K. Gawlik, IKEA: jesteśmy gotowi na zmiany zachodzące w handlu

Jednym z aktualnych trendów na rynku nieruchomości komercyjnych jest odchodzenie od prostej logiki: „centrum handlowe = zakupy” – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl Katarzyna Gawlik, Asset Manager Poland & Germany, Członek Zarządu IKEA Centres Polska.

Firma IKEA Centres jest wystawcą Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition & Conference, które odbędzie się w dniach 26-27 września 2018 roku w warszawskim Centrum Expo XXI.

Centra handlowe coraz częściej ulegają przeobrażeniom w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby kupujących – jaki trend jest zauważalny w ostatnim czasie?

Katarzyna Gawlik: Projektując swoje obiekty IKEA Centres podejmuje decyzje, które odpowiadają na zapotrzebowania rynku. Wśród nich jest zmiana charakteru obiektów handlowych w taki sposób, aby nie tylko zapewnić reakcję na to, czego oczekiwaliby klienci, ale także aby ich zaskakiwać innowacyjną ofertą sposobów spędzania wolnego czasu.

Jednym z aktualnych trendów na rynku nieruchomości komercyjnych jest odchodzenie od prostej logiki: „centrum handlowe = zakupy.” Miejsca te, które coraz rzadziej są tylko i wyłącznie centrami handlowymi, to przestrzenie, w których można znaleźć praktycznie wszystko: sklepy, rozrywkę, usługi, biura, przedszkola, przychodnie, etc. W takich miejscach, które dodatkowo oferują atrakcyjnie zaprojektowane wnętrza, unikatową architekturę, czy przyjazny układ, coraz więcej osób chce spędzać czas z rodziną i znajomymi, a także prowadzić interesy. W ten sposób obiekty te stają się miejscami o niejednoznacznym charakterze oferty, która może być zarówno komercyjna, kulturalna, biznesowa, rozrywkowa czy inna.

Proszę podać jakieś konkretne przykłady?

KG: IKEA Centres tworzy przestrzenie, które są nie tylko miejscem zakupów, ale także miejscem spotkań. Klienci przychodzą, żeby załatwiać tu wiele niezbędnych czynności życia codziennego – oddać ubrania do pralni, odwiedzić aptekę, bank, czy skorzystać z siłowni. Przy okazji mogą coś zjeść, pójść do kina, spotkać się na kawie czy popracować w komfortowych warunkach. W naszych obiektach mamy przestrzenie co-workingowe, place zabaw dla dzieci, wygodne parkowanie i dobry skandynawski design – to sprawia, że klienci przychodzą do centrów chętnie i często.

Popatrzmy na centra takie jak Aleja Bielany we Wrocławiu, czy SKENDE Shopping w Lublinie, ale także Wola Park w Warszawie czy Port Łódź: wszystkie one spełniają wymienione wyżej funkcje, zapewniając odwiedzającym możliwość załatwienia wielu (jeśli nie wszystkich) swoich spraw. Ten kierunek rozwoju handlu i usług będzie dominujący w kolejnych latach.

katarzyna-gawlik-ikea
Katarzyna Gawlik, Asset Manager Poland & Germany, Członek Zarządu IKEA Centres Polska

Czy swego rodzaju trendem jest również modernizacja? Wydaje się, że wielu operatorów nieruchomości komercyjnych decyduje się na zmiany pod naporem oczekiwań klientów.

KG: Zdecydowanie tak. Całkowita powierzchnia wszystkich centrów handlowych w Polsce przekroczyła na koniec roku 2017 poziom 11,5 mln mkw. Wiek niektórych z nich (ok. połowa ma 10 lub więcej lat) wskazywałby na konieczność przeprowadzenia modernizacji. Aby możliwe było skuteczne konkurowanie na rynku, wielu operatorów decyduje się na zmiany.

Przykładem modernizacji w ramach obiektów zarządzanych przez IKEA Centres może być Aleja Bielany we Wrocławiu: po rozbudowie ta trzykondygnacyjna galeria powiększyła się do 145 tys. mkw., a dla zmotoryzowanych klientów przygotowano 4700 miejsc parkingowych. Oprócz około 200 sklepów i punktów usługowych, powstały tam kino, strefa gastronomiczna, strefa co-workingowa, kilka stref wypoczynku, klub fitness oraz cztery place zabaw dla dzieci. Wszystko zgodnie z trendem łączenia funkcji w ramach jednego obiektu. Do tego dodaliśmy wykończenie w stylu skandynawskim, w którym dominuje zieleń oraz naturalne drewno. Zadbano także o ogromne świetliki na dachu, zapewniające naturalne oświetlenie.

Czy takie zmiany przynoszą oczekiwane rezultaty?

KG: Wszystko to przyniosło wymierne efekty: centrum zostało nominowane i wyróżnione nagrodą ICSC Shopping Centre Awards w kategorii Refurbishments and/or Expansions w roku 2017 oraz wyróżnione w raporcie Colliers International jako jedno z 10 centrów z najbardziej różnorodną ofertą rozrywkową w Polsce. Najważniejsze jednak jest to, że klienci zyskali bardzo nowoczesne i zbieżne z ich oczekiwaniami miejsce nie tylko na zakupy, ale też na spędzanie wolnego czasu w warunkach odpowiadających oczekiwaniom współczesnego człowieka: w zgodzie z naturą. Zadowolenie z wizyty w centrum potwierdza zdecydowana większość, bo aż 96 proc. odwiedzających. Spodziewamy się, że zmieniające się oczekiwania dotyczące wystroju i oferty centrów handlowych będą w niedługim czasie miały istotny wpływ na standardy projektowania, nie tylko w branży nieruchomości komercyjnych. Jesteśmy na to gotowi.

Czy nowoczesne technologie mają wpływ na sposób realizowania zakupów przez klientów? W jakim zakresie?

KG: Rozwój nowych technologii ma ogromny wpływ na sektor centrów handlowych. Na bieżąco śledzimy wszelkie światowe trendy i wdrażamy rozwiązania mające na celu ułatwienie bądź wsparcie procesów związanych z pobytem w centrum handlowym. Wśród nich znajdują się sposoby na zwiększanie ruchu w miejscach, w których jest on niewielki, np. poprzez dodanie tam interaktywnych placów zabaw, stref gier wideo czy ekranów z grami dotykowymi.

Natomiast sieciom sklepów stacjonarnych technologia umożliwia wzmocnienie pozycji konkurencyjnej względem firm z sektora e-commerce i m-commerce. Obecnie standardem jest już integrowanie mediów społecznościowych i sklepów stacjonarnych czy oferowanie dostępu do sieci wifi na terenie sklepu. Interaktywne wystawy i przymierzalnie powoli zyskują na popularności, tak samo jak rozwiązania rzadziej obecnie stosowane, ale posiadające ogromny potencjał w nieodległej przyszłości. Obejmują one zakupy przy użyciu technologii NFC/RFID, promowanie oferty za pomocą tzw. beaconów, czy użycie rzeczywistości rozszerzonej, łączącej świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Angażowanie konsumentów poprzez różnorodne doświadczenia zakupowe to sposób na ich przyciąganie, a także sposobność zaspokojenia ich potrzeb. Tak będzie wyglądać przyszłość i obiekty IKEA Centres są na nią przygotowane.

Rozmawiał Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn
NAJNOWSZE INFORMACJE
REKLAMA
PARTNERZY PORTALU
SCF DATABASE
Scroll to Top