Victor Herrero, prezes marki Guess
Victor Herrero, prezes sieci Guess

Guess obecnie posiada 1.750 sklepów w ponad 95 krajach. W Polsce marka zadebiutowała w 2012 roku otwierając pierwszy flagowy sklep w Warszawie. O planach ekspansji i sposobach na utrzymanie wysokiej pozycji na naszym rynku modowym rozmawiamy z Victorem Herrero, prezesem Guess.

Właśnie mija 5 lat odkąd Guess zadebiutował na polskim rynku. Jak ocenia Pan ten okres działalności w Polsce?

Victor Herrero: – Marka Guess jest obecna w Polsce od ponad 5 lat choć tak naprawdę pierwszy sklep został otwarty już w 2009 roku, ale wtedy jeszcze na zasadach franczyzy. Dopiero w 2012 roku otworzyliśmy nasz pierwszy własny sklep w Polsce oraz biuro obsługujące kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Celem było uzyskanie silnej bezpośredniej kontroli nad rozwojem marki w tym regionie. Ostatnie pięć lat to dynamiczny rozwój marki Guess w Polsce – otworzyliśmy ponad 40 sklepów, głównie w centrach handlowych i  zamierzamy nadal inwestować w rozwój. Silny rozwój handlu detalicznego wraz z intensywnym wsparciem marketingowym zwiększył świadomość marki Guess i umożliwił stworzenie dużej bazy lojalnych klientów.

Na pierwszy salon wybraliście Złote Tarasy? Czy to była dobra decyzja?

VH: Zdecydowanie tak. Od momentu otwarcia ten sklep był traktowany jako nasz sklep flagowy, zarówno pod względem asortymentu, jak również faktu, że jest był on swego rodzaju wizytówką marki Guess na polskim rynku. Złote Tarasy to centrum handlowe o największej liczbie odwiedzających w Polsce i uważam, że jest to kluczowe miejsce nie tylko pod względem sprzedaży, ale także pod względem wizerunku.

Obecnie Guess wchodzi zarówno do nowych centrów handlowych, jak i istniejących. Jesteście także zainteresowani ekspansją w outletach. Jaką macie strategię na rozwój?

VH: Tak, rozwijamy naszą sieć równomiernie we wszystkich kanałach sprzedaży. Ważne jest jednak zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy sklepami w centrach handlowych a tymi w outletach. Obecnie mamy 11 sklepów typu outlet, ale około 70 proc. sprzedaży odbywa się w sklepach stacjonarnych w centrach handlowych, co pokazuje, że pozycja marki jest silna i jest ona dobrze odbierana przez konsumentów.

Sieci modowe działają obecnie na mocno konkurencyjnym rynku. Czym wyróżnia się oferta Guess?

VH: Uważam, że Guess wyróżnia się przede wszystkim dzięki swojemu DNA oraz spójności. Guess to seksowna, odważna i bardzo na czasie marka lifestylowa z mocną ofertą odzieży, dżinsu oraz dodatków zarówno dla kobiet jak również dla mężczyzn i dla dzieci. Naszym celem jest oferowanie luksusowych kolekcji, ale w przystępnej cenie w segmencie mody premium; pozostając wiernym filozofii firmy dotyczącej niesamowitej jakości w konkurencyjnych cenach. Wierzę, że dziś klienci doceniają markę, która dba o spójność. Oznacza to spójność zarówno pod względem jakości i designu jak również ceny, które determinowane są przez sezonowość i innowacyjność.

Salony Guess charakteryzują się stosunkowo dużą powierzchnią handlową. Jaka jest dla Państwa optymalna lokalizacja w centrum handlowym?

VH: Na przestrzeni ostatnich lat strategia dotycząca powierzchni uległa zmianie. Nasze lokalizacje są dwa razy większe niż 2-3 lata temu. Decyzja ta wynika w dużej mierze z zakresu oferty. Skupiamy się na centrach handlowych z wysokim wskaźnikiem liczby odwiedzających oraz portfolio najemców pełnym międzynarodowych marek. W Polsce jesteśmy dziś obecni we wszystkich najlepszych centrach handlowych.

Guess prowadzi sklepy w różnych formatach. Które z nich najlepiej sprawdzają się na polskim rynku?

VH: Guess to marka lifestylowa z ponad dwudziestoma kategoriami produktowymi, więc oczywiście mamy różne koncepty sklepów w portfolio marki. Guess to nasz główny koncept i skupiamy się na rozwoju tego formatu, który obejmuje odzież dla mężczyzn i kobiet, a także wszystkie kategorie akcesoriów. To jest nasz wiodący koncept, ponieważ podkreśla naszą lifestylową ofertę.

Jakie stawki czynszu płaci Guess w polskich centrach handlowych?

VH: Wynegocjowaliśmy bardzo korzystne warunki dla naszych lokalizacji. Będąc globalną marką z silnym finansowaniem, jesteśmy w stanie wynegocjować bardzo dobre warunki z właścicielami nieruchomości.

Co myśli Pan o czynszu od obrotów? Czy czynsz obrotowy jest najlepszym „sprawiedliwym” rozwiązaniem dla ustalenia wysokości opłaty?

VH: Czynsz od obrotu to uczciwe rozwiązanie typu ‘win-win’ korzystne dla obu stron i preferowana przez nas opcja w zakresie kosztów najmu – obecnie coraz częściej wykorzystywana do zawierania umów wśród najemców.

Jakie są najbliższe plany ekspansji marki?

VH: Dziś jesteśmy obecni praktycznie we wszystkich najlepszych centrach handlowych w Polsce. Nadal będziemy otwierać sklepy w lokalizacjach, które są odpowiednie dla naszej marki, a także będziemy rozbudowywać niektóre z tych już istniejących sklepów, aby wszystkie kategorie produktowe miały odpowiednią ekspozycję.

Jakiego rzędu kwoty Guess zamierza zatem wydać na rozwój w Polsce?

VH: Polska jest dla Guess kluczowym rynkiem w Europie, zatem nadal będziemy inwestować jak również nadal będziemy obecni w najlepszych lokalizacjach dla naszej marki

W jakim kierunku będzie Pana zdaniem zmierzać rynek fashion w Polsce? Czy klientom trzeba będzie zapewniać coraz częściej i coraz bardziej urozmaicone kolekcje? Jak to wpłynie na model biznesowy Państwa sieci?

VH: W dzisiejszych czasach dzięki mediom społecznościowym klient zyskuje coraz bardziej globalną świadomość, a jego wiedza na temat trendów i mody jest zdecydowanie większa niż kiedykolwiek. Oczywiście dostosowujemy naszą ofertę, aby upewnić się, że zaspokajamy potrzeby danego rynku – przykładowo nie wolno nam zapominać o różnicach klimatycznych w Europie i chociażby z tego powodu drobne zmiany i dostosowania będą zawsze konieczne. Niezależnie od tego chcemy jednak, aby nasz klient zawsze znalazł ten sam asortyment, niezależnie od tego, czy podróżuje do Włoch, Francji czy do Polski. W Polsce stworzyliśmy pokaźną bazę lojalnych klientów, którzy przychodzą do Guess, ponieważ wiedzą, że znajdą najnowsze trendy, świetne denimowe kroje oraz rozmaite akcesoria.

Państwa polski sklep internetowy działa od 2011 roku. Czy jesteście usatysfakcjonowani poziomem sprzedaży?

VH: Jesteśmy bardzo zadowoleni z jego wyników i nadal zwiększamy sprzedaż rok do roku przy stałym 3-cyfrowym wzroście. W 2016 roku strona została przetłumaczona na lokalny język, a ceny przeliczono w lokalnej walucie. Ponadto wprowadziliśmy COD (płatność przy odbiorze), która dodatkowo pomogła zwiększyć sprzedaż

Centra handlowe coraz częściej zachęcają najemców do prowadzenia programów lojalnościowych. Czy jesteście zainteresowani taką współpracą ?

VH: Naszym celem jest rozbudowa własnej bazy klientów. Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego obecnego programu CRM w Polsce, ale oczywiście współpracujemy również z centrami handlowymi w zakresie marketingu i rozmaitych aktywności mających na celu generowanie ruchu do naszych sklepów.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Marka Guess została nominowana do nagrody Retailers’ Awards 2018 w kategorii Retail Expansion. Zwycięzcę poznamy już 12 kwietnia 2018 r.