Kioski multimedialne podbiły rynek galerii handlowych

Rozwiązania Digital Signage, w szczególności kioski nawigacyjne, stały się oczywistym elementem funkcjonowania galerii handlowych. Klienci centrów handlowych niemal odruchowo szukają dziś tego rodzaju urządzeń, które w przystępny sposób pozwalają zorientować się w ofercie centrum i znaleźć drogę do właściwego punktu sprzedaży.

Pierwsze kioski multimedialne, które blisko piętnaście lat temu po raz pierwszy pojawiły się w pasażach galerii handlowych, nie miały wyrafinowanego designu, a ich aplikacje oferowały użytkownikom zaledwie interaktywną mapę centrum handlowego. Mimo prostej bryły, ograniczonych możliwości oprogramowania i mało precyzyjnych w obsłudze ekranów dotykowych, pierwsze kioski multimedialne dobrze wpisały się w potrzeby centrów handlowych. Z biegiem czasu rynek galerii handlowych ewoluował, oczekiwania klientów uległy przeobrażeniu, a przede wszystkim radykalnie zmieniły się techniczne możliwości produkcji rozwiązań Digital Signage.

Prosta bryła kiosku, która przypominała ustawiony w pionie prostopadłościan, przestała pasować do coraz bardziej skomplikowanych projektów galerii handlowych. Klienci, którzy przywykli do intuicyjnych w obsłudze smartfonów, zaczęli oczekiwać od kiosków multimedialnych czegoś więcej niż tylko cyfrowej mapy galerii handlowej. Nowe tworzywa do produkcji kiosków, coraz doskonalsze ekrany dotykowe i nowe języki programowania aplikacji sprawiły, że również dostawcy rozwiązań Digital Signage mogli wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów. – Suma tych czynników sprawiła, że w ciągu minionych dziesięciu lat nasz sposób myślenia o roli kiosków multimedialnych w przestrzeni handlowej bardzo się zmienił. Kioski stały się dziś integralną częścią galerii handlowej, a to oznacza, że zarówno ich kształt, jak i poszczególne funkcje muszą współgrać z wizją całego obiektu – mówi Rafał Satora, Dyrektor Działu Digital w firmie CITY.

Proces ewolucji

Kioski multimedialne to nie tylko praktyczne narzędzie komunikacji z klientami, ale również ważny element kreujący wizerunek galerii handlowej. Projektanci tego rodzaju urządzeń nie bez powodu wciąż doskonalą ich bryłę, poprawiają ich ergonomię i proponują coraz bardziej atrakcyjne kształty. Doświadczenie branży Digital Signage sprawia, że coraz lepiej potrafimy wykorzystać potencjał ekranów dotykowych. Znamy ich możliwości i ograniczenia, wiemy, jak funkcjonują w różnych konfiguracjach i kontekstach. To wszystko sprawia, że obecnie możemy realizować projekty lepiej dopasowane do potrzeb użytkowników, najemców i zarządców galerii handlowych.

Kioski nabierają nowych kształtów, a dzięki temu, co najważniejsze, lepiej służą klientom w różnym wieku, o różnych ograniczeniach czy niepełnosprawnościach. Tak prosty zabieg, jak wyposażenie kiosku w głośnik emitujący głos lektora może znacząco ułatwić osobom niedowidzącym poruszanie się po galerii. Umieszczenie ekranu pod odpowiednim kątem może natomiast sprawić, że z ekranu dotykowego z łatwością będą korzystać osoby o różnym wzroście i różnym zasięgu ręki. – Projektując kioski multimedialne nade wszystko kierujemy się zasadą ergonomii ich użytkowania. Zarówno zewnętrzna bryła kiosku, jak i poszczególne jego aplikacje powinny być zaprojektowane z myślą o docelowych użytkownikach. Proces projektowania to sztuka znajdowania wspólnego mianownika dla estetyki i użyteczności – mówi Piotr Jagiełłowicz, Główny Projektant w firmie CITY.

Dodatkowe funkcje

Potencjał kiosków multimedialnych coraz bardziej doceniają zarządcy centrów handlowych. Sieć kilkunastu nośników rozmieszczonych w najważniejszych punktach galerii może zostać z powodzeniem wykorzystana do celów reklamowych. Nie bez powodu zatem coraz więcej projektów uwzględnia w kioskach multimedialnych dodatkowy drugi ekran, który emituje treści przygotowane przez najemców galerii. Korzystają na tym zarówno najemcy, którzy oferują klientom produkty i usługi, jak i zarządcy, którzy w sposób komercyjny dysponują atrakcyjną powierzchnią reklamową.

Kiosk multimedialny FIN, zrealizowany przez firmę CITY
Kiosk multimedialny FIN, zrealizowany przez firmę CITY

Ewolucja kiosków multimedialnych dotyczy jednak nie tylko ich zewnętrznej bryły i materiałów, z których są wykonywane. Na przestrzeni kilkunastu lat radykalnie zmieniły się możliwości ich oprogramowania. Tradycyjna nawigacja, która wskazuje drogę do wybranego sklepu, to dziś zdecydowanie za mało. Klienci oczekują od rozwiązań Digital Signage znaczenie więcej. Coraz popularniejsze stają się aplikacje, które w galerii, bezpośrednio poprzez kiosk multimedialny, pozwalają złożyć zamówienie w wybranym lokalu ze strefy food court, kupić bilet do kina czy odnaleźć samochód zostawiony na parkingu wielostanowiskowym. – Współczesna technologia pozwala wyposażyć kioski multimedialne w bardzo wyszukane funkcje. Najważniejsza pozostaje jednak zasada jasności przekazu informacji. Użytkownik musi rozumieć informacje przedstawione na ekranie w sposób intuicyjny – podkreśla Rafał Satora, Dyrektor Działu Digital w firmie CITY.

Forma i treść

Nie ulega wątpliwości, że kioski multimedialne przeszły określony proces ewolucji – od prostych brył przypominających prostopadłościan do projektów nawiązujących kształtem do specyfiki danej galerii. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym przeobrażeniu uległa również funkcja tego rodzaju urządzeń. Kioski nie tylko nawigują dziś po galerii, lecz także, w zależności od pory dnia, wyświetlają różny kontent reklamowy, umożliwiają zarządcom prowadzenie loterii i różnego rodzaju akcji wspierających sprzedaż. – Hardware i software, a więc zewnętrzna bryła kiosku i jego oprogramowanie, tworzą jedną całość. Najbardziej udane projekty kiosków multimedialnych to te, które zachowują doskonałą harmonię między formą obudowy i treścią oprogramowania – mówi Piotr Jagiełłowicz, Główny Projektant w firmie CITY.

Międzynarodowe gremia ekspertów, które śledzą współczesne trendy wzornictwa przemysłowego, coraz częściej doceniają projekty rozwiązań Digital Signage. W tym roku kiosk multimedialny FIN, zrealizowany przez firmę CITY, a zaprojektowany przez Piotra Jagiełłowicza, otrzymał prestiżową nagrodę Red Dot Design Award. Symboliczna kropka „Red Dot”, która zamieszczana jest w kontekście wyróżnionych produktów, stanowi gwarancję najwyższej jakości i doskonałego wzornictwa. Nagroda powszechnie nazywana „Oscarem Designu” po raz pierwszy została przyznana za realizację kiosku multimedialnego, który powstał z myślą o galeriach handlowych.

Autorem tekstu jest: Dominik Rogóż, ETHOS Communication & CSR

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl