Ewa Ściubidło, Mallson: 2017 to był dobry rok dla rynku retail

Ewa Ściubidło, wiceprezes Mallson Polska

Rok 2017 był dobrym rokiem dla rynku galerii handlowych. To rok dużych i ważnych otwarć na mapie Polski w strategicznych miastach takich, jak Wrocław z Wroclavią czy też Kraków z Serenadą. Dużym wydarzeniem było także otwarcie od dawna wyczekiwanej kolejnej galerii handlowej w Warszawie – Galerii Północnej – podkreśla Ewa Ściubidło, wiceprezes Mallson Polska

– We wspomnianych obiektach najemcy zaprezentowali swoje najnowsze na bardzo wysokim poziomie koncepty sklepowe, jak i developerzy dotrzymali kroku tendencjom na rynku, proponując klientom zakupy w przestronnych i nowoczesnych przestrzeniach centrów handlowych. Swoje pierwsze sklepy otworzyło też kilka zagranicznych marek, dotąd nieobecnych na naszym rynku.

– Jednakże w tym roku rynek nieruchomości komercyjnych nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Sporo się dzieje również w mniejszych miastach, gdzie otwierane są galerie handlowe dopasowane do wielkości i potrzeb danej lokalizacji. 29 listopada br. otwarto galerie Quick Park w Oławie, którą komercjalizowaliśmy, z pierwszym wielosalowym kinem w mieście OH Kino, cieszącymi się popularnością najemcami, w tym markami z grupy LPP – Reserved, House, Cropp, Sinsay, największym w mieście operatorem obuwniczym CCC i sportowym Martes Sport oraz wieloma innymi najemcami sieciowymi. Wszyscy najemcy przygotowali swoje nowoczesne koncepty wg aktualnych standardów, aby móc zaprezentować klientom bieżące trendy modowe.

– Liczymy, że w przyszłym roku otworzą się również oprócz galerii handlowych również kolejne parki handlowe. Komercjalizujemy w chwili obecnej ponad 50 tego typu obiektów, które są bardzo popularne wśród klientów ze względu na szybkie i wygodne zakupy.  Retail Parki będą z roku na rok zyskiwały na popularności, także wśród najemców ze względu na niższe koszty utrzymania. Obowiązujący od 1 stycznia 2017 wzrost płacy minimalnej i stawek w umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług nie wpłynie znacząco na koszty funkcjonowania parków handlowych, ze względu na brak części wspólnych, a tym samym ograniczonych do minimum kosztów utrzymania obiektu, w tym wynagrodzenia personelu sprzątania, ochrony, itp.

Perspektywy dla rynku w 2018 roku

– Dobrze rozwijający się rynek nieruchomości jest wciąż nienasycony, są jeszcze rejony bez obiektów handlowych, w których mieszkańcy muszą jeździć do okolicznych miast aby zrobić zakupy, czy też skorzystać z oferty kinowej. Takim ponad 60-tysięcznym miastem, jednym z ostatnich bez galerii handlowej są Żory na Śląsku, gdzie aktualnie realizujemy galerię handlową „Wiślanka” o powierzchni ponad 15 tys. mkw. GLA oraz Zawiercie, gdzie w centrum miasta realizujemy galerie handlową o powierzchni około 16 tys. mkw. GLA.

– Trafnym rozwiązaniem wprowadzanym w ostatnim czasie jest modernizacja oraz rozbudowa lub przebudowa wielu istniejących obiektów handlowych, aby dotrzymać kroku rozwojowi konceptów handlowych najemców sieciowych i zagwarantować właściwą powierzchnie handlową a także jakość dostosowaną do coraz większych wymagań klientów. Takie zmiany wiążą się też często ze zmianą przeznaczenia danego obiektu. To już nie są miejsca, w których klienci po prostu robią zakupy, to miejsca w których spędzają coraz więcej czasu, oferujące kompleksowe usługi czy rozrywkę. Wiele centrów handlowych zmienia strefy food court dostosowując ją do panujących trendów, tworząc przestrzeń restauracyjną bardziej komfortową, przyjazną, prawie domową.

– Ostatnio proponowane zmiany dotyczące podatku dla sieci handlowych i galerii oraz zakazu handlu w niedzielę mogą zahamować rozwój tego sektora nieruchomości komercyjnych i znacząco wpłynąć na jego ograniczenie w szczególności w branży modowej, DIY, spożywczej czy gastronomicznej. Zarobki pracowników sklepów mogą ulec znacznemu obniżeniu ze wzgl. na brak dobrze płatnych godzin za pracę w niedziele. Natomiast klienci będą musieli przeorganizować znacząco czas zakupowy co w dzisiejszym szybkim tempie życia może być znacznie utrudnione. Temat bardzo kontrowersyjny i złożony – dodała Ewa Ściubidło.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.