Raport: najbardziej rozpoznawalne marki polskiego e-commerce

Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest Allegro. Wśród poszczególnych kategorii sklepów prym wiodą m.in. RTVEuroAGD, Empik, Rossmann, Tesco czy DOZ – Dbam o Zdrowie.

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest Allegro. Natomiast wśród serwisów zagranicznych najczęściej wskazywany jest serwis AliExpress, rozpoznawany spontanicznie przez 30 proc. spośród osób, które dokonały zakupów na serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Liderzy branży fashion i RTV i AGD

Kategorią, w przypadku której respondenci mieli najmniej kłopotów ze spontanicznym wskazaniem serwisów, jest odzież – tylko 1/3 badanych nie była w stanie wskazać żadnej marki. W świadomości badanych niezmiennie dominują tu dwa serwisy – Allegro (30 proc.) oraz Zalando (25 proc.). Druga wymieniona marka jest szczególnie lepiej rozpoznawana przez osoby z wyższym wykształceniem.

Podobnie łatwo badani wskazywali spontanicznie marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD. Liderów znajomości jest kilku: RTVEuroAGD (25 proc.), Mediamarkt (22 proc.), Mediaexpert (21 proc.) oraz Allegro (19 proc.). Mediamarkt i Mediaexpert są częściej wymieniane przez osoby najmłodsze (15-24 lat), zaś RTVEuroAGD i Mediamarkt przez osoby z wyższym wykształceniem i dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.

Allegro, Rossmann i Empik na czele

Ponad połowa badanych (53 proc.) była w stanie wskazać marki serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.). W tej kategorii niekwestionowanym liderem jest Empik (39 proc.), a kolejną marką jest Allegro (13 proc.). Empik jako sprzedawca tradycyjnych multimediów jest szczególnie dobrze rozpoznawany przez najmłodszych respondentów, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację ekonomiczną swojego gospodarstwa domowego.

Warto jednak zauważyć, że słabiej rozpoznawane są marki serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie elektronicznej (aplikacje, e-booki itp.) – jakąkolwiek markę podało 40 proc. badanych. W tej kategorii liderem także jest Empik (23 proc.), który jest znacząco częściej wymieniany niż Allegro (6 proc.).

Połowa badanych wskazała spontanicznie jakąkolwiek markę z kategorii perfumerii / drogerii internetowych. W tej kategorii znajdziemy kilka marek o znaczącej znajomości spontanicznej. Są to: Rossmann (21 proc.), iPerfumy (15 proc.) Douglas (11 proc.), oraz Sephora (10 proc.). Większość tych marek jest istotnie lepiej rozpoznawanych przez kobiety niż przez mężczyzn, a poza Rossmann, częściej przez osoby z wyższym wykształceniem.

Podobnie dobrze (47 proc. wskazań na jakąkolwiek markę) rozpoznawane są marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających artykuły do domu i ogrodu. Liderami znajomości są Allegro (19 proc.), Castorama (12 proc.), Ikea (10 proc.) oraz Leroy Merlin i OBI (po 9 proc.).

Apteki i branża FMCG mniej znane

Słabiej rozpoznawane są serwisy internetowe sprzedające artykuły spożywcze – tu markę podało 36 proc. badanych. W tej kategorii liderem jest Tesco, wymieniane spontanicznie przez 20 proc. badanych. Najniższy poziom spontanicznej świadomości marek obserwujemy w przypadku kategorii aptek internetowych, gdzie jakąkolwiek markę było w stanie podać 23 proc. badanych. Najlepiej rozpoznawana apteka to DOZ – Dbam o Zdrowie, wskazana spontanicznie przez 10 proc. spośród tych, którzy dokonują zakupów online. Marka ta jest o wiele lepiej kojarzona przez kobiety, osoby w wieku 25-34 lat oraz posiadające wyższe wykształcenie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl