Raport JLL: Polska bardzo mocna w handlu

Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo - Wschodniej, JLL

Firma doradcza JLL przeanalizowała transakcje inwestycyjne w sektorze nieruchomości komercyjnych w Polsce. Jak wynika z opinii ekspertów JLL inwestorzy sfinalizowali umowy kupna/sprzedaży nieruchomości handlowych na łączną kwotę około 2,07 mld euro, co stanowi 53 proc. całkowitego wolumenu zarejestrowanego we wszystkich sektorach.

– Na koniec lipca 2018 r. łączny wolumen inwestycyjny w Polsce wyniósł prawie 3,88 mld euro. Jest szansa, że ten rok będzie rekordowy z uwagi na zaplanowane finalizacje wielu transakcji. Spodziewamy się całkowitej wartości transakcji powyżej 5,5 mld euro łącznie we wszystkich sektorach rynku nieruchomości komercyjnych – komentuje Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

W okresie od stycznia do końca lipca na polskim rynku nieruchomości komercyjnych dominowały transakcje w sektorze handlowym (ok. 2,07 mld euro).

Finalizacja umów kupna sprzedaży nieruchomości handlowych na łączną kwotę ok. 2,07 mld euro

– Sektor handlowy był najbardziej aktywny w 2018. Łącznie do dziś inwestorzy sfinalizowali umowy kupna/sprzedaży nieruchomości handlowych na łączną kwotę około 2,07 mld euro, co stanowi 53 proc. całkowitego wolumenu zarejestrowanego we wszystkich sektorach i co ciekawe wynosi dokładnie tyle samo co całkowita wartość inwestycji w sektorze handlowym za cały rok 2017. Suma ta zawiera już najnowszą transakcję – 31 lipca 2018 EPP kupiło centrum handlowe King Cross Marcelin w Poznaniu za 91,1 mln euro, w której to transakcji firma JLL doradzała kupującemu. Biorąc pod uwagę trwające procesy finalizacji umów i dostępność produktu wolumen w tym segmencie polskiego rynku może z końcem roku przekroczyć 3 mld euro – dodaje Agata Sekuła.

Największa transakcja inwestycyjna sfinalizowana w Polsce do tej pory to zakup przez konsorcjum zarządzane przez Griffin portfela 28 nieruchomości handlowych od ARES/AXA/Apollo Rida (za ok. miliard euro). W następnym etapie Griffin odsprzedał pierwszą część z nich do EPP (kolejne dwie transze mają zostać sfinalizowane z EPP do 2020 r.). Kolejną kluczową przykładową transakcją w segmencie handlowym w tym roku jest sprzedaż Galerii Katowickiej przez Meyer Bergman do EPF.

Stopy kapitalizacji za najlepsze obiekty handlowe utrzymują się na poziomie 4,9 proc.

JLL w transakcjach za 2 miliardy

– Wartość transakcji inwestycyjnych zrealizowanych z udziałem doradców z JLL w okresie o stycznia do lipca przekroczyła 2 mld euro. Reprezentowaliśmy fundusze w najbardziej spektakularnych umowach kupna/sprzedaży sfinalizowanych w Polsce, których przedmiotem było m.in.: 28 nieruchomości handlowych, czyli tzw. portfolio Chariot – po stronie Ares/Axa/Apollo Rida; Galeria Katowicka – po stronie Meyer Bergman, King Cross Marcelin – dla EPP, Warsaw Spire A – po stronie Ghelamco, Quattro Business Park – po stronie Starwood Capital Group, czy portfel dziewieciu nieruchomości logistycznych Panattoni – po stronie Redefine/Griffin – podsumowuje Tomasz Trzósło, Dyrektor Zarządzający JLL w Polsce.

JLL to firma doradcza świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Misją JLL jest zredefiniowanie sektora nieruchomości komercyjnych, stwarzanie najlepszych możliwości biznesowych i atrakcyjnych, komfortowych przestrzeni sprzyjających realizowaniu celów. W ten sposób firma przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla swoich klientów, pracowników oraz społeczności, w których działa. JLL jest spółką z listy Fortune 500 zatrudniającą ok. 83 500 osób i obsługuje klientów w 80 krajach w ramach 300 oddziałów na całym świecie. JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Jones Lang LaSalle Incorporated.

JLL jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition&Conference.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.