SCF 2018: Wrocławska Akademia Kulinarna rośnie w siłę

Wrocławska Akademia Kulinarna stworzyła sieć 80 lokali gastronomicznych prowadzonych w 7 konceptach. O planach spółki na najbliższe lata, obecności w centrach handlowych i możliwościach współpracy franczyzowej rozmawiamy z Agnieszką Żółkiewicz Project Manager sieci.

Sieć jest wystawcą i partnerem Shopping Center Forum 2017 Retailers Awards.

Obecnie rozwijają Państwo kilka formatów – który z nich najlepiej pasuje do centrów i galerii handlowych?

W centrach i galeriach handlowych spędza się dużo czasu – dlatego ważna jest możliwość zjedzenia dobrego posiłku. W każdym z naszych formatów skupiamy się na podobnych zasadach: stawiamy na smak, świeżość składników, szeroki wybór dań oraz ekspresowe tempo. Każdy z naszych brandów reprezentuje nowoczesny trend gastronomiczny: kuchnia na wagę, czyli różnorodne i szybko dostępne jedzenie, w doskonałym jakościowo wydaniu. Rozwijamy się głównie na płaszczyźnie konceptów sieciowych. Kuchnia Marche to menu polskie z elementami kuchni świata. Lepione oferuje tradycyjne, klasyczne potrawy mączne (kluski, pierożki, racuchy) w nowoczesnym wydaniu. Express Oriental specjalizuje się w kuchni azjatyckiej i orientalnej, a w sieci Sevi Kebab można posilić się kebabem wołowo-baranim lub drobiowym, serwowanym w trzech odsłonach (tortilla, bułka, na talerzu). Menu uzupełniają oryginalne, grillowane dania tureckie, dodatki, zimne napoje i piwo. Każdy z brandów jest wyrazisty i charakterystyczny. Dzięki temu klienci mogą wybierać dania zgodnie z kulinarnymi upodobaniami.

W jakich galeriach handlowych chcecie się rozwijać?

Jesteśmy obecni w galeriach na terenie całego kraju. Dobieramy koncepcję do konkretnej lokalizacji – nie zmienia to faktu, że aktywnie rozwijamy każdą z marek. Dlatego zależy nam na najlepszych lokalizacjach, w najlepszych galeriach handlowych w Polsce.

Ile lokali aktualnie działa?

Łącznie, na dzień dzisiejszy, funkcjonuje 80 lokali. Są to: Kuchnia Marche, nasza najstarsza i największa sieć z ofertą dań kuchni polskiej i elementami kuchni świata, licząca 36 placówek. Sevi Kebab, czyli szybkie dania kuchni tureckiej, to łącznie 22 placówki. Dania kuchni orientalnej na wagę, Express Oriental, są w 13 lokalizacjach. Lepione z ofertą dań mącznych ma 3 lokalizacje i sieć kawiarni Lulu Cafe Lounge: 4 lokalizacje w Polsce. Dodatkowo prowadzimy restauracje Splendio oraz Bazylia.

Sieć jest rozwijana głównie w oparciu o system franczyzowy. Co oferujecie swoim franczyzobiorcom?

Partnerom biznesowym przy otwarciu restauracji zapewniamy pełne wsparcie – na każdej płaszczyźnie. Poznanie struktur firmy oraz pełen pakiet szkoleń (zarówno dla inwestora jak i zespołu pracowników) to podstawa stworzenia silnych fundamentów indywidualnej działalności. Oferujemy pomoc i wsparcie w finansowaniu przedsięwzięcia, co jest szczególnie ważne dla nowych przedsiębiorców, rozpoczynających działalność franczyzową.

Czy, pomimo franczyzowego charakteru, standardy sieci są spójne? Jak udaje się je utrzymać wszędzie na jednakowym poziomie?

Przede wszystkim – jakość jedzenia. To ono jest najważniejsze i stanowi rdzeń każdego z konceptów. Dlatego bardzo dużą wagę przykładamy do jakości składników, przepisów i sposobów kompozycji dań. Opieramy się na wypracowanych standardach. Wymagamy spójności oraz przestrzegania wypracowanych procedur.

Utrzymanie spójności jest możliwe dzięki stałemu zaangażowaniu doświadczonych specjalistów, którzy są stałym wsparciem dla franczyzobiorców – dzielą się wiedzą i udzielają cennych wskazówek.

Jakich partnerów biznesowych szukacie? Dla kogo jest to biznes?

Zapraszamy do współpracy ludzi ambitnych, otwartych, pełnych pasji. Takich, którzy lubią dobre jedzenie i solidną pracę. Wiedza gastronomiczna się przydaje, ale nie jest konieczna. Potrafimy przekonać do naszego biznesu, podając autentyczne, oparte na faktach argumenty.

Jakie wymagania techniczne i lokalizacyjne trzeba spełnić, by otworzyć lokal któregoś z Państwa brandów?

Projektujemy lokale w oparciu o nowoczesne rozwiązania technologicznie – dzięki temu nasze restauracje znajdują się w najlepszych lokalizacjach. Lokale: Kuchnia Marche, Express Oriental, Lepione wymagają min. 90 mkw. powierzchni adaptacyjnej. Sevi Kebab to mniej wymagający profil restauracji, ze względu na zupełnie inną ofertę gastronomiczną – tutaj minimalna wymagana powierzchnia to 50 mkw.

Jakie są Państwa plany ekspansji na ten rok?

Na 2018 rok potwierdziliśmy już otwarcie 14 nowych lokalizacji. Z doświadczenia wiemy, że ta liczba wzrośnie – w ubiegłym roku otworzyliśmy łącznie 26 placówek.

Ostatnio powstaje dużo nowych obiektów handlowych – czy spełniają one Państwa wymagania? Czy dostęp do powierzchni handlowej w Polsce jest odpowiedni dla założonej przez Państwa strategii ekspansji?

W galeriach coraz więcej miejsca poświęca się gastronomii i szeroko rozumianej rozrywce. Zmieniające się trendy powodują, że food courty są przystępne oraz cieszą się zainteresowaniem gości. Wpisujemy się w tę tendencję i oczekiwania klientów, wdrażając również koncepcję lokali wolnostojących, z własną strefą stolikową. Takie rozwiązanie jest komfortowe np. dla rodzin z dziećmi, grup zorganizowanych czy klientów biznesowych. Reagujemy na potrzeby gości – chcemy, by każdy czuł się w naszych restauracjach jak w odwiedzinach u bliskiej, serdecznej osoby.

Sevi Kebab
Sevi Kebab

Na jaką kuchnię Państwo stawiają?

Każda z naszych marek tworzy odrębny, spójny wizerunkowo profil restauracji. Kuchnia Marche to królestwo tradycyjnych dań kuchni polskiej. Goście mogą posmakować tu specjałów, takich jak m.in. naleśniki z prawdziwym twarogiem czy ręcznie lepione pierogi, przygotowywane w widocznym miejscu. Wśród dań mięsnych znajdują się zarówno tradycyjne kotlety schabowe, jak i smakowite pieczenie, żeberka, gulasz po węgiersku, pulpety czy steki. Kuchnia Marche to bazar kuchni światowej. Chcemy by każdy codziennie znalazł coś dla siebie. Jesteśmy otwarci na nowe smaki, dlatego można znaleźć tu również dania wegetariańskie, szeroki wybór ryb, liczne surówki oraz sałatki. Oferta jest sezonowo zmienna i dostosowana do potrzeb gości z danego rejonu Polski.

Express Oriental to azjatycki bufet z ofertą dań, takich jak: sajgonki i samosy z warzywami, kurczak Thai Chilli, Pad Kaprow, kalmary, pierożki Gyoza, tofu, zupy Pho i mnóstwo innych pyszności orientalnych. Nieustannie się rozwijamy: podróżujemy oraz wdrażamy inspiracje z najbardziej odległych zakątków świata.

Sevi Kebab to koncept, który łączy ideę “fast food” z elementami restauracyjnymi. Dbamy o dopracowaną ofertę produktową, wysoką jakość dań oraz wielkość porcji, dzięki którym dania mogą stanowić alternatywę obiadu. Serwujemy kebab: w tortilli, bułce lub na talerzu. Goście mają do wyboru dwa rodzaje mięsa: wołowo-baranie oraz kurczaka, a także kilka oryginalnych dań tureckich. Do tego: świeże warzywa, frytki lub kasza, sosy, piwo, napoje.

Lepione serwuje przysmaki dobrze znane i lubiane, kojarzące się z babcinymi specjałami. To smaki dzieciństwa, które kiedyś odeszły w zapomnienie, wyparte przez kuchnie świata. Przywracamy je dla naszych gości: proste, pyszne i domowe, lecz podane z współczesnym twistem: ekologicznym, zdrowym, sezonowym.

Zdarza się, że w jednej galerii handlowej mają Państwa po dwa lokale – jak to się sprawdza? Czy te lokalizacje się nie kanibalizują?

Na taki stan rzeczy ma wpływ rekomercjalizacja galerii handlowych. Odpowiadamy na potrzeby osób odwiedzających galerie handlowe oraz pracowników – chcemy by nasze restauracje były łatwo dostępne. W takich przypadkach obie lokalizacje żyją w symbiozie i, z miesiąca na miesiąc, odnotowują wzrosty sprzedaży.

Konkurencja (np. w tej samej lokalizacji) – motywuje czy wyklucza?

Dzięki konkurencji możemy utrzymywać stale wysoki poziom zaangażowania i dbać o ciągłe podwyższanie standardów. Zatem: konkurencja motywuje.

Po jakim czasie od uruchomienia lokal zyskuje rentowność?

Wzrost obrotów jest mocno uzależniony od zaangażowania właściciela. Średni, szacunkowy czas zwrotu z inwestycji wynosi około 2 – 3 lat. Zależy to od wielu czynników, z których chęć, motywacja i rzetelne podejście do prowadzenia biznesu mają kluczowe znaczenie.

Jaki jest profil Państwa klienta?

Oferta naszych restauracji jest tak szeroka, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Oferujemy atrakcyjne rabaty, m.in. dla: stałych klientów, studentów i uczniów oraz pracowników galerii czy pobliskich biur. Zależy nam na tym, by goście byli zadowoleni i dobrze najedzeni. Wiemy, że wtedy będą wracać i polecać nas innym. Wyróżnikiem naszej grupy docelowej jest uwielbienie smacznego, świeżego i porządnie przygotowanego jedzenia – z dużą dawką różnorodności.

Ostatnio dużo mówi się o zakazie handlu w niedziele. Czy dla Państwa to szansa czy zagrożenie?

Niewątpliwie, zakaz handlu w niedzielę jest wyzwaniem. Jednak my lubimy wyzwania – są naturalnym elementem biznesowej rzeczywistości i inspiracją do zmiany perspektywy. Bacznie obserwujemy rynek i reagujemy na zmiany. Aktualna sytuacja stanowi szansę na otwarcie nowych kanałów sprzedaży i rozszerzenie działalności.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.