Konsumenci w centrach handlowych poszukują bardziej autentycznych doświadczeń, w których byłoby miejsce na niezwykłe zdarzenia i spotkania. Są też gotowi podjąć wysiłek, by dotrzeć do miejsc, które gwarantują niezapomniane osobiste przeżycia – mówi Mark Gurney, Director Concept Studio, Unibail-Rodamco France, który podczas Shopping Center Forum 2017 CEE Edition opowie o następnej generacji centrów handlowych

Retailnet.pl: Ma Pan ponad 20 lat doświadczenia na rynku centrów handlowych, był Pan odpowiedzialny za kwestie projektowo-architektoniczne w kilku międzynarodowych firmach deweloperskich. Czy Pana zdaniem polski rynek centrów handlowych wyróżnia się na tle Europy Środkowo-Wschodniej?

Mark Gurney: Polska pod względem jakości centrów handlowych jest już rynkiem rozwiniętym. Zrealizowano tu kilka najlepszych projektów na świecie, z Polski pochodzi także kilku najlepszych projektantów centrów handlowych, z którymi miałem okazję współpracować. Natomiast spojrzenie na centra handlowe nowej generacji pozwala założyć, że Polska znów zacznie się wyróżniać na tle Europy Środkowo-Wschodniej pod względem innowacyjności i kreatywności.

W jakim kierunku – Pana zdaniem – rozwinie się rynek centrów handlowych w ciągu kolejnych 5–10 lat? Jakie zamiany są widoczne w kwestach projektowo-architektonicznych?

Konsumenci w centrach handlowych poszukują bardziej autentycznych doświadczeń, w których byłoby miejsce na niezwykłe zdarzenia i spotkania. Są też gotowi podjąć wysiłek, by dotrzeć do miejsc, które gwarantują niezapomniane osobiste przeżycia. Pod względem projektowo-architektonicznym zarówno przestrzenie zewnętrzne, jak wewnętrzne, powinny budować napięcie i dawać poczucie, że takie przeżycia będą w nich możliwe. Dlatego Unibail-Rodamco realizuje określoną strategię „Lepszych miejsc”, która spełnia zdaniem spółki przyszłe oczekiwania jej klientów. Strategia ta zakłada realizację do roku 2030 ambitnych celów w takich obszarach, jak jakość budynków, połączenia transportowe, rozwój społeczności lokalnych oraz zaangażowanie interesariuszy.

W dzisiejszych czasach centra handlowe zmieniają się. Jak zatem kształtuje się oferta w centrach handlowych Unibail-Rodamco?

Obecnie w centrach handlowych zauważamy zdecydowany wzrost w zakresie wielkości, jakości i znaczenia stref restauracyjnych i rozrywkowych. Ponadto cały czas wprowadzamy nowych najemców, z różnych segmentów. Z punktu widzenia planowania ma to ogromny wpływ na sposób, w jaki realizujemy projekty budowlane i renowacyjne. Podejście musi być elastyczne i oparte na skrupulatnie realizowanym procesie analiz projektowych i przywództwie w obrębie Unibail-Rodamco. Przyszłe centra handlowe, które będą realizowane przez Unibail-Rodamco, z pewnością uwzględnią gwałtowne zmiany w zakresie ruchu samochodowego i transportu publicznego, materiałów i typowych wymiarów przestrzeni wewnętrznych oraz technologii służących zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla.

Unibail-Rodamco wdraża w swoich centrach handlowych liczne nowoczesne technologie. Czy obecnie są to ważne elementy zarówno dla klientów, najemców, jak i samego zarządcy?

Firma Unibail-Rodamco stale poszukuje nowych sposobów przekształcania innowacyjnych koncepcji e-commerce w rzeczywiste nowe technologie, które można efektywnie wykorzystać w centrach handlowych. Jesteśmy także pionierem w zakresie tworzenia aplikacji ułatwiających interakcje między spółką a naszymi najemcami oraz między centrum a odwiedzającymi. Wymaga to funkcjonowania w firmie zarówno postaw, jak i struktur pozwalających na opracowywanie, rozwój i badanie nowych koncepcji. Obecnie Unibail-Rodamco ma także dostęp do większej ilości danych o preferencjach klientów, co daje mu możliwość wykorzystywania wygórowanych i często bardzo konkretnych potrzeb klientów przy projektowaniu zróżnicowanych lokalizacji.

Mark Gurney Jest odpowiedzialny za kwestie projektowo-architektoniczne w spółce Unibail-Rodamco. Z biura w Paryżu Mark Gurney nadzoruje renowację projektów o łącznej wartości 40 mld euro oraz prace projektowe nad projektami budowlanymi o łącznej wartości 8 mld euro. Współpracując z architektami na całym świecie, spółka Unibail-Rodamco zaangażowana jest w projekty najbardziej charakterystycznych budynków komercyjnych i wielofunkcyjnych planów generalnych, jakie są obecnie realizowane w całej Europie. Stojący przed spółką cel zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2030 roku jest jednym z głównych czynników, jakie Mark Gurney bierze pod uwagę przy ustalaniu kierunków w obszarze projektowania i wyborze projektów architektonicznych, w jakie angażuje się spółka. Poprzednio Mark Gurney odpowiadał za kwestie projektowo-architektoniczne w kilku światowej klasy firmach deweloperskich, m.in. w Majid Al Futtaim Properties w Dubaju, gdzie był członkiem Korporacyjnego Komitetu Wykonawczego, ECE w Hamburgu, gdzie pełnił funkcję głównego projektanta oraz TriGranit w Budapeszcie, gdzie był dyrektorem działu projektowego. Współpracował przy realizacji budynków na Bliskim Wschodzie oraz w Europie, Chinach, Australii i Malezji. Uzyskał dyplom magistra architektury na Uniwersytecie w Edynburgu oraz tytuł MBA w International Institute for Management Development w Szwajcarii.

Rozmawiał Wojciech Wojnowski