swieta logistyka clikc-and-collect
Raport na temat świątecznych wydatków przygotowany przez Deloitte

W tym roku polscy konsumenci wydadzą w sklepach internetowych aż 42 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty. Stawia nas to w ścisłej europejskiej czołówce – takie wnioski płyną z międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2017” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

– Kanały alternatywne, czyli e-commerce i mobile, odgrywają coraz większe znaczenie przy dokonywaniu świątecznych zakupów. Polacy, w ślad za światowymi trendami, stają się także tzw. smart shopperami, czyli częściej korzystają z takich promocji i okazji jak np. Black Friday czy Cyber Monday – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor w dziale Konsultingu, Lider obszaru Strategii i Transformacji Cyfrowych Deloitte.

W 2017 roku Polacy planują wydać na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi średnio 882 zł (209 euro), z czego na same prezenty chcą przeznaczyć 451 złotych.

Polski rynek e-commerce w europejskiej czołówce

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie pod względem zakupów online. Aż 42 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach internetowych.

– To o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w Internecie. Wyższy odsetek uzyskały Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. W tym ostatnim kraju klienci wydadzą ponad 50 proc. budżetu na prezenty w kanałach online – dodaje Wojciech Górniak.

Z offline do online

Połowa Polaków deklaruje, że planuje robić bożonarodzeniowe podarunki za pośrednictwem kanałów cyfrowych, a 20 proc. chce je kupić przez smartfon. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił 13 proc. W kanale online Polacy najczęściej sięgają po multimedia, nowoczesne technologie oraz asortyment wyposażenia wnętrz. Najrzadziej po jedzenie, napoje i produkty z kategorii zdrowie, uroda oraz moda.

Co więcej, dzięki dynamice wzrostu wydatków w kanałach online o 8,6 proc., wzrost całkowitych wydatków na prezenty wyniesie 3,4 proc. Tym samym Polska jest jednym z badanych krajów, w których klienci przesuwają swoje wydatki z kanałów offline do online, powodując jednocześnie wzrost całkowitej wartości wydatków na prezenty.

– To pokazuje, jak silnym motorem dla całej gospodarki jest sektor e-commerce – przyznaje Mateusz Gordon, Lider Strategii Omnikanałowej Deloitte. – Aż 52 proc. Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła drugi wynik wśród analizowanych państw. Z kolei 35 proc. z nas będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest drugim najniższym wynikiem wśród przebadanych państw – dodaje.

Sklepy stacjonarne mają swoje atuty

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy je robić (75 proc.), jak również dostawa do domu (70 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (78 proc.), to że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (77 proc.) oraz ochrona danych osobowych (71 proc.).

Badanie online przeprowadzono wśród ponad 7,3 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich: Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Holandia.