zara shopping

Należąca do hiszpańskiej Grupy Inditex marka Zara systematycznie integruje sprzedaż online i offline. Najnowszym projektem jest zautomatyzowanie procesu odbioru zamówień w ramach usługi click and collect.

Testy nowego rozwiązania prowadzone są w sklepie zlokalizowanym w galerii Marineda w hiszpańskim mieście A Coruña. Na czym polega nowatorskość tego rozwiązania? Wszystko odbywa się bez udziału pracowników sklepu. Klient składa zamówienie w sklepie internetowym Zara, a następnie wybiera opcję odbioru zakupów w ramach usługi click&collect. Reszta dzieje się w zasadzie automatycznie.

Jedyne co musi potem zrobić klient, to pójść we wskazane miejsce, zeskanować QR kod albo wpisać PIN otrzymany przy składaniu zamówienia w e-sklepie i czekać, aż automatyczny podajnik, podobny do tych działających w sortowniach pocztowych, sam dostarczy mu zakupiony towar. Od strony logistycznej za dostarczenie przesyłek z magazynu i umieszczenie ich na ruchomym podajniku odpowiada w pełni zautomatyzowany robot, który jest w stanie obsłużyć równocześnie nawet 700 paczek.

Rozwój w modelu omnichannel

Hiszpański gigant odzieżowy systematycznie rozszerza sprzedaż w modelu omnichannel: od początku 2017 roku rozbudował sprzedaż o 113 punktów stacjonarnych, a także uruchomił sprzedaż online na kolejnych rynkach. 4 października ma ruszyć e-sklep w Indiach. Tym samym Inditex jest obecny już na 94 rynkach, z czego na 46 prowadzi sprzedaż e-commerce.

W I kwartale 2017 roku hiszpański Grupa uruchomiła sprzedaż e-commerce na 4 nowych rynkach: w Malezji, Tajlandii, Singapurze i Wietnamie. W II połowie roku, w październiku, planowane jest otwarcie e-sklepu w Indiach. Już wcześniej, w 2016 roku, hiszpańska spółka była dostępna online dla konsumentów we wszystkich krajach Unii Europejskiej oraz w Turcji.

W Polsce hiszpańska firma prowadzi sprzedaż internetową wszystkich z Grupy Inditex, czyli marek Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Uterqüe oraz Zara Home.