ecommerce europa euro

Wartość rynku e-commerce wynosi nawet 40 mld złotych. To wciąż jedynie ok. 4-5 proc. całej sprzedaży detalicznej, znacznie mniej niż na Zachodzie – tak wynika z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”.

─ Wartość rynku e-commerce w Polsce według różnych źródeł szacowana jest na 36-40 mld złotych i nikt nie ma wątpliwości, że będzie rosnąć. Czynników tego wzrostu jest sporo, ale wystarczy wymienić kilka. Po pierwsze, z każdym rokiem przybywa klientów, dla których zakupy online są zupełnie naturalne ─ to ci najmłodsi. Przybywa również tych, którzy przez lata przekonali się, że zakupy w sieci są bezpieczne ─ to kolei ci starsi. Po drugie, zakupy stają się coraz wygodniejsze i dostępniejsze ─ wielu sprzedawców zrozumiało, że bez mobile nie mają przyszłości, tak jak bez oferowania szybkiej dostawy i przyjaznej dla klientów polityki zwrotu towaru – komentuje Marek Molicki, ekspert Gemiusa.

– Nie bez znaczenia jest również to, że sprzedawcy są coraz bardziej świadomi tego, jak skutecznie korzystać z danych oraz narzędzi zwiększających sprzedaż. Warto również zauważyć, że handel w sieci to nie tylko oferta dla klientów indywidualnych, ale również coraz istotniejsza rola handlu b2b ─ dodaje.

Rynek o dużym potencjale

Korzystanie z zakupów internetowych deklaruje ponad połowa (55 proc.) polskich internautów. To bardzo pozytywne dane, a jeszcze wiele przed nami, bo przecież handel internetowy stanowi zaledwie kilka procent (4-5 proc.) całości sprzedaży detalicznej.

– Co ciekawe, wskaźnik ten w Polsce jest niższy, niż np. w sąsiadujących z nami Czechach (8 proc.), nie wspominając o Wielkiej Brytanii, Niemczech czy krajach skandynawskich, gdzie e-commerce stanowi już kilkanaście procent ogólnej wartości handlu – uważa Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce.

Cross-border commerce trendem na przyszłość

Jednym z ważniejszych trendów, z którym mamy aktualnie do czynienia w handlu internetowym na całym świecie, są zakupy transgraniczne (tzw. cross-border commerce). To zagadnienie zstało również zgłebione przez autorów raportu ‘E-commrce w Polsce 2017’. Jak wynika z raportu, zakupy w zagranicznych serwisach i sklepach internetowych stanowią 16 proc. ogółu zakupów internetowych. Z prognoz ekspertów wynika natomiast, że już w 2020 r. handel transgraniczny będzie stanowił 1/3 całego e-handlu.

– Jest to ważny sygnał dla e-sklepów z ambicjami dotarcia do szerszej grupy odbiorców, poza granicami Polski. Już dziś trzeba się na to przygotowywać. Z drugiej strony natomiast, sprzedawcy, którzy zdecydują się nadal działać wyłącznie lokalnie, będą musieli liczyć się z nową konkurencją, która pojawi się ze strony zagranicznych graczy, w tym również światowych gigantów e-handlu, takich jak np. chińska platforma AliExpress. Jak wskazuje E-commerce Polska serwis ten jest już rozpoznawany spontanicznie przez 26 proc. kupujących w internecie, którzy korzystają z zagranicznych serwisów. To całkiem doby wynik jak na niespełna rok od uruchomienia polskojęzycznej wersji platformy – podkreśla Joanna Pieńkowska-Olczak.