Adept Investment: 12 projektów na różnych etapach realizacji

Gdy 8 lat temu przedstawiałem plany dotyczące rozwoju Adeptu, mówiłem, że przyszłością parków handlowych jest wchodzenie do miast poniżej 50 tys. mieszkańców. Widziałem wówczas uśmiech i niedowierzanie na twarzach osób słuchających – mówi w rozmowie z Retailnet Michał Oziębała, prezes zarządu Adept Investment

Adept Investment pracuje obecnie nad 12 projektami handlowymi. Na jakim są obecnie etapie te realizacje i kiedy pierwsze otwarcia?

Nasze projekty są obecnie na różnych etapach, część z nich to faza wstępna projektowa i procedura uzyskiwania pozwolenia na budowę, część jest w trakcie budowy, a jeszcze inne to „inwestycje planowane”, w odniesieniu do których mamy zabezpieczone lub zakupione grunty. To wszystko świadczy o tym, że cały czas kontynuujemy swoje założenia, które przedstawiłem 4 lata temu i konsekwentnie je realizujemy.

Ile zatem Adept zamierza wydać na inwestycje w najbliższych latach?

W najbliższych dwóch latach ze względu na coraz większą skalę realizowanych przez nas projektów, tendencja będzie zwyżkowa, co oznacza, że na nasze projekty wydamy więcej. Obecne kalkulacje prognozują kwotę naszych inwestycji na 130 mln złotych.

Jak finansowane są Państwa projekty – ze środków własnych, funduszy?

Każdy projekt jest inny, co również przekłada się na aspekt finansowania danego projektu. Z reguły działki nabywamy ze środków własnych, z własnych funduszy pokrywamy koszty projektowania, natomiast sama realizacja inwestycji, tj. budowa, w przeważającej części finansowana jest z kredytów bankowych lub ze środków od funduszy inwestycyjnych, które są końcowym odbiorcą danego obiektu handlowego.

Specjalnością Adept Investment są parki handlowe i centra typu convenience. Czy nadal będą Państwo podążać tą drogą? Czy są w Polsce jeszcze miejsca, gdzie takie projekty mogłyby powstać?

Gdy 8 lat temu przedstawiałem plany dotyczące rozwoju Adeptu, mówiłem, że przyszłością parków handlowych jest wchodzenie do miast poniżej 50 tys. mieszkańców. Widziałem wówczas uśmiech i niedowierzanie na twarzach osób słuchających, ponieważ wtedy większość deweloperów inwestowała w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. My konsekwentnie realizowaliśmy swój plan, obserwując rynek, który zmierzał w kierunku inwestowania w małych miastach i w parki handlowe, czego efektem jest coraz większa konkurencja. W tym miejscu chciałabym jednak zaznaczyć, że jesteśmy wśród najemców znanym deweloperem i najemcy nie rzadko sami zgłaszają się do nas z informacją ze wskazaniem konkretnych lokalizacji, w których chcieliby otwierać swoje sklepy. My czujnie ich słuchamy, nabywamy wskazany grunt i realizujemy dla nich obiekty. Tak więc z naszej pozycji nadal widzimy perspektywy rozwoju dla parków handlowych. Obserwując rynek, z całą pewnością przyznaję, że w tym obszarze będzie co robić przez najbliższe kilka lat.

Jaką strategię inwestycyjną ma Adept? Tworzy projekty od podstaw, komercjalizuje we własnym zakresie, a następnie zbywa czy zostawia sobie projekty i buduje portfel nieruchomości?

Od początku naszym założeniem jest dywersyfikacja działań, a co za tym idzie część projektów zostawiliśmy w portfelu firmy, np. obiekt w Zgierzu, a  inne sprzedaliśmy, np. Park Handlowy E w Zduńskiej Woli. W odniesieniu do obecnie prowadzonych projektów, zamierzamy kontynuować tę strategię, część projektów zostawimy, a część sprzedamy. Niektóre projekty już na etapie budowy są sprzedane.

Jaki jest modelowy skład najemców w projektach Adept?

Nasze projekty są powtarzalne, bo taki model się sprawdza. Przede wszystkim stawiamy na najemców sieciowych i mix branż w każdym projekcie. Nie wyobrażam sobie, aby w jednym naszym obiekcie było kilka salonów obuwniczych czy odzieżowych. Każdy projekt powinien mieć najemców w z branży spożywczej, drogeryjnej, obuwniczej, sportowej, rtv agd, aptekę. I w tym kierunku podążamy przy realizacji każdego projektu.

Jakie nowe wyzwania przed Wami w ciągu najbliższych lat?

Nasze wyzwania na najbliższe lata, to przede wszystkim projekt Centrum Modlińska, który jest zdecydowanie największym projektem w historii firmy. Mamy duże oczekiwania w odniesieniu do tego projektu i tu kładziemy największy nacisk, koncentrujemy większość zasobów. Będzie to projekt o pow. 12 tys. mkw. najmu, gdzie oprócz wymienionych wcześniej powierzchni handlowych, po raz pierwszy w naszym projekcie pojawią się usługi – nowość w Adept: przychodnia, fitness, park zabaw dla dzieci, strefa restauracyjna. Elementem wyróżniającym projekt jest kompleksowość oferty dla mieszkańców pobliskich osiedli, umożliwiająca szybkie zakupy z szerokiej gamy produktów konsumpcyjnych (głównie żywności) oraz usług. Takie projekty obecnie bardzo się sprawdzają, wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów, którzy żyją coraz szybciej, a dogodne zakupy blisko domu są dla nich dużym atutem i udogodnieniem.

Drugą odnogą Państwa biznesu było prowadzenie prac wykończeniowych dla sieci handlowych, a także wyposażenie sklepów i produkcja mebli? Czy te działania są kontynuowane?

Nadal realizujemy prace wykończeniowe i w tym zakresie bardzo się rozwinęliśmy w ostatnich latach. Wykonujemy prace specjalistyczne dla najemców w istniejących dużych galeriach handlowych, zajmujemy się przebudową, rozbudową i aranżacją lokali.

Ostatnio gorącym tematem w branży jest wprowadzenie zakazu handlu w niedziele. Czy jako deweloper przygotowujecie się jakoś do tej sytuacji?

Uważam, że jest to bardzo dobry postulat i nie będzie miał negatywnego wpływu na działalność parków handlowych i ich rentowność. Raczej negatywnie może odbić się na galeriach handlowych, w których ludzie zwykli spędzać wolny czas. W odniesieniu do parków handlowych, koszyk zakupowy będzie bogatszy w sobotę, bo u nas klienci kupują asortyment zaspokajający podstawowe potrzeby. Przykład niemiecki pokazuje, że brak handlu w niedzielę jest możliwy, a wszystko to kwestia przestawienia nawyków i przyzwyczajeń. W mojej opinii zdecydowanie lepiej spędzić niedzielny czas w plenerze niż w zamkniętej, klimatyzowanej galerii.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl