stokrotka
Sklep Stokrotka Express w nowym formacie convenience

UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie przejęcia przez Maxima Grupe kontroli nad właścicielem sieci sklepów Stokrotka.

Zdaniem Urzędu, konieczne jest przeprowadzenie badania rynku. Nie przesądza to o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana.

Maxima  Grupe jest  litewską spółką, do której należą działające w Polsce dwie sieci sklepów detalicznych Aldik i Sano. Z kolei Emperia jest spółką notowaną na GPW, do której należy sieć sklepów Stokrotka.

Ryzyko koncentracji

Urząd uznał, że działalność uczestników koncentracji pokrywa się na lokalnych rynkach sprzedaży detalicznej artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku i krajowym rynku zaopatrzenia w te produkty. Ponadto uczestników koncentracji mogą łączyć również relacje typu dostawca-odbiorca. Maxima wprowadza do obrotu karmy dla zwierząt, płatki zbożowe, konserwy mięsne, pasztety i sosy, a sklepy należące do Emperia mogą być nabywcą tych produktów.

Postępowanie przeszło do drugiej fazy, ponieważ niezbędne jest przeprowadzenie badania rynku. UOKiK musi przede wszystkim sprawdzić udziały uczestników transakcji oraz ich konkurentów. Pozwoli to na ocenę, czy koncentracja nie stanowi zagrożenia dla konkurencji. Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania nie przesądza o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wyrazić zgodę (bezwarunkową lub warunkową) na koncentrację albo zakazać jej przeprowadzenia.

Ponad 400 sklepów w Polsce

Stokrotka Sp. z o.o. stanowi część detaliczną Grupy Kapitałowej Emperia, której koordynatorem jest Emperia Holding S.A. notowana od 2002 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych. Stokrotka Sp. z o.o. spółka z polskim kapitałem i bogatymi tradycjami polskiego handlu detalicznego. Powstała w 1994 roku w Lublinie, a obecnie obejmuje swym zasięgiem teren całego kraju.

Pierwszy supermarket Stokrotka powstał w Łęcznej koło Lublina w 1996 roku. Obecnie sieć obejmuje ponad 400 sklepów Stokrotka zlokalizowanych na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Typowe placówki handlowe mają od 200 mkw. do 1000 mkw. powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych.