Auchan testuje w swoich sklepach we Francji mobilny system płatności. Od strony technologicznej za wdrożenie odpowiada firma Comarch, która jest partnerem Shopping Center Forum CEE Edition.

Comarch ma wieloletnią historię współpracy z Auchan. Wszystko zaczęło się już w 2006 roku. Dwa lata później Auchan wypuściło nową ofertę pre-paid z bezprzewodowym dostępem do Internetu przy użyciu kart danych. Była to wówczas jedna z nielicznych tego typu usług w Europie i pierwsza we Francji. To był jednak dopiero początek współpracy obu firm. Na początku 2010 krakowska firma zakończyła wdrożenie zintegrowanego systemu do zarządzania Comarch ERP Altum w Auchan Telecom (obecnie Auchan Retail).

Teraz obie firmy zdecydowały się pójść o krok dalej. Chodzi o wdrożenie we wszystkich sklepach Auchan we Francji mobilnych płatności. Docelowo mogłyby one zastąpić w sklepach tradycyjne płatności kartami. Cały system składa się z dwóch elementów.

– Pierwszy element to Comarch Payment Hub, czyli aplikacja serwerowa, która stoi w Comarch Data Center i zarządza wymianą informacji pomiędzy Auchan, a dostawcami różnych płatności. Drugi element stanowi aplikacja mobilna Comarch M-Payments przeznaczona dla klientów sieci Auchan – wyjaśnia w rozmowie z redakcją Retailnet.pl Piotr Budzinowski, Dyrektor Product Managementu ERP w firmie Comarch.

Faza testów

Na razie system jest w fazie testów i mogą z niego korzystać jedynie pracownicy Auchan. Docelowo nowa funkcjonalność ma być udostępniona nie tylko wszystkim klientom Auchan, ale również innych sieci handlowych. Jak działa cały system?

– Klient podchodzi do kasy, mówi że chce zapłacić za pomocą aplikacji mobilnej, ekspedientka wybiera na POS-ie odpowiednią opcję, klient wyciąga telefon, uruchamia aplikację i daje do zczytania kod kreskowy. Informacja z POS wysyłana jest do naszego serwera. Klient dostaje na aplikacji mobilnej powiadomienie i może zatwierdzić transakcję. Informacja pojawia się na POS-ie. Na paragonie oraz w telefonie pojawia się potwierdzenie transakcji. Wszystko trwa kilka sekund, podobnie jak przy płatności kartą – tłumaczy Piotr Budzinowski.

Korzyści dla sieci handlowej i konsumentów

Póki co możliwe jest korzystanie tylko z jednego systemu mobilnych płatności – Fivory, ale oprogramowanie daje możliwość łatwego podłączenia do systemu kolejnych graczy np. PayPal czy ApplePay.

– Główną zaletą z punktu widzenia Auchan jest taka, że cała konfiguracja odbywa się w zasadzie bez ich udziału. Nie muszą wprowadzać żadnych kosztownych i czasochłonnych zmian, a warto pamiętać, że we wszystkich sklepach posiadają łącznie ok. 20 tys. POS-ów. Cała integracja odbywa się na poziomie  Comarch Payment Hub – wyjaśnia Piotr Budzinowski.

Inne zalety tego systemu z punktu widzenia sieci handlowej to m.in. możliwość zbierania informacji o swoich klientach czy realizowanie programów lojalnościowych z wykorzystaniem funkcji geolokalizacji.

Sami klienci również nie powinni narzekać. – Po pierwsze zyskują możliwość zapłacenia za zakupy jednym kliknięciem, i to nawet wtedy, kiedy zapomną z domu portfela z kartami i gotówką. Będą posiadali także dostęp do wszystkich zrealizowanych transakcji w jednej aplikacji i będą mogli przechowywać tam paragony i wykorzystać je np. przy ewentualnych zwrotach. To rozwiązanie korzystne dla obu stron, detalistów i konsumentów – podsumowuje Piotr Budzinowski.