurencyjne otoczenie biznesowe wymusza poszukiwanie nowych form i koncepcji rozwoju. Powstają unikalne projekty wtapiające się w istniejącą tkankę miejską i łączące w sobie pożądane przez konsumentów funkcje: handlową, gastronomiczną, rozrywkową, biurową, hotelową i mieszkaniową. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury i historycznych atrybutów lokalizacji miejskich w celu stworzenia nowych destynacji handlowych to w ostatnich latach jeden z najpopularniejszych trendów na rynku powierzchni handlowych w Polsce.

Dobrym przykładem takiego projektu może być Elektrownia Powiśle w Warszawie (White Star Real Estate / Tristan Capital Partners) obecnie w trakcie budowy. Na łącznej powierzchni ok. 50 tys. mkw. będzie on łączył funkcję biurową, handlową i mieszkaniową z szeroką ofertą gastronomiczną i rozrywkową.

Autorem tekstu jest Anna Hofman, Associate, Dział powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield. C&W jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2017 CEE Edition