Realizacja City dla Galerii Tbilisi w Gruzji
Realizacja firmy City dla Galerii Tbilisi w Gruzji

Przyszłość rozwiązań digital signage należy do tych projektów, które nie tylko odważnie adaptują nowe technologie, ale przede wszystkim dobrze korespondują z koncepcją całej galerii. Właśnie dlatego projektanci przestrzeni handlowych coraz częściej uwzględniają realizacje digital signage już na etapie pierwszych koncepcji obiektu.

CITY jest wyłącznym partnerem Welcome Mixer, który zainauguruje wiosenną edycję Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards

Katalog kiosków multimedialnych

Ponad 15 lat temu, gdy pierwsze kioski multimedialne pojawiły się w pasażach galerii handlowych, właściciele i operatorzy obiektów stawiali przede wszystkim na ich wartość użytkową. Wybór był bardzo ograniczony, bo poszczególne modele kiosków zasadniczo różniły się tylko wielkością, kolorem i kształtem. Mało kto zwracał wówczas uwagę na ich walory estetyczne. Mało kto zastanawiał się również nad ich harmonijnym dopasowaniem do stylu i funkcji danej przestrzeni. Tego rodzaju podejście zupełnie się dziś wyczerpało.

Potencjał, który drzemie w digital signage, wymaga tego, by myśleć o nim już na etapie projektowania przestrzeni handlowej. Tylko wówczas zdołamy osiągnąć spójny projekt, w którym nowoczesne rozwiązania technologiczne dobrze wpiszą się w koncepcję całej galerii. Przyszłość digital signage należy do projektów ściśle personalizowanych.

Personalizacja rozwiązań digital signage

Sposób funkcjonowania digital signage w przestrzeni handlowej zmienia się diametralnie. Kioski multimedialne nie są jednym z wielu „mebli” na terenie galerii, ale stanowią nieodzowny element aranżacji całego wnętrza. Projektowanie tego rodzaju urządzeń od podstaw, z należytą starannością i uwzględnieniem charakteru danej galerii, staje się dziś praktyką niemal powszechną. – To dobre podejście, które sprawia, że rozwiązania digital signage współtworzą specyfikę danego centrum, podkreślają jego walory i lepiej służą klientom – wyjaśnia Rafał Satora, Dyrektor Działu Digital w firmie CITY.

Skala materiałów, które można wykorzystać przy tworzeniu kiosków multimedialnych, jest niemal nieograniczona. Klienci nie są dziś skazani na stal i aluminium. Obudowę kiosku można wykonać również z tworzywa sztucznego, które jest bardziej podatne na modelowanie, a zarazem bardziej estetyczne. W spersonalizowanym projekcie, który dedykowany jest dla konkretnej galerii, warto uwzględnić odniesienia do właściwych dla danego centrum detali.

Realizacja w Galerii Tbilisi

Tbilisi to stolica Gruzji, a zarazem największe miasto tego kraju, które wraz z otaczającą je aglomeracją liczy ponad półtora miliona mieszkańców. Jak w przeszłości, gdy Tbilisi było ważnym punktem na trasie Jedwabnego Szlaku, tak i dziś miasto stanowi ważny ośrodek przemysłu, nauki i kultury. Dynamiczny rozwój miasta sprawia, że nowoczesna architektura musi współistnieć z istniejącymi budynkami o charakterze zabytkowym. Doskonałym przykładem harmonijnej koegzystencji tradycji i nowoczesności jest Galeria Tbilisi, która mieści się w ścisłym centrum miasta. Budowa galerii pochłonęła blisko 100 milionów dolarów, a oficjalna gala otwarcia odbyła się 30 listopada 2017 roku.

Galeria Tbilisi jest wyjątkowa z wielu powodów. Po pierwsze, budynek został dobrze zintegrowany z główną stacją metra, która mieści się bezpośrednio pod galerią. Nie bez powodu główne hasło galerii brzmi: „At the heart of Tbilisi”. Po drugie, nowoczesne centrum zostało doskonale połączone ze starym budynkiem teatru, w którym do dziś wystawiane są spektakle. Oferta centrum obejmuje zatem nie tylko markowe butiki, strefę food court czy kompleks kinowy, ale również teatr. Po trzecie, rozwiązania digital signage, które zostały wdrożone wewnątrz galerii, były projektowane już na etapie pierwszych koncepcji całego obiektu. Tego rodzaju podejście dało znakomity efekt – kioski multimedialne stały się elementem małej architektury, która stanowi integralną część złożonego kompleksu i dobrze odzwierciedla jego specyfikę.

Kioski multimedialne tworzą wartość dodaną

Pięć kiosków multimedialnych, a także punkt informacyjny wyposażony w ekrany dotykowe, zaprojektowała i wdrożyła w Galerii Tbilisi firma CITY. – Podczas tej realizacji ściśle współpracowaliśmy z deweloperem i zarządcą obiektu. Aby przygotować dedykowane dla Galerii Tbilisi rozwiązania, musieliśmy zrozumieć założenia, funkcje i specyfikę galerii – mówi Rafał Satora, Dyrektor Działu Digital.

Kioski zaprojektowane dla Galerii Tbilisi wyróżniają się nie tylko oryginalną bryłą, zróżnicowaną kolorystyką i perforacjami, które nawiązują do identyfikacji wizualnej centrum. Ich specyfika polega również na tym, że każdy z nich został wyposażony w trzy ekrany. Jeden ekran obsługuje aplikację nawigacyjną, a pozostałe dwa, zwrócone w przeciwnych kierunkach, pozwalają emitować treści reklamowe poszczególnych najemców. W ten sposób udało się w pełni wykorzystać potencjał kiosków, które równocześnie pełnią różne funkcje – nawigacyjne, informacyjne i reklamowe. Zarządca centrum zyskał wartość dodaną w postaci własnej powierzchni reklamowej. Tego rodzaju trend staje się coraz bardziej wyraźny na całym świecie. Zbudowanie własnej sieci nośników reklamowych, którymi bezpośrednio zarządza centrum, nie jest bardzo kosztowne, a przynosi wymierne rezultaty – zapewnia niezależność względem zewnętrznych operatorów i pozwala kreować własną politykę reklamową. Sieć własnych nośników reklamowych nabiera znaczenia również jako argument w kontekście negocjacji warunków handlowych z najemcami. Każda reklama wewnątrz galerii ma przecież określoną wartość.

Obudowa kiosków została wykonana z korianu. To materiał wyjątkowo estetyczny, a zarazem wyjątkowo trwały. Bryła każdego urządzenia została wykończona podświetlaną listwą w odpowiednim kolorze, który koresponduje z barwą przyjętą dla identyfikacji danego piętra. Firma CITY zaprojektowała również dedykowaną dla Galerii Tbilisi aplikację nawigacyjną, która pozwala wyszukiwać sklepy w sposób intuicyjny i innowacyjny. Sprawą nie mniej ważną niż zaprojektowanie poszczególnych funkcji jest usytuowanie kiosków na terenie galerii. – Dzięki dobrej znajomości układu całego centrum, a także poszczególnych jego ciągów komunikacyjnych, mogliśmy umieścić kioski w punktach o strategicznym znaczeniu – wyjaśnia Rafał Satora.

Realizacja firmy CITY w Galerii Tbilisi to dobry przykład kierunku, w którym rozwijać się będą projekty digital signage. Przyszłość należy do projektów unikatowych, które powstają z myślą o konkretnej galerii handlowej.