JLL: warszawska aglomeracja stawia na usługi i rozrywkę

Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL

– W budowie pozostaje ponad 198 tys. mkw. powierzchni, która powinna zostać oddana do użytku w 2018-2019 r., z czego 151 tys. mkw. to centra handlowe. Zauważalnym trendem, bardzo charakterystycznym dla stołecznego rynku, jest dalszy wzrost zainteresowania inwestorów projektami wielofunkcyjnymi. Przykładem projektów realizowanych w tym formacie jest EC Powiśle, Browary Warszawskie oraz Centrum Praskie Koneser – mówi tłumaczy Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

Firma doradcza JLL  – partner merytoryczny Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards – podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w aglomeracji warszawskiej w 2017 r.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej wyniosła na koniec 2017 roku 1,76 mln mkw., z czego 1,2 mln mkw. to centra handlowe. Pozostałe formaty to parki handlowe (276 tys. mkw.), wolnostojące obiekty handlowe (212 tys. mkw.) oraz centra wyprzedażowe: 57 tys. mkw. W ubiegłym roku na warszawskim rynku handlowym przybyło blisko 85 tys. mkw. powierzchni, a największym ukończonym obiektem była Galeria Północna (64 tys. mkw.). Poziom nasycenia powierzchnią w ramach centrów handlowych w stolicy wyniósł natomiast 472 mkw. / 1 tys. mieszkańców i jest trzecim najniższym w kraju wśród ośmiu głównych aglomeracji.

Największe projekty handlowe w fazie realizacji

– Ubiegły rok to debiut 11 zagranicznych marek, które właśnie w Warszawie otworzyły swoje pierwsze na polskim rynku sklepy. Wśród nich znalazły się m.in. amerykańska marka Victoria’s Secret z pełnym asortymentem – w Arkadii. Z kolei w Galerii Północnej ulokował się brytyjski sklep z zabawkami Hamley’s oraz rosyjskie marki modowe należące do Grupy Melon – Zarina i Love Republic. Do Galerii Wileńskiej wszedł włoski producent torebek, walizek oraz akcesoriów Carpisa, a przy ulicy Kijowskiej zaczęła działać amerykańska sieć pizzerii Papa Johns – mówi Joanna Tomczyk.

Rozszerzanie portfolio sklepów to tylko jedno z działań, które podejmują właściciele obiektów handlowych w celu urozmaicenia oferty i zwiększenia satysfakcji klientów.

– W warszawskich centrach handlowych stopniowo rośnie udział oferty gastronomicznej, stwarzając tym samym duże możliwości do dalszego rozwoju. Idzie to w parze ze zmieniającą się funkcją obiektów handlowych, kojarzonych coraz częściej przez odwiedzających z miejscem, gdzie można w interesujący sposób spędzić wolny czas. Możemy powiedzieć, że jesteśmy świadkami ewolucji centrów zakupowych w centra spotkań. Dlatego właściciele takich obiektów stawiają też na rozszerzanie oferty rozrywkowej, oddając do dyspozycji klientów sale kinowe, strefy edukacyjne dla dzieci, boiska do mini golfa, ścianki wspinaczkowe, pokoje zagadek czy nawet biblioteki. Tak stało się w przypadku Blue City, w którym w tym roku otworzy się kino – tłumaczy Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Czynsze “prime”, które dotyczą lokali o powierzchni około 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą od 110 do 130 euro za mkw. miesięcznie.

JLL jest międzynarodową firmą doradczą świadczącą kompleksowe usługi na rynku nieruchomości, sklasyfikowaną na liście Fortune 500. JLL zatrudnia ok. 82 tys. osób i obsługuje klientów w 80 krajach w ramach 300 oddziałów na całym świecie. Na rzecz klientów, JLL zarządza i świadczy usługi dla portfolio obiektów o łącznej powierzchni ok. 423 mln mkw. W 2017 r. firma zrealizowała na całym świecie transakcje o wartości 170 mld USD. LaSalle Investment Management (spółka w ramach grupy), zarządza aktywami o łącznej wartości 58,1 mld USD.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY