Trendy technologiczne, które zmienią oblicze branży retail w 2018 roku

chatbot zalando

Chatboty, interaktywne lustra, sztuczna inteligencja, technologia AR i IoT to tematy z którymi już niebawem będzie musiał się zmierzyć każdy retailer, który chce nadążyć za zmieniającymi się trendami zakupowymi. Eksperci z firmy EIP podpowiadają, jak przygotować się do handlu przyszłości.

EIP jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards.

Rozszerzona rzeczywistość

Technologia rozszerzonej rzeczywistości (ang. Augmented Reality), która łączy świat realny ze światem generowanym komputerowo staje się podstawowym narzędziem do komunikacji na linii retailer – konsument.  Jak twierdzą eksperci liczba użytkowników aplikacji wykorzystujących technologię AR w ostatnich latach stale wzrastała i już niebawem ten trend zrewolucjonizuje cały rynek sprzedaży. Jak zatem można wykorzystać to narzędzie?

– Sprzedawcy mogą wykorzystywać tę technologię w różny sposób, wpływając jednocześnie na doznania zakupowe klientów oraz wzrost dochodów. AR, mówiąc w uproszczeniu, daje możliwość nałożenia rzeczywistości wirtualnej na przestrzeń fizyczną. Dla przykładu, można eksponować ciężkie produkty na półkach bez ich faktycznego obciążania, przymierzać wirtualne ubrania, dopasowywać dekoracje kuchenne, czy wizualizować na smartfonie instrukcję składania mebli. Wszystko to ma na celu kreowanie tzw. doświadczeń klienta, które skutecznie wiążą konsumenta z marką i wpływają na podejmowane decyzje zakupowe – mówi dla Retailnet Beata Gładysz, Marketing Business Partner.

Retailerzy mogą użyć technologii AR także w celu ekspozycji większej ilości towarów, niż w rzeczywistości mieści się na półkach. – Sklepy z ograniczoną powierzchnią handlową mogą w ten sposób rywalizować w kwestii ilości asortymentu, ze sklepami o większych możliwościach ekspozycji oraz z większym budżetem – dodaje Mateusz Radziszewski, Business Development Manager.

AR pozwala również sprzedawcom na spersonalizowanie oferowanego produktu, proponowanie przy tym promocji dostosowanych do preferencji klienta, daje możliwość szybkiego odświeżenia gamy produktów znajdujących się na ekspozycji, ułatwia identyfikację towarów na półkach, a także sprawdza na bieżąco stany magazynowe. To tylko jedne z wielu możliwości. Ponadto AR może także służyć do zbierania informacji o klientach, dając w ten sposób możliwość stworzenia spersonalizowanych programów lojalnościowych, oferujących indywidualnie dobrane nagrody.

Jednym ze sposobów wykorzystania technologii AR przydatnym szczególnie dla retailerów modowych są modne ostatnio interaktywne lustra czyli nowoczesne narzędzie ułatwiające prezentację oferty i wspierające sprzedaż w salonach odzieżowych. Zwykle łączą w sobie cechy i funkcje tradycyjnej oraz wirtualnej przymierzalni. Są obiektywnym doradcą klienta, ale też nowoczesnym narzędziem do interaktywnej komunikacji ze znajomymi. Umożliwiają wreszcie gromadzenie informacji o klientach i ich preferencjach.

Sztuczna inteligencja i chatboty

Artificial intelligence (AI) czyli sztuczna inteligencja w sklepie może zostać wdrożona jako wirtualny asystent dla sprzedawców oferujący klientom dopasowanie produktów na poziomie zbliżonym do tego, który prezentują witryny e-commerce.

– Chatboty są szczególnie interesujące, ponieważ okazały się doskonałym narzędziem do tworzenia przyjemnych wrażeń dla użytkownika i promowania tożsamości marki. To rozwiązanie dostarcza wiele możliwości – według ankiety Sonar 60 proc. amerykańskich i 53 proc. brytyjskich millenialsów woli rozmawiać z chatbotem niż z prawdziwą osobą, która rozwiązałaby problem związany z obsługą klienta. Cenne jest w tym procesie automatyczne zbieranie informacji dotyczących historii zakupowych klientów, które efektywnie możemy wykorzystać dzięki CRM i Marketing Automation – podkreśla Beata Gładysz.

– Te narzędzia są już na wyciągnięcie ręki. Rozwiązanie AI Microsoft Dynamics 365 dla obsługi klienta jest niesamowitą pomocą w angażowaniu klienta we wszystkich kanałach, a personel w punktach sprzedaży może skupić się na maksymalizacji jego pozytywnych doświadczeń w procesie zakupowym. Wirtualny agent oferuje konwersacyjny, kilkupoziomowy interfejs tekstowy, który łączy się z wewnętrznymi systemami informatycznymi w celu uzyskania dostępu do informacji o towarach i zamówieniach, oferując klientom odpowiedzi w czasie rzeczywistym na typowe zapytania – dodaje Mateusz Radziszewski.

Chociaż inteligentne roboty – pracownicy są nadal odległą przyszłością, chatboty kontrolowane przez AI, stały się ważną inwestycją dla przedsiębiorców umożliwiającą obsługę klientów w systemie 24/7.

IoT czyli tzw. internet rzeczy

Internet rzeczy tworzą wszystkie urządzenia fizyczne (przedmioty, pojazdy, budynki, etc.), które mogą łączyć się z internetem i wymieniać dane między sobą dzięki wbudowanym czujnikom i oprogramowaniu.

– IOT zmienił handel na wiele sposobów. Może być używany w sklepach, do śledzenia jakie towary oglądają klienci, co kupują (lub do jakiego zakupu się przymierzają i go nie dokonują).  Z drugiej strony, produkty IOT pojawiły się w katalogach produktów sprzedaży we wszystkich przedsiębiorstwach: od technologii, którą możemy nosić ze sobą, taką jak smartwatche po urządzenia domowe takie jak np. koszulki połączone z urządzeniem, które monitorują tętno. IOT to nowy opłacalny rynek – zapowiada Mateusz Radziszewski.

Handel przyszłości

Jak zatem będzie wyglądał handel przyszłości i co zrobić by nie zostać w tyle? W opinii ekspertów EIP najistotniejsze jest właściwe zintegrowanie i dobór nowych technologii do charakteru sieci handlowej.

– Integrujemy różne, ciekawe dla retailu nowe technologie i budujemy dedykowane rozwiązania, które gdzieś po drodze mogą wykorzystywać również takie nowoczesne rozwiązania jak VR, lustra czy chat boty. Jednak w zdecydowanej większości są one elementem konkretnej kampanii i mają swój cel, czyli wykorzystując „nowinki technologiczne” realizują cele sprzedawcy. Może to być na przykład  zebranie danych klientów, aby stali się tzw. „nazwanymi” lub przyciągnięcie klientów do sklepu stacjonarnego i połączenie kanału sprzedaży online i offline. W efekcie zebrane dane i reakcje odwiedzających są odpowiednio segmentowane przez systemy POS / BI / CRM / ERP, które wówczas ułatwiają podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych – podsumowuje Mateusz Radziszewski.

EIP

EIP to firma pomagająca najemcom wykorzystywać nowatorskie rozwiązania technologiczne wspomagające sprzedaż zapewniając wysoką efektywność inwestycji. EIP jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards. Z ekspertami EIP będzie można spotkać się już 12 kwietnia 2018 r. podczas wiosennej edycji Forum.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.