Cresa: duże aglomeracje są już nasycone powierzchnią handlową

Magdalena Sadal, Dyrektor w Dziale Badań Rynkowych i Doradztwa w firmie Cresa Polska, analizuję sytuację na rynku nieruchomości handlowych w Łodzi, Trójmieście, Poznaniu oraz Wrocławiu.

Cresa jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum CEE Exhibition & Conference.

Osiem największych polskich aglomeracji, tj. warszawską, krakowską, łódzką, poznańską, wrocławską, szczecińską, trójmiejską i Konurbację Śląską, zamieszkuje około 10 milionów mieszkańców o ponadprzeciętnej sile nabywczej, przekraczającej średnio o 30 proc. indeks średniej krajowej. Jednak znaczenie poszczególnych aglomeracji w segmencie jest różne, tak samo jak charakterystyki poszczególnych rynków. Poniżej analiza dotycząca czterech aglomeracji.

Łódź

Średnie poziomy wskaźników charakteryzujących rynek handlowy ma obecnie prawie milionowa aglomeracja Łodzi, obsługiwana obecnie przez 14 galerii handlowych o łącznej powierzchni 540 tys. mkw. GLA oraz dodatkowe 150 tys. mkw. w 15 obiektach innych formatów. Wskaźniki nasycenia oscylują tutaj wokół średnich „aglomeracyjnych”, a poziom wakatów tylko nieznacznie przekracza wskaźnik średni dla aglomeracji. Mimo to na duże inwestycje handlowe nie ma już miejsca, więc łódzki rynek rozwija się głównie dzięki małym obiektom typu convenience, np. parkom handlowym Vendo, projektom wielofunkcyjnym, np. Monopolis czy obiektom handlowym w mniejszych miastach aglomeracji, np. galeria Tkalnia w Pabianicach, którego realizacja niedawno się rozpoczęła.

Trójmiasto

W podobnej pod względem liczby ludności aglomeracji Trójmiasta (milion mieszkańców o sile nabywczej około 16 proc. wyższej od średniej krajowej) funkcjonuje obecnie 25 centrów handlowych, wliczając najnowsze na tym rynku, otwarte w maju br. Forum Gdańsk, o łącznej powierzchni prawie 700 tys. mkw. GLA oraz 18 obiektów innych formatów handlowych. W sumie na rynku trójmiejskim mamy prawie milion mkw. powierzchni handlowej. Liczby te przekładają się bezpośrednio na wysokie wskaźniki nasycenia, przekraczające odpowiednio o 17 proc. i 10 proc. średnie „aglomeracyjne” wartości wskaźnika nasycenia powierzchnią handlową i nasycenia powierzchnią tylko centrów handlowych. I właśnie z tego względu obecnie na tym rynku nie są planowane żadne duże inwestycje handlowe. Jedynie będący w trakcie rozbudowy Morski Park Handlowy w południowej części miasta oraz planowana rozbudowa Galerii Bałtyckiej stanowią najbliższe w czasie projekty handlowe Gdańska.

Wrocław, Poznań

Najbardziej nasyconymi powierzchnią handlową i centrami handlowymi rynkami spośród ośmiu największych aglomeracji są Wrocław i Poznań (obie aglomeracje liczą po około 800 tys. mieszkańców, z podobnym, około 35 proc. wyższym od średniej krajowej poziomem siły nabywczej),z indeksami przekraczającymi odpowiednio o 45 proc. i 35 proc. średni poziom dla aglomeracji. Rynki te po ostatnich otwarciach spektakularnych obiektów, tj. Wroclavii pod koniec 2017 r. i Posnanii w 2016 r., które oprócz znaczącego wolumenu powierzchni wniosły na lokalne rynki także najnowszą jakość i nowe standardy powierzchni handlowej, wciąż znajdują się w fazie poszukiwania stanu nowej równowagi rynkowej, to znaczy m.in. repozycjonowania działających galerii handlowych.

We Wrocławiu, w którym działa już 17 galerii o łącznej powierzchni prawie 700 tys. mkw. GLA i 13 innych obiektów handlowych o łącznej powierzchni około 180 tys. mkw. GLA, nie są znane plany deweloperów, co do nowych obiektów stricte handlowych. Jedynie projekty wielofunkcyjne, jak np. Bulwary Książęce dostarczą w najbliższym czasie niewielki wolumen nowej powierzchni handlowo-usługowej. Podobnie w Poznaniu, obecnie obsługiwanym przez 660 tys. mkw. powierzchni handlowej w 21 galeriach i dodatkowych 220 tys. mkw. w 15 obiektach innych formatów, nie planuje się żadnych nowych obiektów handlowych.

Autorką tekstu jest Magdalena Sadal, Dyrektor w Dziale Badań Rynkowych i Doradztwa w firmie Cresa Polska. Pierwszą część podsumowania można przeczytać TUTAJ.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl