Virginie de Baere, JLL: nowy technologiczny świat handlu

Virginie de Baere, Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami, JLL

Zmiany zachodzące w sektorze handlowym mogą przyprawić o zawrót głowy, a coraz bardziej śmiała ekspansja nowoczesnych technologii na nowo definiuje to, w jaki sposób rozumiemy zachowanie klienta Co przyniosą nam kolejne lata? Zebraliśmy, zdaniem JLL, przykładowe trendy, które będą miały wpływ na globalny rynek handlu – w tym na sieci handlowe, właścicieli i zarządców obiektów.

Geofencing, czyli królestwo danych

To nic innego jak wirtualny obszar graniczny, który sklepy i centra handlowe definiują za pośrednictwem GPS lub technologii RFI. Daje on szczegółowe informacje o preferowanej trasie klienta i mapę jego nawykowej podróży po obiekcie handlowym i nie tylko. Spodziewamy się, że geofencing stanie się bardziej rozpowszechniony w ciągu najbliższych pięciu lat. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na amerykańską markę American Eagle Outfitters, która wykorzystała geofencing do zwiększenia zarówno ruchu, jak i przychodów w swoich sklepach outletowych. Jak? Poprzez identyfikację osób, które weszły na parking centrum handlowego oraz targetowanie do tych konsumentów wiadomości o promocjach. Kampania przełożyła się na potrojenie sprzedaży. Nie tylko sieci handlowe mogą skorzystać z narzędzia geofencingu – właścicielom obiektów daje on możliwość skonstruowania bardziej efektywnych programów lojalnościowych, oznacza dostęp do wiedzy o swoich klientach, ale również o konkurencji.

Płatności mobilne – ta opcja stanie się rozwiązaniem niemal uniwersalnym

Na razie głównymi rozwiązaniami w obszarze płatności mobilnych jest Apple Pay i Google Pay, jednak również ten rynek szybko ewoluuje. Do 2020 roku aż 90 proc. użytkowników smartfonów dokona płatności mobilnej. Nic więc dziwnego, że sektor handlowy oraz instytucje bankowe intensywnie pracują nad własnymi produktami, aby uszczknąć dla siebie kawałek tego mobilnego tortu. Przykładem jest wprowadzony w ubiegłym roku w USA program Starbucks Mobile Order & Pay, który obecnie odnotowuje 8 mln transakcji miesięcznie, gromadzi 19 mln użytkowników aplikacji i który doprowadził do podwojenia liczby zamówień (rok do roku).

Drony w handlu? Raczej w łańcuchu dostaw

Wydaje się, że drony dostarczające do naszych domów pizzę są tuż-tuż. Jednak wdrożenie takich programów na dużą skalę nie ma jeszcze większego uzasadnienia logistycznego. Drony mogą być oczywiście skutecznym rozwiązaniem na terenach górzystych i wyspach, ale przepisy obowiązujące w miastach sprawiają, że „latające dostawy” są na razie zbyt skomplikowanym przedsięwzięciem. Co innego wykorzystanie dronów w pracy np. w magazynach i sklepach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i śledzenia ruchu kupujących.

Druk 3D, czyli produkcja towarów w rękach kupujących

Technologia druku 3D może znacząco wpłynąć na sprzedaż, stawiając konsumenta w niecodziennej roli – producenta. Jednak minie co najmniej 10 lat, zanim technologia będzie powszechna i przystępna. Co prawda, 3D pozwoli na atrakcyjne rozszerzenie oferty o produkcję towarów na żądanie i możliwość personalizacji produktów na miejscu, ale ze względu na tempo rozwoju technologii, na razie jest ona dostępna głównie dla hobbystów i specjalistów.

AR, VR, AI & I0T… Brzmi tajemniczo?

O wpływie rzeczywistości rozszerzonej i tej wirtualnej oraz Internecie Rzeczy na handel nie trzeba już przekonywać nikogo. Według Harvard Business Review, inwestycje w AR i VR w sektorze handlowym mogą sięgnąć nawet 30 mld dolarów do 2020 roku, zmieniając sposób interakcji konsumentów z markami. Z kolei fakt, że Internet Rzeczy pozwala dostosowywać się do preferencji klientów i bieżących trendów w czasie rzeczywistym, sprawi, że będzie miał on jeszcze większy wpływ na handel w ciągu najbliższych 10–15 lat. Coraz bardziej rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji dają sieciom handlowym nowe możliwości z zakresu obsługi klienta i rozpoznania jego potrzeb.

Dynamiczne ustalanie cen, czyli idealna cena każdego dnia

Tak zwany dynamic pricing przyjął się już na dobre w obszarze handlu internetowego, więc w tym przypadku jego przyszły wpływ będzie minimalny. Z kolei w przypadku handlu offline w ciągu następnych 10–15 lat otwartość rynku dla dynamicznego ustalania cen wzrośnie, co będzie związane z większą dostępnością dedykowanych technologii i ich bardziej przystępnym kosztem.

Weź, wyjdź, zapłać później

Wyjście ze sklepu bez konieczności zatrzymywania się i płacenia brzmi świetnie, ale w perspektywie krótkoterminowej technologia będzie nadal zbyt droga, abyśmy mogli w pełni czerpać z takich udogodnień. Choć widać w tym obszarze pierwsze wdrożenia. Amazon otworzył niedawno w Seattle pierwszy sklep detaliczny, w którym nie ma kas. Gigant wykorzystuje tam technologię, która pozwala śledzić, co dana osoba zabiera ze sklepu i na tej podstawie obciąża ją odpowiednią kwotą.

Samosterujące samochody oznaczają więcej miejsca

Według McKinsey & Company, samochody bez kierowcy mogą zaoszczędzić nawet 61 mld mkw. niepotrzebnego miejsca parkingowego, co zajmuje jedną trzecią ogólnej powierzchni w niektórych amerykańskich miastach. Co w związku z tym? Miejsca te mogłyby zostać ponownie wykorzystane do celów handlowych, mieszkaniowych lub biurowych.

Materiał jest fragmentem najnowszego raportu JLL. Szczegóły już wkrótce

Autor tekstu: Virginie de Baere, Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami, JLL

Firma JLL jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.