Sweet Gallery na SCF: podstawą sukcesu jest dobór lokalizacji

Celem firmy Sweet Gallery, właściciela marki Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab jest nie tylko wysoka jakość produktów, ale też trafny dobór lokalizacji. Korzystają na tym jej franczyzobiorcy, dla których gorące lato, poza wysoką temperaturą oznacza wysokie zyski. – Firma od początku stawiała na rozwój w bliskim otoczeniu centrów handlowych. Był to trudny, ale bardzo atrakcyjny kierunek – mówi Damian Chmielowiec, Dyrektor Rozwoju Sieci Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab. Firma jest partnerem gastronomicznym Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition & Conference

Damian Chmielowiec dołączył do Sweet Gallery w grudniu 2014 roku i już po czterech miesiącach był nie tylko etatowym pracownikiem firmy, ale również jej franczyzobiorcą. – W centrali jestem odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych lokalizacji. Wyszukuję miejsca z największym potencjałem sprzedażowym i negocjuję warunki najmu. Dzięki temu łatwo oszacowałem opłacalność konceptu franczyzowego Lodolandii i to gdzie koncept się najlepiej sprawdza – mówi Damian Chmielowiec. Przedsiębiorca postanowił wykorzystać wiedzę na ten temat i otworzyć własną placówkę z lodami i goframi. Wierzył w sukces przedsięwzięcia, dlatego od razu zdecydował się na dwa punkty. Obie placówki ruszyły wiosną 2015 roku. Jak twierdzi, jakość lodów, czy gofrów to jeden z wielu czynników, które decydują o sukcesie Lodolandii.

Tzw. wąskie gardło

– Lody to produkt prosty, znany i wszechobecny. Podstawą sukcesu punktów Lodolandii są przede wszystkim ich lokalizacje. Firma od początku stawiała na rozwój w bliskim otoczeniu centrów handlowych. Był to trudny, ale bardzo atrakcyjny kierunek. Jeszcze trzy lata temu galerie handlowe sceptycznie reagowały na propozycję współpracy z siecią Lodolandia. Z góry zakładały, że jej punkty sprzedaży to zwykłe i mało estetyczne budki z lodami. Gdy jednak bliżej poznały koncept Lodolandii, zmieniały nastawienie. Ich uwagę przyciągał atrakcyjny i harmonizujący z estetyką galerii wygląd punktów sprzedaży oraz wysoka jakość produktu – wspomina Damian Chmielowiec.

Co więcej, firmę interesowały wyłącznie miejsca na zewnątrz obiektów, jak najbliżej głównego wejścia. – To tzw. wąskie gardło, przez które przechodzą osoby odwiedzające centrum handlowe. Inaczej jest wewnątrz obiektów. W centrach handlowych zazwyczaj poruszamy się utartymi ścieżkami, omijając wiele miejsc, co powoduje rozproszenie klientów. Nas ten dylemat nie dotyczy. Nasze punkty sprzedaży są obok najważniejszych skupisk, co dobrze wpływa na naszą sprzedaż – mówi Damian Chmielowiec. Takie lokalizacje są istotne w sprzedaży produktów impulsowych, do których należą właśnie lody. – Lody muszą być przede wszystkim widoczne. To jest podstawowa zasada tego biznesu, której Lodolandia bardzo przestrzega. Lody kupujemy pod wpływem chwili, nie tak jak pralkę, lodówkę, czy nawet ubrania. Tego typu zakupy zawsze wcześniej planujemy – mówi Damian Chmielowiec.

Tak samo uważa Filip Bachowski, właściciel dwóch punktów Lodolandii i jednego Lodokołacza, czyli konceptu całorocznego, który łączy w sobie Lodolandię i Kołacza na Okrągło. – Strategia rozwoju przy centrach handlowych to idealne rozwiązanie dla biznesu typu Lodolandia, czy Kołacz na Okrągło. W tego typu miejscach jesteśmy nastawieni na wydawanie pieniędzy. Ponadto lody świderki kojarzą się z wakacjami, latem i morzem, co jeszcze bardziej przyciąga ludzi – mówi Filip Bachowski. Obaj franczyzobiorcy bardzo szybko zdecydowali się na dalszy rozwój lodowego biznesu. Wysoka sprzedaż w pierwszych punktach była zachętą do kolejnych inwestycji. Damian Chmielowiec, po udanym sezonie 2015 r. w ciągu następnych dwóch lat otworzył kolejne trzy placówki Lodolandii.

Natychmiastowy rebranding

Filip Bachowski obecnie posiada dwa punkty Lodolandii i jednego Lodokołacza, który działa cały rok. – Oba koncepty prowadzę w ramach tego samego punktu sprzedaży. Gdy wraz z wrześniem kończy się sezon lodów, zaczynam sprzedaż kołaczy. Rebranding punktu jest natychmiastowy. Zmianie ulega zewnętrzna wizualizacja punktu i sprzęt. Zamiast maszyny do lodów i gofrów, montujemy piec do wypieku kołaczy. Sprzedaż można zacząć już następnego dnia – mówi Filip Bachowski. Połączenie dwóch konceptów franczyzowych pozwoliło wyprzedzić konkurencję, która skupia się tylko na lodach. Co więcej kołacz jest nowością w Polsce, która podbija serca konsumentów.

– Nie ma w Polsce drugiej tak dużej sieci, która oferowałaby podobny produkt. Oprócz tego, połączenie obu konceptów dało całoroczny biznes, dzięki czemu mamy większą siłę przebicia w negocjacjach z centrami handlowymi. Dla nich to również korzystna sytuacja bo mają do czynienia ze stabilnym i solidnym partnerem, który płaci za wynajem 12 miesięcy – mówi Damian Chmielowiec. Chociaż umowa z centrami handlowymi trwa przeważnie pół roku, to jednak współpraca jest często kontynuowana. Jak przyznaje Damian Chmielowiec, odnowienie umowy to zazwyczaj formalność. – Raz tylko miałem sytuację, kiedy konkurencja mnie ubiegła i zajęła moje miejsce. Na szczęście szybka reakcja centrali pozwoliła przenieść biznes w inne, równie dobre miejsce i zachować ciągłość działalności – mówi Filip Bachowski. Właśnie wsparcie centrali to jedna z tych rzeczy, która przekonała obu franczyzobiorców do inwestycji w koncept Lodolandii i Kołacza na Okrągło. – Firma kładzie mocny nacisk na pozyskiwanie nowych lokalizacji. Wiem o tym, ponieważ jako jej pracownik, sam wyszukuję i negocjuję warunki najmu najbardziej atrakcyjnych miejsc w całej Polsce. Mamy też stały kontakt z firmami, które budują obiekty handlowe, dzięki czemu znamy realizowane projekty i harmonogram otwarć nowych obiektów. Pozwala to odpowiednio wcześnie zarezerwować lokalizację – mówi Damian Chmielowiec.

Obecnie Sweet Gallery ma kilkadziesiąt wolnych lokalizacji, które w każdej chwili mogą przejąć franczyzobiorcy. – Sweet Gallery pomaga partnerom niemal w każdym aspekcie działalności. Zapewnia mi nie tylko wiedzę w zakresie sprzedaży, ale również całe know-how związane z prowadzeniem biznesu. To także pakiet szkoleń, wsparcie marketingowe, serwis, kompleksowe zaopatrzenie towarowe i rozwiązania księgowe oraz narzędzia do kontroli sprzedaży – mówi Filip Bachowski. Lodolandia zapewnia także szkolenia dla menadżerów, osób zarządzających i pracowników.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl