Małgorzata Słowik, Leasing Director Multi Poland
Małgorzata Słowik, Leasing Director Multi Poland

Koniunktura gospodarcza sprzyjała rynkowi centrów handlowych w ostatnim roku, a silna konkurencja wymagała przemyślanego zarządzania portfolio marek. Stabilny wzrost odwiedzalności i sprzedaży będzie dotyczył najlepszych.

Nasycenie rynku, zwłaszcza w dużych miastach, skierowało właścicieli i zarządców w stronę rozwoju oferty istniejących obiektów. Mija zatem kolejny rok zdominowany przez projekty rewitalizacji i rozbudowy. Zgodnie z obowiązującym trendem, coraz więcej miejsca w centrach handlowych zajmują części rozrywkowe i restauracyjne, które mają zachęcić klientów do spędzania tam wolnego czasu.

Wzrost nowej powierzchni handlowej w Polsce centralnej i południowej mocno zagęścił i tak zbyt nasycone rynki. Strefy oddziaływania poszczególnych obiektów są coraz mniejsze, za sprawą kolejnych galerii czy parków handlowych typu „convenience”.

Wraz z rosnącą konkurencyjnością rynku, najemcy bardzo selektywnie podchodzą do nowych lokalizacji. Preferują sprawdzone koncepty i współpracę z doświadczonymi zarządcami.

We wrocławskim centrum Magnolia, największym na Dolnym Śląsku, na wzrost powierzchni handlowej zdecydowała się m.in. Zara czy sportowe marki 4F i Adidas. Nowy salon otworzył Martes Sport, a Decathlon powiększył dotychczasową powierzchnię o 2 tys. mkw. Moda na aktywność fizyczną sprzyja rozwojowi sektora sportowego, nawet w czasie wzrostu sprzedaży internetowej. 

Na polskim rynku pojawiają się również nowe koncepty z segmentu „economy”. Warto wspomnieć sieć dyskontów Action, która swój pierwszy sklep otworzyła w obiekcie zarządzanym przez Multi – Galerii Leszno. W Polsce nadal obserwujemy popyt na tego typu koncepty, czego dowodem są plany ekspansji najemców takich jak Pepco, Takko czy Tedi.

Forum Gdańsk skomercjalizowane w 90 proc.

Pracując nad najbardziej wyczekiwanym projektem roku 2018, widzimy, że najemcy decydują się na topowe, obiecujące lokalizacje. Do takich niewątpliwie zalicza się Forum Gdańsk, którego otwarcie planujemy na wiosnę 2018 roku. Już w tej chwili stopień komercjalizacji centrum wynosi 90 proc., a na liście najemców, którzy zdecydowali się na wejście, znajduje się pełen wachlarz marek działających w Polsce. Dzięki optymalnemu tenant mixowi Forum Gdańsk, centrum zaoferuje zbalansowaną ofertę modową, z silną reprezentacją marek premium, wśród których są m.in. Joop, Marc’O’Polo, Guess, czy Van Graff. Mamy również premiery na lokalnym, trójmiejskim rynku, wraz z wejściem do Forum Gdańsk marki &other stories.

W 2018 roku, wyzwaniem dla rynku będzie dostosowanie się do nowych przepisów, ograniczających handel w niedziele. Nie powinno to jednak zatrzymać czasu intensywnego rozwoju całej branży, ulepszania konceptów i poszukiwania ciekawych rozwiązań. Przy dużym nasyceniu rynku i rozwoju handlu internetowego, warto wyróżniać się bardzo dobrą ofertą. Już  dzisiaj zapraszam zatem na otwarcie Forum Gdańsk!

Autorem tekstu jest Małgorzata Słowik, Leasing Director Multi Poland. Firma jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards