centrum handlowe
Centrum handlowe

Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Europie wzrosły w połowie 2017 roku do 160,8 mln mkw., głównie za sprawą dużej aktywności deweloperów w Europie Środkowo-Wschodniej. Tempo rozwoju tego rynku spadło jednak o 11 proc. rok do roku – tak wynika z danych opublikowanych przez Cushman & Wakefield.

W pierwszym półroczu rynek Europy Środkowo-Wschodniej powiększył się o 825 tys. mkw., natomiast w Europie Zachodniej, na którą przypada ponad dwie trzecie (68 proc.) całkowitej powierzchni w galeriach handlowych, wybudowano w tym czasie jedynie 344 tys. mkw. Zrealizowano łącznie 34 nowe inwestycje, które dostarczyły na rynek 84 proc. nowej podaży odnotowanej w pierwszej połowie roku, oraz rozbudowano 21 istniejących obiektów.

Łączna ilość powierzchni dostarczonej na rynek w pierwszym półroczu była jednak o 11 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie 2016 r. Na aktywność deweloperską wpłynęły czynniki takie jak rosnąca konkurencja, zmiany zachowań konsumentów oraz rozwój kanału sprzedaży on-line. W budowie pozostaje obecnie 6,8 mln mkw. powierzchni handlowej, która zostanie oddana do użytku do końca 2018 r.

– Centra handlowe przechodzą okres istotnych zmian wobec zmieniającego się oblicza handlu. Obecnie właściciele obiektów handlowych w większym stopniu koncentrują się na tworzeniu atrakcyjnego i inspirującego otoczenia, gwarantującego klientom doznania, których nie jest w stanie zapewnić sfera wirtualna. Z tego względu rozbudowują i przebudowują istniejące galerie oraz dbają o zróżnicowany skład najemców kompletowany w oparciu o potrzeby lokalnych społeczności. W wielu obiektach poszerzono gamę usług kierowanych do tych społeczności oraz wprowadzono nowe rozwiązania technologiczne. Z kolei najemcy testują nowe koncepty i formaty – mówi Silvia Jodlowski, autorka raportu z firmy Cushman & Wakefield. 

Europa Środkowo-Wschodnia motorem

Największą aktywność deweloperską w Europie odnotowano w Stambule, na który przypadło 35 proc. nowej podaży powierzchni handlowej w Turcji. Wysoka dynamika na rynku centrów handlowych w tym kraju powinna się utrzymać pomimo spadku popytu ze strony najemców.

Najwięcej powierzchni handlowej w przygotowaniu w Europie na drugie półrocze 2017 r. i 2018 r. znajduje się obecnie w Rosji – 1,7 mln mkw., co stanowi ok. jednej trzeciej łącznego wolumenu. W związku z coraz szybszym rozwojem rynku nieruchomości handlowych w odleglejszych rejonach Rosji takich jak Władywostok, Chabarowsk i Grozny, jedynie 13 proc. powierzchni w przygotowaniu przypada na Moskwę.

W Polsce przebudowy i modernizacje

W Polsce, pomimo wolniejszego tempa rozwoju rynku centrów handlowych w pierwszej połowie bieżącego roku, obecnie w budowie znajduje się 600 tys. mkw. powierzchni, z czego prawie jedna trzecia w Warszawie, gdzie podaż na poziomie przekraczającym średni nie wpłynęła negatywnie na aktywność deweloperów.

– Po stosunkowo spokojnej pod względem budowy nowych centrów handlowych pierwszej połowie 2017 roku, druga połowa obfitowała w wejścia na polski rynek średnich i dużych projektów. Główne otwarcia drugiej połowy 2017 roku to: Galeria Północna w Warszawie (64 000 mkw. GLA), Wroclavia we Wrocławiu (64 000 mkw. GLA) oraz Serenada w Krakowie (42 000 mkw. GLA). Wejście tak dużych i nowoczesnych projektów na rynki o i tak już stosunkowo wysokim nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową wymusza przeprowadzenie zmian w wybudowanych już wcześniej obiektach. Obserwowanym na całym rynku trendem jest obecnie przebudowa i modernizacja powierzchni handlowej w centrach handlowych oraz rozszerzanie oferty gastronomicznej i rozrywkowej – komentuje Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych Cushman & Wakefield, Polska.