Katarzyna Rzetecka, Napollo
Katarzyna Rzetecka, Napollo

Rok 2017 oceniamy jako kolejny,  dobry rok dla sektora handlowego. Upłynął pod znakiem zakupów, otwarć, finalizacji rozbudów bądź modernizacji – mówi dla Retailnet Katarzyna Rzetecka, członek zarządu Napollo, Dyrektor Pionu Inwestycji Komercyjnych.

– W segmencie małych i średniej wielkości centrów handlowych typu convenience, w którym działa Napollo,  obserwowaliśmy dużą aktywność inwestorów i kontynuację wzrostu. Nasza firma w ostatnim kwartale 2017 r. sfinalizowała zakup do portfela projektowego działającego obiektu handlowego w Poznaniu oraz uruchomiła kolejny park handlowy we Wrocławiu. W roku 2018 planujemy otworzyć  trzy  kolejne centra na Dolnym Śląsku, Mazowszu i w Wielkopolsce. Ogólna, dobra koniunktura na rynku i wzrost dochodów gospodarstw domowych sprzyjały działającym obiektom. W należących do Napollo galeriach obserwujemy to w formie dwucyfrowego wzrostu obrotów i stabilnego wzrostu odwiedzalności w stosunku do 2016 r. – podkreśla.

Trendy na rynku deweloperskim

– W minionym roku zarysowały się też trendy w sektorze retail, których kontynuację przewidujemy w nowym roku. Przede wszystkim nasycenie rynku sprzyjać będzie modernizacjom, rozbudowom czy wręcz zmianom funkcji obiektów handlowych. Wyraźnie zaznaczył się trend wprowadzania nowych konceptów gastronomicznych, jak również powiększanie powierzchni restauracyjnej w centrach handlowych. W obiektach typu convenience w aglomeracjach, które realizuje Napollo, gastronomia stała się  istotnym modułem. Kolejny ważny dla komercjalizacji projektów aspekt to duża aktywność klubów fitness. Polski rynek fitness należy obecnie do jednego z najszybciej rozwijających się w Europie, szczególnie w ujęciu przychodowym. Mimo to nasz kraj nadal plasuje się poniżej średniej europejskiej jeśli chodzi o procent populacji korzystającej z klubów i poziom penetracji. Z uwagi na potencjał rozwojowy branży każdy z naszych nowych parków handlowych zakłada opcję klubu fitness. Trzeci istotny element to konkurencja nowych czy mniejszych sieci handlowych w stosunku do znanych marek, obecnych od lat na rynku, działających np. w kategoriach „zdrowie i uroda” czy „multimedia i książki”. Konkurencyjni gracze budują obecnie skalę i są bardzo atrakcyjnym partnerem dla deweloperów i właścicieli centrów handlowych – komentuje Katarzyna Rzetecka.

– Nowy rok to też kolejny rok wyzwań. Przede wszystkim zwiększonej presji kosztowej na deweloperów i zarządców/ właścicieli obiektów handlowych. Wiąże się to zarówno ze wzrostem kosztów generalnego wykonawstwa jak i usług serwisowych, co jest bezpośrednim wynikiem podwyższenia płacy minimalnej. To mobilizuje naszą branżę do wprowadzania innowacyjnych i niestandardowych rozwiązań, które sprzyjają  budowaniu długoterminowej rentowności biznesu. Z punktu widzenia inwestorskiego ważną kwestią, która mimo wielu zapowiedzi i planów pozostała bez konkluzji dla sektora retail, są polskie REIT-y. To wehikuł, który mógłby zdynamizować sektor nieruchomości, kapitałowy i finanse publiczne. Będziemy przyglądać się rozwojowi dyskusji towarzyszącej REIT’om licząc, że w perspektywie czasu będzie to narzędzie podlegające regulacjom ustawowym także w sektorze powierzchni handlowych – podsumowuje Katarzyna Rzetecka, członek zarządu Napollo, Dyrektor Pionu Inwestycji Komercyjnych.