C&W: kolejne 330 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2018 roku

Galeria Libero

W pierwszym półroczu 2018 roku przybyło 180 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a do końca roku powinno otworzyć się kolejne 330 tys. mkw. Oznaczać to będzie wzrost o ponad 25 proc. rok do roku. Tym samym całkowity wolumen dostępnej powierzchni handlowej przekroczy 14,8 mln mkw. Za te wzrosty w dużej mierze odpowiadają inwestycje w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców, gdzie zlokalizowane będzie aż 40 proc. tegorocznych otwarć. – wynika z raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield – MarketBeat poświęconemu sektorowi handlowemu.

Firma Cushman & Wakefield jest wystawcą Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition & Conference.

W pierwszym półroczu 2018 roku przybyło ponad 180 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Prawie 80% tej liczby to otwarcia nowych i rozbudowy istniejących centrów handlowych. Aż 15 proc. nowej podaży stanowiły nowe i rozbudowane parki handlowe. Około 6 proc. nowej podaży to powierzchnia handlowa, która zasiliła format centrów wyprzedażowych. Spośród nowych inwestycji handlowych, największe z nich to Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) i Gemini Park Tychy (36 tys. mkw.). Pozostałe centra handlowe otwarte w pierwszej połowie tego roku to mniejsze obiekty o powierzchni handlowej nieprzekraczającej 20 tys. mkw. Wśród nich są między innymi: Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 tys. mkw.), Galeria Piastova w Gnieźnie (9,5 tys. mkw.), czy Galeria nad Potokiem w Radomiu (5,2 tys. mkw.).

Tak wysoka podaż to odpowiedź na popyt, który w dużej mierze generowany jest przez dynamiczne tempo wzrostu gospodarczego (5,2 proc. w I kw. 2018 r.) napędzanego konsumpcją gospodarstw domowych (zmiana o 8,2 proc. r/r) oraz systematycznie postępującym wzrostem wynagrodzeń (+7,3 proc. r/r). Pozytywne oddziaływanie ma również utrzymujące się na niskim poziomie bezrobocie (5,9 proc. na koniec czerwca). Tak dobre wskaźniki makroekonomiczne sprawiają, że na polskim rynku nie tylko przybywa więcej powierzchni handlowej, ale i pojawiają się nowe marki, jak: Fissman, Dealz czy Tedi. Polska jest także obiektem zainteresowań popularnej sieci Primark.

O pozytywnej sytuacji na rynku handlowym świadczy również wskaźnik pustostanów, który mimo wysokiej podaży w ciągu ostatniego półrocza zmalał o 0,8 proc. i obecnie wynosi 3,2 proc. Przyczyniła się do tego między innymi aktywność OBI, który zajmuje powierzchnie wcześniej należące do Praktikera, a także operatorzy fitness klubów, którzy sprawnie zagospodarowali lokale opuszczone przez sieć Jatomi.

Wobec stale rosnącego popytu i podaży, czynsze powierzchni handlowych pozostają na stabilnym poziomie. W przypadku znajdujących się w najpopularniejszych warszawskich galeriach handlowych lokali o powierzchni ok. 100 mkw. stawka za miesiąc znajduje się w przedziale 100-130 EUR/mkw. W innych największych miastach przedział cenowy dla podobnej wielkości lokalu waha się od 35 do 50 EUR/mkw.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn