Salon sieci MediaMarkt
Salon sieci MediaMarkt

– Żeby być w pełni kompetentnym sprzedawcą, potrzebujemy co najmniej 700 mkw. powierzchni handlowej. Jesteśmy jednak elastyczni – mówi Andrzej Sobolik, COO MediaMarktSaturn Polska

O rozwoju sieci sprzedaży MediaMarkt rozmawiamy z Andrzejem Sobolikiem, COO MediaMarktSaturn Polska

Retailnet.pl: – Sieć sprzedaży Media Markt liczy już 63 lokalizacje. Na ile, Pana zdaniem, salonów jest jeszcze miejsce w Polsce?

Andrzej Sobolik: – Budujemy siatkę sprzedaży ułatwiającą możliwie szerokiej grupie klientów dostęp do naszej oferty. Początkowo realizowaliśmy rozwój w  miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Od 2015 r. z sukcesem rozwijamy koncept sklepów kompaktowych, które pomimo mniejszej powierzchni sprzedaży oferują pełny asortyment produktów i usług poprzez rozwiązanie multichannel. Dzięki temu uruchamiamy nasze sklepy również w mniejszych miastach takich jak Kutno, Tczew, Tarnobrzeg, czy Krosno. Na początku września weszliśmy do Włocławka, a w połowie października do Wroclavii, gdzie otworzyliśmy trzeci salon MediaMarkt we Wrocławiu. Będziemy kontynuować rozwój organiczny sieci – w pierwszej połowie 2018 otworzymy kolejne sklepy w Katowicach i Gdańsku. Prowadzimy rozmowy na temat kolejnych lokalizacji.

Andrzej-Sobolik-Media-Markt-Saturn
Andrzej Sobolik, COO MediaMarktSaturn Polska

Co – poza liczbą mieszkańców – jest istotne przy podjęciu decyzji o nowym otwarciu?

– Na pewno potencjał ekonomiczny danego regionu i samej miejscowości. Ważne są dla nas odpowiedni dojazd, atrakcyjne trafficowo miejsce i zapewnienie odpowiedniej bazy parkingowej dla klienta. Istotne jest też odpowiednia część magazynowa oraz układ powierzchni sprzedaży, ponieważ zależy nam na atrakcyjnej i kompetentnej ekspozycji naszej oferty.

A wymagania odnośnie do powierzchni?

– Żeby być w pełni kompetentnym sprzedawcą, potrzebujemy co najmniej 700 mkw. powierzchni handlowej. Jesteśmy jednak elastyczni, ponieważ ten sam asortyment danego działu potrafimy wyeksponować zarówno na 150 jak i 80 mkw. Przedstawienie klientom naszej pełnej oferty możliwe jest również dzięki rozwiązaniom multimedialnym, np. na tablecie.

Wasza strategia zakłada nie tylko nowe otwarcia, bo stale modernizujecie istniejące sklepy.  

– Cały czas rozwijamy się i dostosowujemy nasze salony do nowych trendów. Remodeling przechodzi kilkanaście sklepów rocznie. Dobrym przykładem przeprowadzonej modernizacji są salony w Szczecinie i Koszalinie, gdzie wnętrza sklepów zostały wyposażone w najnowsze europejskie rozwiązania, dzięki którym klienci mogą lepiej poznać interesujące ich produkty i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Zwracamy uwagę na budowę ekspozycji i podział na światy tematyczne, żeby ułatwić odwiedzającym praktyczne sprawdzenie zalet produktów. Dużym krokiem naprzód było wprowadzenie w ubiegłym roku etykiet elektronicznych, które umożliwiają automatyczną aktualizację informacji o produkcie. Stale poszerzamy również zakres oferowanych usług, które pozwalają klientom natychmiast cieszyć się zakupionym sprzętem i w pełni wykorzystać jego możliwości – jest to naszą silną stroną.

Jak z perspektywy 19-lat działalności MediaMarkt na polskim rynku ocenia Pan dalsze możliwości rozwoju?

– Warto zaznaczyć, że jako lider rynku europejskiego, sieć MediaMarkt wchodząc 19 lat temu do Polski nie była anonimowa. Pomagało to w prowadzeniu rozmów już na początku ekspansji w latach 1997-98.

Z perspektywy wielu lat obecności na polskim rynku, widzimy przede wszystkim zmianę w relacji najemca-wynajmujący. Najemca mający ugruntowaną pozycję na rynku jest zawsze atrakcyjny dla wynajmującego. Zarządcy centrów traktują nas jak magnes i gwarancję frekwencji w centrum handlowym, innowacyjności, wysokiej jakości obsługi klienta. Dzięki temu, że każdy dyrektor marketu odpowiada za bieżące kontakty z zarządcą obiektu i może podejmować decyzje w zakresie funkcjonowania sklepu i wspólnych działań w ramach centrum handlowego, bardzo sprawnie przebiega codzienna współpraca.

Rozmawiała: Ewelina Nawrot