Salon Wojas
Salon sieci Wojas

W 2017 r. przychody ze sprzedaży sieci Wojas wyniosły ogółem ponad 230 mln zł i wzrosły w porównaniu do 2016 r. o przeszło 6,6 mln zł, czyli o 3,0 procent.

Zysk operacyjny osiągnięty w tym okresie wyniósł 5 mln zł, to spadek o 5,2 proc. rok do roku. EBITDA spadła o 3,5 proc. do 11,5 mln złotych. Zysk netto wyniósł 12,9 mln zł wobec 3,5 mln zł zysku rok wcześniej.

– Podsumowując miniony rok należy zaobserwować wzrost przychodów w stosunku do roku ubiegłego o 3 proc., natomiast co bardziej istotne, udało się wypracować prawie 4-krotnie wyższy zysk netto niż w roku ubiegłym – komentuje Wiesław Wojas, Prezes Zarządu.

Kanał online przejmuje klientów

Podstawowym źródłem przychodów Grupy Wojas jest sprzedaż obuwia – 85,2 proc. w strukturze sprzedaży. Na drugim miejscu jest sprzedaż galanterii skórzanej oraz akcesoriów do butów – 8,3 proc. w strukturze sprzedaży. Na trzecim miejscu jest sprzedaż materiałów, półproduktów i usług produkcyjnych sprzedawana do kooperantów z niską marżą – 6,6 proc. w strukturze sprzedaży.

Sprzedaż stacjonarna w 2017 r. wyniosła 156,9 mln zł, co oznacza spadek o 4,1 proc. rok do roku. Głównymi powodami tego spadku jest: przechodzenie klientów do kanału online, zmniejszenie liczby własnych sklepów, oraz słabsza sprzedaż kolekcji WL 2017.

Sprzedaż poprzez własny sklep internetowy Wojas w 2017 r. wyniosła ok. 20 mln zł co oznacza wzrost o 29,0 proc. r/r. Udział kanału online w całej sprzedaży detalicznej za 2017 r. wyniósł 11,3 proc. w porównaniu do 8,7 proc. w 2016 roku.

Optymalizacja sieci sprzedaży

W 2018 Wojas planuje w Polsce otworzyć 5 sklepów oraz zamknąć 7 salonów. Nie planuje również wejścia na inne rynki zagraniczne w 2018 r. poprzez budowanie własnej stacjonarnej sieci sprzedaży. Wojas zakłada, iż na koniec 2018 r. będzie miał łącznie 175 własnych sklepów w kraju i zagranicą.

– Chcemy, aby w ciągu najbliższych lat marka stała się graczem znanym w całej Europie. Dlatego zamierzamy kontynuować rozwój sieci w krajach Europy Środkowej i Południowej oraz ciągle doskonalić i poprawiać działania operacyjne – wyjaśnia prezes Wiesław Wojas.

– Kanałem, w którym widzimy duży potencjał, jest zdecydowanie e-commerce. Wierzymy, że docelowo jesteśmy w stanie generować ok. 30 proc. obrotów w stosunku do całości obrotów z kanału detalicznego. Jest to też w naszej ocenie najprostszy sposób, aby szybko zaistnieć na rynkach zagranicznych, zwłaszcza Europy Zachodniej czy USA – podsumowuje Wiesław Wojas.