karol-semik-ccc
Karol Semik, CCC

O strategii rozwoju marki CCC, planach uruchomienia sklepu internetowego i pierwszych decyzjach na nowym stanowisku rozmawiamy z Karolem Semikiem, nowym dyrektorem ds. ekspansji sieci CCC

Jak to się stało, że z osoby, która zajmowała się doborem najemców do galerii handlowych stał się Pan dyrektorem do spraw rozwoju sieci CCC na Polskę?

Decyzja zapadła bardzo szybko. Któregoś popołudnia Prezes poprosił mnie o spotkanie. Jak zwykle zabrałem ze sobą plany naszych galerii handlowych, bo zakładałem, że rozmowa będzie dotyczyć komercjalizacji tych obiektów. Prezes miał jednak inny plan na tę rozmowę. Na samym początku zadał pytanie czy nie objąłbym stanowiska dyrektora rozwoju CCC i zaznaczył, że chętnie usłyszałby odpowiedź jeszcze podczas tego samego spotkania. Decyzję podjąłem w ciągu 15 sekund. I po pierwszych tygodniach na tym stanowisku, mogę powiedzieć, że z pewnością była ona pozytywna.

Czym różni się praca na nowym stanowisku od tej, którą wykonywał Pan wcześniej?

Pod pewnym względem wcale się nie różni, bo pracuję w tym samym środowisku, nierzadko wręcz z tymi samymi ludźmi. Z drugiej strony różni się zasadniczo – do tej pory miałem pod skrzydłami dwie galerie handlowe, a teraz tych projektów nad którymi pracuję jest o wiele wiele więcej. No i teraz jestem po stronie najemcy, nie wynajmującego. Tempo jest naprawdę spore, bo i CCC dynamicznie się rozwija.

Jaka była Pana pierwsza decyzja na stanowisku dyrektora CCC?

Na pewno zacząłem od poukładania sobie otwartych spraw i wyznaczenia listy nowych projektów. To dało mi niejako mapę pracy na kolejne miesiące.

Nad czym teraz Pan pracuje?

Aktualnie prowadzimy prace nad wdrażaniem nowego konceptu naszych sklepów. To całkiem nowa jakość, zupełnie inny wygląd. Sklepy w nowym koncepcie CCC mają szerokie wejście oraz otwartą, w pełni przeszkloną witrynę z ekranami LED, która natychmiast zwraca uwagę gości galerii. W środku również zamontowane są ekrany LED m.in. za kasą, umieszczoną nie jak do tej pory z boku, ale na końcu sklepu. Przestrzeń podzielona jest na sekcje produktowe, m.in. damską, męską, dziecięcą, sportową i akcesoriów. Centralna aleja z liniowym oświetleniem sprawia, że klienci przechodzą przez przestrzeń podzieloną na poszczególne „pokoje” w sklepie.Taki system pozwala na uporządkowanie i kierowanie od razu do poszukiwanych produktów. Kolorystyka wnętrza jest stonowana z neutralną paletą barw, tak, żeby widoczny był flagowy pomarańczowy kolor marki. W celu uzyskania świeżego i współczesnego wyglądu, meble w sklepie są drewniane oraz minimalistyczne w designie. Nowa koncepcja sklepowa jest obecnie wprowadzona w nowych sklepach CCC, następują również relokowania, powiększenia i remodelingi. Koncept pojawia się także na rynkach zagranicznych, gdzie obecne jest CCC. Obecnie mamy już ponad 40 lokalizacji w tej aranżacji, a zaczęliśmy ją wprowadzać dopiero jesienią!

W ostatnim czasie sieć CCC mocno postawiła także na powiększanie swoich już działających sklepów. Czy ta strategia będzie kontynuowana?

Zdecydowanie tak. To zgodne z wprowadzaniem nowego konceptu sklepu CCC, którego standardowa powierzchnia ma mieć około 1 tys. mkw. Pierwszych 20 sklepów w Polsce już zostało poddanych remodelingowi i powiększeniu. Na tej liście są m.in. salony w CH Galaxy w Szczecinie (to największy sklep CCC w Polsce, ponad 2,3 tys. mkw.), czy Cuprum Arenie w Lubinie. Mamy również nowe lokalziacje m.in. w Galerii Północnej w Warszawie oraz CH Wroclavia we Wrocławiu. W planach są kolejne działania z tym związane. Od teraz wszystkie otwarcia CCC, zarówno istniejących jak i nowych sklepów CCC, będą miały powierzchnię 1 000. do 1 500. mkw. Będą to sklepy w m.in. Atrium Copernicus Toruń, Galerii Rzeszów, Magnoli Park we Wrocławiu, CH Libero w Katowicach czy Forum Gdańsk.

CCC ma obecnie ponad 450 sklepów w Polsce. Czy wszystkie da się powiększyć? Wiele galerii handlowych zapewne nie da Wam takiej możliwości.

To działania na najbliższe klika lat. Istotnie, zależy nam, aby powiększyć wszystkie salony, wprowadzić nowy koncept globalnie, dlatego prowadzimy intensywne negocjacje w tej kwestii z wieloma wynajmującymi.  To wiąże się także z kończącymi się nam umowami najmu w kilkudziesięciu lokalizacjach. Jesteśmy dziś jako CCC pożądanym najemcą, traktowanym jako ankor. Zarządcom obiektów handlowych również zależy, aby udostępnić nam dodatkową powierzchnią, bo wiąże się to ze zwiększeniem trafficu dla nich. Strategia zakłada relokowanie  sklepów w inne, atrakcyjniejsze miejsca w ramach galerii. W 2018 roku czeka nas kilkadziesiąt relokacji i powiększeń.

Czym powodowana jest decyzja o powiększaniu sklepów w sytuacji gdy coraz więcej marek właśnie decyduje się na odwrotne działania i optymalizację powierzchni?

Jesteśmy marką masową, dostępną dla całych rodzin i chcemy zapewnić komplementarną ofertę, a co za tym idzie musimy odpowiednio wyeksponować towar. A przy większym salonie możemy wystawić więcej asortymentu i dać klientowi lepszą nawigację do interesujących go produktów. Drugą kwestią wartą poruszenia jest to, że nie ma już praktycznie w Polsce obiektów, galerii, centrów handlowych gdzie nas nie ma. To zatem naturalna kolej rzeczy.

Większe powierzchnie to także potrzeba zwiększenia zatrudnienia. Jak chcecie to zrobić w czasie, gdy coraz trudniej o dobrze wyszkolonych pracowników?

Znacząco rozbudowaliśmy dział HR, który nie tylko zatrudnia, ale także szkoli naszych pracowników. Obecnie w salonach CCC w Polsce zatrudniamy ponad 5 tys.  sprzedawców.  W maju wprowadziliśmy nowy system premiowy, w którym za poprawę sprzedaży względem zeszłego roku w danym sklepie pracownik jest w stanie otrzymać dodatkowo nawet ponad połowę miesięcznej pensji. Każdy z nich ma umowę o pracę, co jest ważne na każdym etapie zatrudnienia, od studentów po osoby starsze. Mamy system awansów wewnętrznych, dziś w moim dziale pracuje np. osoba, które wcześniej przez 3 lata była pracownikiem sklepu. Więc jak widać możliwości jest wiele. Niemniej jednak jak rozmawiam z ludźmi to sami mówią, że kluczowa jest atmosfera w pracy i zgrany zespół, a tego w CCC nie brakuje.

Rynek ostatnio żyje informacją o wprowadzeniu wolnych niedziel. Jak CCC zamierza zrekompensować sobie fakt, że tydzień handlowy skróci się o jeden dzień?

Odsetek przychodów sklepów w Polsce wypracowanych w niedzielę utrzymuje się od kilku lat na podobnym poziomie. Dziś niedziela jest dla nas równie ważnym dniem handlowym jak każdy inny dzień tygodnia. Na pewno jednak dostosujemy się do ewentualnych zmian godzin otwarcia galerii i parków handlowych, gdzie zlokalizowane są nasze sklepy. Równolegle należy zaznaczyć, że jesteśmy w trakcie procesu budowy i rozwoju kanału ecommerce, który już dziś poprzez spółkę eobuwie stanowi jeden z motorów napędowych GK CCC. W Niemczech i Austrii nie handluje się w niedzielę, jako CCC mamy więc doświadczenie w tym modelu sprzedaży. W każdym kraju, gdzie jesteśmy dostosowujemy się do istniejących przepisów i również w przypadku Polski postaramy się to jak najszybciej zrobić. Z drugiej strony będziemy zwracać uwagę na potrzeby klienta, bo to nasi klienci codziennymi decyzjami, zachowaniami i preferencjami decydują o tym, na co my jako firma stawiamy.

Wielu ekspertów rynku twierdzi, że po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele ruch przeniesie się do sklepów internetowych. Jesteście przygotowani na taką sytuację?

Tak. Prężnie działa nasza platforma e-obuwie.pl zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku. Ponadto pracujemy nad własnym sklepem internetowym ccc.eu. W pierwszym kwartale 2018 będzie więcej szczegółów. Wzmocniliśmy dział IT i efekty ich pracy będą widoczne już niebawem. W sklepie internetowym CCC  będzie pełna oferta naszych wszystkich marek. To odróżni ccc.eu od e-obuwie.pl gdzie aktualnie sprzedawane są marki międzynarodowe i premium, a  średni paragon wynosi 200-300 zł. Nasz koszyk zakupowy to średnio 100 zł. Więc te oferty nie będą konkurencyjne, a komplementarne.

Czego mogę życzyć Panu na nowym stanowisku?

Więcej czasu prywatnie, a zawodowo sukcesów w negocjacjach oczywiście!

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

CCC S.A. jest jednym z największych producentów obuwia i jedną z najszybciej rosnących spółek obuwniczych w Europie. Poprzez spółkę zależną eobuwie.pl jest również numerem jeden e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma należy do elitarnego grona spółek z indeksu WIG20 na GPW w Warszawie. Po zdobyciu pozycji zdecydowanego lidera rynkowego w Polsce CCC rozpoczęła w roku 2012 intensywną ekspansję zagraniczną, szybko zostając największą detaliczną spółką obuwniczą w Europie Środkowej. Grupa CCC posiada własną fabrykę butów skórzanych, zatrudnia ponad 12 tys. pracowników i rocznie sprzedaje blisko 40 mln par obuwia. Modne i atrakcyjne cenowo produkty oferowane są klientom w salonach własnych w Polsce, Węgrzech, Słowacji, Czechach, Austrii, Chorwacji, Słowenii, Bułgarii, Niemczech, Serbii, Rosji, Łotwie, Litwie, Ukrainie, Rumunii i Estonii. Podstawowym produktem Grupy CCC jest obuwie.