Katarzyna Michnikowska, Colliers
Katarzyna Michnikowska, Colliers

Polski rynek centrów handlowych jest rynkiem dojrzałym i dobrze nasyconym zarówno pod względem ilości, jak i jakości powierzchni – podaż za rok 2017 osiągnęła poziom ok. 350 tys. mkw., co oznacza spadek w stosunku do roku ubiegłego o ok. 17 proc. – mówi dla Retailnet Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International

Największymi obiektami oddanymi do użytku w tym roku były: Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu, Serenada w Krakowie, a także oddany w II etapach kompleks IKEA w Lublinie (sklep IKEA oraz Skende Shopping).

– Biorąc pod uwagę centra handlowe będące obecnie w budowie lub na zaawansowanym etapie planowania, podaż za rok 2018 powinna osiągnąć poziom 350-400 tys. mkw. Największe obiekty, które mają zostać oddane w przyszłym roku to: Forum Gdańsk, Galeria Libero w Katowicach i Gemini Park Tychy – podkreśla Katarzyna Michnikowska.

Więcej nowych marek na polskim rynku

– Co ciekawe, w 2017 roku odnotowaliśmy wzrost debiutów na polskim rynku, zarówno międzynarodowych sieci handlowych, jak i nowych konceptów podmiotów obecnych już w Polsce. Największa ilość debiutów miała miejsce w sektorze mody i gastronomii. Na rynku zadebiutowały między innymi: Fashion Melon Group, Sfera, Nissa, Victoria’s Secret, 4Faces, Tresspas, Hamley’s, newbie, Blue Frog, Max Hamburger i Papa John’s. Łącznie pojawiło się 25-30 nowych marek. Z uwagi na zapowiadane na ten rok otwarcia nowych centrów handlowych oraz zainteresowanie sieci handlowych polskim rynkiem, w 2018 r. spodziewamy się porównywalnej liczby debiutów – szacuje ekspert Colliers.

– W 2017 dużą niepewność co do zasad funkcjonowania na polskim rynku wywoływały, i wciąż będą wywoływać w 2018 roku, propozycje nowych uregulowań prawnych i podatkowych – tzw. podatek handlowy (w konsultacjach), ograniczenie handlu w niedzielę oraz nowy podatek dochodowy dla centrów handlowych. Branża odczuwa również problemy związane z aktualną sytuacją na rynku pracy – zmniejsza się dostępność pracowników i rosną wymagania płacowe. Trendy te pogłębią się jeszcze w tym roku, także w związku z rozważanymi obecnie zmianami legislacyjnymi w zakresie prawa pracy – podsumowuje Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.