JLL: Jakość, nowe formaty, wysoka dynamika wzrostu

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi obecnie w Polsce blisko 14 mln mkw., z czego 71 proc. przypada na centra handlowe (9,9 mln mkw.), 27 proc. – parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (3,8 mln mkw.) oraz 2 proc. – centra wyprzedażowe (0,25 mln mkw.) – wynika z raportu “I półrocze 2018 na rynku nieruchomości handlowych w Polsce” przygotowanego przez firmę doradczą JLL, która jest wystawcą na Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition & Conference.

– W pierwszej połowie roku łączna podaż w ramach wszystkich formatów handlowych w Polsce wzrosła o 168 tys. mkw., z czego 130 tys. mkw. przypadło na centra handlowe. Do końca roku ten format może wzbogacić się o kolejne 198 tys. mkw. Warto zauważyć, że polski rynek nadal charakteryzuje się nierównomiernym nasyceniem. Z jednej strony mamy lokalizacje mocno rozwinięte, takie jak Wrocław czy Poznań, z drugiej strony, takie jak Szczecin, gdzie potencjał rozwoju nowoczesnych centrów handlowych nadal jest wysoki”, wyjaśnia Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

W pierwszej połowie roku do użytku oddano m.in. Forum Gdańsk w Trójmieście (62 tys. mkw.), Gemini Park w Tychach (36,6 tys. mkw.) czy Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 tys. mkw.). Łącznie w kraju funkcjonuje 413 centrów handlowych.

– Polska jest już rynkiem dojrzałym, aczkolwiek cały czas mniej nasyconym pod względem powierzchni centrów handlowych niż rynki zachodnioeuropejskie. Oferuje wiele projektów, które pod względem architektonicznym czy wystroju wnętrz, są jednymi z najnowocześniejszych w Europie. Coraz więcej z nich powstaje poza głównymi aglomeracjami. W 2018 r. już co drugie centrum znajdowało się w mniejszym mieście. Liczba białych plam na handlowej mapie Polski zanika, a my gonimy Europę jakością – mówi Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Rynek inwestycyjny – rekordowa prognoza

– W I półroczu całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniosła 1,87 mld euro, z czego ponad 1,75 mld przypadło na pierwsze trzy miesiące 2018. Mimo spokojnego II kw., nadal obserwujemy bardzo duże zainteresowanie inwestorów polskimi nieruchomościami handlowymi. Biorąc pod uwagę liczbę i wartość transakcji w toku oraz dostępność produktu, sektor handlowy ma szansę na wynik sięgający 3 mld euro w całym 2018 roku – najwięcej w historii polskiego rynku – mówi Marcin Sulewski, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Największą transakcją zamkniętą w pierwszej połowie 2018 roku była sprzedaż przez ARES/AXA/Apollo Rida portfolio 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz konsorcjum zarządzanego przez Griffin Real Estate. W drugim kwartale doszło do kilku mniejszych transakcji. Centrum handlowe Aura w Olsztynie zostało sprzedane przez Rockspring do NEPI Rockcastle za 64,9 mln euro, a CPI Property Group zakupiło od Katharsis Development portfel czterech istniejących parków handlowych Hop Stop oraz jeden obiekt tego typ w budowie (w Warszawie, Zamościu, Radomiu i Siedlcach). Kwota transakcji nie została ujawniona.

Obecne stopy kapitalizacji dla wiodących centrów handlowych w Polsce utrzymują się na stabilnym poziomie 4,9 proc., a dla najlepszych parków handlowych ok. 7 proc.

Główne trendy – „customer experience” i nowe koncepty

– Rynek nadal przygląda się możliwym efektom ustawy o zakazie handlu w niedzielę. Najemcy po dostosowaniu się do nowej legislacji analizują przepływ klientów oraz parametry sprzedażowe. Równocześnie, można zaobserwować wyraźną zmianę oczekiwań klientów. Kluczowymi czynnikami dla wzrostu odwiedzalności i sprzedaży jest odpowiedni dobór jakościowy najemców, a także atrakcyjna oferta gastronomiczna i rozrywkowa – dodaje Edyta Potera.

W rezultacie, w Polsce powstają parki tematyczne (np. Suntago Wodny Świat w Mszczonowie), ale i formaty outletowe (np. planowany outlet sieci Biedronka w Poznaniu). Wśród zauważalnych trendów należy wymienić także przejęcia. Vue International, właściciel sieci Multikino, ogłosił zamiar przejęcia kin Cinema 3D w Polsce.

Czynsze i pustostany

Czynsze “prime”[1] są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro/ mkw./ miesiąc). Na większości rynków lokalnych poziom czynszów „prime” wynosi od 42 do 60 euro za mkw. miesięcznie.

[1] Czynsze prime odnoszą się do najlepszych lokali handlowych o powierzchni około 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.