Savills: nowe trendy zmieniają handel w całej Europie

Pokolenie HENRY

Sklepy nie będą wykorzystywane tylko do prowadzenia sprzedaży, lecz przede wszystkim do prezentowania i promowania marki. Więcej powierzchni przeznaczana będzie na potrzeby związane z usługami click & collect – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl Larry Brennan, Dyrektor Europejskiego Działu Powierzchni Handlowych firmy Savills.

Firma Savills jest wystawcą Shopping Center Forum CEE Edition.

Świat zmierza w kierunku handlu wielokanałowego. W jaki sposób rozwój e-commerce wpływa na handel stacjonarny? Jak te dwa światy, online i offline, wzajemnie na siebie wpływają?

Larry Brennan: Nie można rozdzielać handlu stacjonarnego od sektora e-commerce. Sieci handlowe coraz częściej dostrzegają, że sklep stacjonarny pozwala zwiększyć wyniki sprzedaży online.  Wskazują na to ich doświadczenia na rynkach, na których prowadzą handel tradycyjny. Z tego względu sieci, które dotychczas obecne były wyłącznie w kanale online, decydują się na otwieranie punktów sprzedaży.

Larry Brennan
Larry Brennan, Dyrektor Europejskiego Działu Powierzchni Handlowych firmy Savills

Z prognoz wynika, że w Wielkiej Brytanii spada dynamika rozwoju sektora e-commerce, a w niektórych segmentach tego rynku, m.in. w branży drogeryjnej, sprzedaż online będzie generować tylko ok. 10-15 proc. łącznych przychodów ze sprzedaży. Dotyczy to w szczególności branż, w których klienci chcą obejrzeć lub wypróbować oferowane produkty. To kolejny czynnik, który zachęca sieci handlowe koncentrujące się na obecności w kanale online do otwierania tradycyjnych punktów detalicznych.

Co to oznacza w praktyce?

LB: Sieci handlowe będą raczej potrzebowały mniejszej liczby sklepów, ale o większej powierzchni. Ich potrzeby będą jednak zależały od rodzaju prowadzonej działalności. Na przykład operatorzy sklepów typu convenience będą nadal zainteresowani posiadaniem rozbudowanej sieci punktów sprzedaży.

Przewidujemy, że zyskają na tym przede wszystkim największe centra zakupowe, ponieważ sieci handlowe koncentrują się na kluczowych rynkach, miastach i obiektach handlowych.

Centra handlowe będą pełniły inną rolę, niż obecnie?

LB: Największych zmian możemy oczekiwać w sposobie korzystania z powierzchni handlowej. Sklepy nie będą wykorzystywane tylko do prowadzenia sprzedaży, lecz przede wszystkim do prezentowania i promowania marki. Więcej powierzchni przeznaczana będzie na potrzeby związane z usługami click & collect, na kawiarnie, salony piękności i inne udogodnienia dla klientów. Sieci handlowe będą także coraz częściej inwestować w nowe technologie (nie tylko rozwiązania typu iPad), a największe innowacje będą dotyczyły sposobu płacenia za produkty. Doskonałym przykładem nadchodzących zmian jest AmazonGo.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Larry Brennan jest Dyrektorem Europejskiego Działu Powierzchni Handlowych w firmie Savills i odpowiada za realizację strategii firmy Savills dotyczącej rynku handlowego w Europie kontynentalnej. Do jego obowiązków należy również koordynowanie zleceń pomiędzy biurami w poszczególnych krajach, a zwłaszcza w Hiszpanii i Niemczech oraz we Francji. Larry odpowiada także za ukierunkowany rozwój działalności oraz opracowywanie i realizację strategii ekspansji na wszystkich rynkach europejskich.

Cały wywiad zostanie opublikowany w sierpniowym numerze Shopping Center Poland Magazine.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA

Serenada #bardziej otwarte centrum handlowe.

Centrum Serenada to nie tylko bogata oferta handlowa, ale przede wszystkim przestrzeń stworzona z myślą o mieszkańcach Krakowa. To wyjątkowe miejsce spotkań, wymiany doświadczeń i wzajemnych inspiracji.