bold wdrozenie ecommerce
Sklep internetowy

Wprowadzenie płatności ratalnych online korzystnie wpływa na obroty sklepów. Dzięki nowej usłudze zwiększeniu ulega również średnia wartość koszyka zakupowego – tak wynika z rynkowych danych.

W Polsce przeciętnie na zakupy online internauta wydaje jedynie 632 EUR, natomiast średnie wydatki Niemców czy Szwedów są dużo wyższe, a średnia europejska wynosi 1 540 EUR. Ponadto aż 47 proc. klientów sklepów online rezygnuje z kupna towarów bądź usług znajdujących się w koszykach, ze względu na ich wysoką łączną wartość lub brak środków na finalizacje transakcji. Rozwiązaniem, które może przyczynić się nie tylko do zwiększenia współczynnika konwersji, ale też do jeszcze szybszego wzrostu e-commerce, jest rozwój płatności ratalnych w sklepach internetowych.

W przypadku kredytu ratalnego, wniosek przesyłany jest do banku, który decyduje o ewentualnej zgodzie na finalizację transakcji. W wypadku płatności ratalnej online decyzja o zawarciu umowy sprzedaży podejmowana jest przez sklep. W tym scenariuszu sprzedawca otrzymuje pełną kwotę za zakup a instytucja kredytowa przyjmuje na siebie ryzyko związane z nieopłacaniem rat. Ograniczona zostaje w ten sposób cała procedura wnioskowa, przez co ulega ona znacznemu przyspieszeniu, a decyzja zostaje podjęta w czasie rzeczywistym, niemal natychmiastowo. Dodatkowo przy wypełnianiu wniosku nie jest wymagane podawanie dużej liczby danych, jak w przypadku wniosku przesyłanego do banku. Weryfikacja następuje za pomocą podstawowych informacji dotyczących klienta.

Korzyści dla detalistów i konsumentów

Z perspektywy właścicieli sklepów internetowych, najważniejszą zaletą płynącą z posiadania partnera dostarczającego rozwiązania w zakresie odroczonych płatności czy płatności ratalnych jest przejęcie przez niego ryzyka, że kupujący nie wywiąże się z transakcji. Podejmując je instytucja kredytująca w łatwy i bezproblemowy sposób przekazuje zapłatę za zakup sprzedawcy, aby ten mógł się skoncentrować na swojej głównej działalności.

Wprowadzenie płatności ratalnych w sklepach online poprzez dostawców szybkich płatności niesie ze sobą kilka bardzo pozytywnych aspektów nie tylko dla sprzedawców, ale też ich klientów. Przede wszystkim jest to ukłon w kierunku użytkowników, którzy niekiedy sami zgłaszają zapotrzebowanie na tego typu usługi. Jak pokazują badania dotyczące płatności ratalnych, prowadzone przez Uniwersytet w Ratyzbonie w 2015 roku, właściciele e-sklepów decydują się na wprowadzenie tej formy płatności, ponieważ chcą podnieść satysfakcję klientów korzystających z ich sklepów (71 proc.) oraz dlatego, że byli bezpośrednio pytani o tę usługę (50 proc.). Z kolei ich najważniejszą motywacją okazało się dążenie do zwiększenia sprzedaży (83 proc.). Ponadto wśród powodów implementacji usługi, sprzedawcy wskazali również pozyskanie nowych klientów (67 proc.), a także chęć wzrostu średniej wartości koszyków i poprawa konwersji (58 proc.).

Te same badania pokazują również, że umożliwienie klientom płatności ratalnych miało pozytywny wpływ na aspekty związane z działalnością sklepów internetowych. Jak wynika z danych, nowe usługi w ponad 60 proc. korzystnie wpłynęły na obroty sklepów. Dzięki nowej usłudze zwiększeniu uległa średnia wartość koszyka (56 proc.), a także współczynnik konwersji (50 proc.). Wzrosło również zadowolenie obecnych klientów (48 proc.) oraz pozyskano nowych użytkowników (46 proc.).

Fashion rządzi online

Według Forrester w 2016 roku sprzedaż online w Polsce wzrosła o 18 proc., a wśród najbardziej popularnych produktów, które napędzały połowę sprzedaży, była moda i elektronika. Wyniki najnowszych badań dla e-commerce Polska potwierdzają, że wśród najczęściej kupowanych nad Wisłą produktów znajdują się: odzież, dodatki i akcesoria (73 proc.), książki, płyty i filmy (70 proc.) oraz elektronika, w tym sprzęt RTV i AGD (58 proc.), smartfony, tablety, sprzęt GSM (55 proc.).

Autorem tekstu jest Marcin Rybka, Senior Account Manager, Sofort GmbH.