Marks & Spencer zamyka sklepy i stawia na online

Brytyjska marka Marks & Spencer planuje zmniejszyć stacjonarną sieć sprzedaży. Część sklepów zostanie zamknięta, część przeniesiona w mniejsze lokalizacje. Równocześnie firma zamierza rozwijać kanał e-commerce, który ma odpowiadać za ok. 30 proc. sprzedaży całej sieci.

Jak poinformowała brytyjska sieć, planowane jest zamknięcie ponad 50 sklepów, przede wszystkim w Europie. Wśród nich są również sklepy w Polsce, we Francji, w Estonii, na Węgrzech, Litwie, w Słowacji, Rumunii, Holandii i Belgii. Zlikwidowane mają być także salony w Chinach.

Strategia dopasowana do wyzwań omnichannel

W ramach nowej strategii omnichannel Marks & Spencer zamierza m.in. zainwestować w jakość obsługi klientów w sklepach stacjonarnych. Chodzi o zatrudnienie ponad 3 tys. ekspedientów, przy równoczesnym ograniczeniu personelu biurowego o ok. 500 etatów.

Docelowo Marks & Spencer zamierza zostać wiodącą siecią w Wielkiej Brytanii pod względem rozwiązań cyfrowych. Kanał online ma stanowić ponad 30 proc. przychodów ze sprzedaży odzieży i artykułów wyposażenia wnętrz. Równocześnie sieć będzie zamykać najmniej rentowne sklepy, ograniczać powierzchnię innych, przenosić się w inne lokalizacje. Spowolnieniu ulegnie również planowany rozwój siec sklepów z produktami spożywczymi. Sklepy stacjonarne mają także być przygotowane do obsługi mobilnych, internetowych klientów.

Inwestycje zostaną poczynione zostaną również w kwestii rozwiązań logistycznych i dostaw produktów kupowanych online. Wszystko to ma wpłynąć na wyższy poziom Customer Experience.

Wyniki na plusie

Nowa strategia przynosi pierwsze rezultaty. Po 6 miesiącach, zakończonych 30 września, Marks & Spencer osiągnął przychody ze sprzedaży na poziomie 5,1 mld funtów. To o 2,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W tym okresie sprzedaż online wzrosła o 5,7 proc.

Marks & Spencer posiada 268 sklepów franczyzowych na 34 rynkach, a także utworzone spółki joint venture w Grecji i Indiach. Współpracując tam ze swoimi partnerami, Grupa będzie wykorzystywać ich skalę działalności, infrastrukturę i znajomość lokalnych uwarunkowań. Marks & Spencer będzie także nadal rozwijać działalność franczyzową w zakresie produktów spożywczych we Francji, gdzie występuje zapotrzebowanie na wysokiej jakości innowacyjne produkty dostępne w dogodnych lokalizacjach. Nadal będą działać spółki będące własnością grupy w Irlandii, Hong Kongu i Czechach, które wciąż przynoszą zyski.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.