Udział przychodów z e-commerce w obrotach firm wzrósł trzykrotnie

Duży potencjał demograficzny, przejście w stronę gospodarki cyfrowej i szybko rosnący udział przychodów z e-commerce w obrotach firm (wzrost o 200 proc. od 2007) to główne powody ekonomicznego sukcesu krajów z regionu Europy Środkowej – tak wynika z raportu “Nowe Tygrysy Europy” przygotowanego przez PayPal i Deloitte.

Autorzy badania przeanalizowali 13 krajów – obok Polski są to: Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Finlandia, Grecja, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry. Raport pokazuje, że kraje te rozwijają się przede wszystkim dzięki pozytywnym zmianom w infrastrukturze, wysoko wykwalifikowanej kadrze, wykorzystaniu nowych technologii, rozwojowi sektora MŚP oraz handlowi online.

Zmiana specyfiki gospodarki to efekt wielu czynników, m. in. rozwoju infrastruktury cyfrowej. W 2017 ponad 80 proc. gospodarstw domowych w badanych krajach miało dostęp do Internetu – w porównaniu do 50 proc. w 2008 roku. Na przestrzeni ostatnich 11 lat udział przychodów z e-commerce w obrotach firm wzrósł trzykrotnie (o 200 proc.), a odsetek przedsiębiorstw przyjmujących zamówienia online wzrósł w tym okresie o 81 procent. Także liczba konsumentów kupujących przez Internet w ciągu dekady wzrosła dwukrotnie – 40 proc. w innych krajach Unii i obecnie już jeden na czterech klientów kupujących online w Europie mieszka w jednym z analizowanych krajów.

Handel transgraniczny

Państwa regionu wykorzystują szansę, którą daje Wspólny Rynek ułatwiający obrót towarów, kapitału i usług. Prawie połowa (49 proc.) ich eksportu jest wytwarzana przez małe i średnie firmy (o 4 proc. więcej niż w Europie Zachodniej). W Polsce wśród 115,8 tysięcy eksporterów ponad 98 proc. to małe i średnie przedsiębiorstwa.

– Eksport może być swoistym wyznacznikiem dobrze funkcjonującej gospodarki i jej rozwoju. Dzięki internetowi ograniczenia geograficzne już nie są problemem dla lokalnych przedsiębiorstw. W naszym raporcie dokładnie przeanalizowaliśmy wiele firm z Europy Środkowo-Wschodniej i każda z nich miała podobny cel: globalną ekspansję – podkreśla Julia Patorska, Lider zespołu ds. analiz ekonomicznych w Deloitte.

E-commerce szansą na międzynarodowy sukces

Szczególnie e-handel jest obszarem, w którym już dzisiaj łatwo znaleźć przykłady firm z regionu osiągających sukcesy na międzynarodowych rynkach. Węgierska MakanyMarta aż 60 proc. zysków osiąga ze sprzedaży online szytych przez siebie sukni ślubnych, polska spółka TogetherData już jedną piąta przychodów czerpie z zagranicy, a platforma Kinguin, specjalizująca się w handlu kodami do gier wideo, zdobyła już ponad 4 miliony regularnych klientów na całym świecie.

– Naturalnym kierunkiem rozwoju rynków badanych krajów jest kontynuacja inwestycji w innowacyjne branże, dalsza cyfryzacja gospodarki i rozwój sektora e-commerce, a także postawienie na sprzedaż usług i towarów na rynkach międzynarodowych. Nie do przecenienia jest tu rola małych i średnich firm – dlatego też mocno kibicujemy ich ekspansji, a także wspieramy ją dostarczając narzędzia umożliwiające płatności zarówno lokalne, jak i globalne – podsumowuje Marcin Glogowski z PayPal.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl