deloitte sztuczna inteligencja
Sieci handlowe sięgają po sztuczną inteligencję

Wykorzystanie najnowszych narzędzi technologicznych, takich jak AI (sztuczna inteligencja), AR (rozszerzona rzeczywistość) czy VR (wirtualna rzeczywistość) dotychczas należało głównie do największych graczy e-commerce, w szczególności z obszaru FMCG. Teraz to się zmienia – uważa Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce.

Przykłady? Ikea stworzyła aplikację opartą na AR, pozwalającą na urządzenie własnego mieszkania wirtualnymi meblami, a Sephora uruchomiła chatbota udzielającego indywidualnych porad urodowych. Zastosowanie tego typu rozwiązań pozwala także na większą personalizację oferty e-sklepu, dostarcza zupełnie nowych doświadczeń zakupowych użytkownikom oraz pozwala na analizowanie zachowań konsumentów.

Chatboty, wirtualne przymierzalnie czy testery wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość wkrótce mogą stać się standardem w e-handlu. Dlatego podmioty, które chcą być konkurencyjne na rynku powinny w 2018 roku zwrócić szczególną uwagę na działania marketingowe oparte na tych nowoczesnych technologiach.

E-commerce bez granic

W 2018 roku polski e-handel będzie podążał za globalnym trendem, jakim jest rozwój handlu transgranicznego. Polacy będą coraz częściej kupować w zagranicznych sklepach internetowych, w których szukają tańszych towarów, jak również unikalnych lub trudno dostępnych produktów. Ważnym  kierunkiem zakupowym są dla internautów Chiny, o czym świadczy m.in. popularność platformy AliExpress w naszym kraju. Według nieoficjalnych danych co miesiąc odwiedzą ją nawet kilka milionów osób.

Warto jednak pamiętać, że oferta polskich e-sprzedawców jest również atrakcyjna dla zagranicznych klientów, przede wszystkim ze względu na wysoką jakość produktów oraz korzystne ceny. Dlatego polskie sklepy internetowe powinny w jak największym stopniu otworzyć się na obcokrajowców. Duże znaczenie ma w tym przypadku wybór zaufanego dostawcy płatności, który będzie wspierać sprzedaż zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym.

Mobile wciąż rośnie

Jeśli w 2017 roku e-sklep nie posiadał aplikacji mobilnej lub  strony internetowej dostosowanej do urządzeń mobilnych, to 2018 rok jest ostatnim momentem, by to zrobić. Tablety i smartfony odpowiadają już za połowę ruchu w internecie, a za ich pośrednictwem, przynajmniej częściowo, dokonuje się już 40 proc. zakupów internetowych.

To fakt, którego sprzedawcy nie powinni ignorować. Warto pamiętać nie tylko o wprowadzeniu funkcjonalności stron przyjaznej dla urządzeń mobilnych,  ale również o wygodnych dla użytkowników opcjach płatności, takich jak kartowe portfele elektroniczne czy przelewy typu one-click.

Autorem komentarza jest Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce.